معین ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی تا سال 1408

به گزارش بیباپ، با تدوین سند ملی برآورد نیروی انسانی نظام سلامت ایران 1408 در دبیرخانه های کلان مناطق آمایشی کشور، ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های علوم پزشکی تا سال 1408 معین می گردد.

معین ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی تا سال 1408

به گزارش خبرنگاران؛ در جلسه امضای تفاهم نامه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به امضای روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه 6 آمایشی و معاونین آموزشی رسید برای دریافت مجوز پذیرش دانشجو در رشته مقاطع مختلف، جذب هیات علمی، توسعه مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد دانشگاه ها و همچنین نسبت های پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بالینی تا سال 1408 در این کلان منطقه، تصمیم گیری شد.

در این تفاهم نامه تعدیل ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته مقاطع مختلف در دانشگاه های کلان منطقه از سال 1399 تا سال 1408 و ایجاد ظرفیت های جدید در رشته مقاطع مختلف در دانشگاه های کلان منطقه تا سال 1408 پیش بینی شده است.

شکل گیری شورای مشورتی گسترش کلان منطقه، متشکل از معاونین آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه 6 آمایشی کشور و دبیر یا نماینده شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور از جمله بندهای موجود در این تفاهم نامه است که این شورا به عنوان نماینده دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور در کلان منطقه آمایشی عمل خواهد نمود و از این پس کلیه درخواست های توسعه رشته مقاطع آموزشی کلان منطقه 6، پس از آنالیز و انطباق با مفاد تفاهم نامه مذکور و تصویب، به وسیله این شورا به شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارسال می گردد.

همچنین کلان منطقه با اولویت بالا قابل طرح در شورای گسترش خواهند بود و درخواست هایی که خارج از این روال ارسال می شوند، امکان طرح در شورای گسترش را نخواهند داشت.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت؛ در صورت انطباق درخواست ها با نقشه علمی منطقه و مختصات این توافقنامه و تبصره های آن، شورای گسترش در تصویب آن ها بیشترین همراهی را خواهد داشت و شورای مشورتی گسترش کلان منطقه مکلف است برآوردهای لازم را به صورت سالانه بروزرسانی کند و گزارشات مربوطه را برای روسای دانشگاه های منطقه و شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارسال کند.

ضمن اینکه در صورت لزوم هر دو سال یک بار این تفاهم نامه با توجه به برآوردهای جدید و زیر نظر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور و شورای مشورتی گسترش کلان منطقه بازنگری خواهد شد.

در این تفاهم نامه به افزایش حداکثری هماهنگی های درون منطقه ای و هم افزایی علمی دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه در ایجاد رشته های مشترک نسبت به آموزش های پودمانی شناور و تشکیل گروه های آموزشی مشترک بین دانشگاهی در کلان منطقه، تاکید شده است. در خصوص رشته مقاطعی که ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور به صورت کاهش در سال های آینده برآورد شده است، دانشگاه های کلان منطقه در خصوص راهبرد کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در آن رشته مقطع در کلان منطقه به وسیله کاهش ظرفیت پذیرش موجود و یا پذیرش یک سال در میان دانشجو، به تفاهم رسیدند.

در ادامه این جلسه طبق سیاست معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور که درخواست دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور مبنی بر گسترش رشته مقاطع مختلف را منوط به تصویب تفاهم نامه کلان منطقه آمایشی مربوطه می دانند.

با تصویب تفاهم نامه کلان منطقه 6 آمایشی، دو مورد از درخواست های دانشگاه های کلان منطقه که در تفاهم نامه کلان منطقه پیش بینی شده بود، شامل رشته دکترای تخصصی خون شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رشته کارشناسی ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم، به تصویب شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور رسید.

همچنین معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پس از ابلاغ سند آمایش سرزمینی آموزش عالی از سوی شورای انقلاب فرهنگی، کوشش کرده است تا تمام سیاست گذاری های حوزه آموزشی خود را بر مبنای سند مذکور پایه گذاری کند.

از مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت در راستای عمل به سند آمایش سرزمینی آموزش عالی، توجه به موضوع عدالت در دسترسی به خدمات آموزشی در هر یک از کلان مناطق آمایشی است که در این خصوص، سند ملی برآورد نیروی انسانی نظام سلامت ایران 1408 با نگاه ویژه به این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

این امر با مشارکت گسترده کلیه دانشگاه ها یا دانشکده های علوم پزشکی کشور در قالب دبیرخانه های کلان مناطق آمایشی در حال تدوین است.

گام های سند ملی برآورد نیروی انسانی نظام سلامت ایران 1408 شامل مشخص تعداد نیروی مورد احتیاج نظام سلامت در ایران 1408 و ظرفیت پذیرش دانشجو در سطح ملی، توزیع ظرفیت ملی بین کلان مناطق آمایشی و در نهایت مشخص ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی در تمامی رشته مقاطع در دانشگاه­ها و دانشکده های هر کلان منطقه تا سال 1408 است و تفاهم نامه توسعه متوازن آموزش عالی حوزه سلامت کلان منطقه آمایشی 6 کشور، گام نهایی در این کلان منطقه و اولین تفاهم نامه مصوب در سطح کلان مناطق کشور در راستای تدوین این سند ملی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1424

به "معین ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی تا سال 1408" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی تا سال 1408"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید