لزوم مهارت محور شدن دانشگاه ها در دولت سیزدهم

به گزارش بیباپ، یک استاد دانشگاه از لزوم مهارت محور شدن دانشگاه ها در دولت سیزدهم خبر داد.

لزوم مهارت محور شدن دانشگاه ها در دولت سیزدهم

علی هوشیاری معاون آموزشی دانشکده شریعتی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در گفت وگو با خبرنگار درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت آینده برای بهبود سیاست های نظام آموزش عالی اظهار کرد: بزرگترین چالش فعلی نظام آموزش عالی کشور این است که دانشگاه ها مهارت محور نیستند، در حالی که دانشگاه ها باید به سمت آن حرکت کنند.

او اضافه نمود: نیرو هایی که در دانشگاه ها تربیت می کنیم در جهت کسب مهارت نمی کوشند، بلکه تنها تلاش آن ها نوشتن مقالات است، یعنی ارتباط دانشگاه با صنعت برقرار نشده است و این موضوع معضل جامعه آموزشی کشور شناخته می شود.

هوشیاری شرح داد: امسال همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم با وزارت بهداشت تصویب شده، اما هنوز اجرایی نشده و این موضوع هم یکی دیگر از معضلات جامعه آموزش عالی است که دولت آینده باید فکری به حال آن کند؛ چرا که دغدغه فعلی اساتید است و به علت اینکه رفع نشده باعث فرار مغز ها از کشور شده است.

او ادامه داد: یک عضو هیئت علمی با مدرک دکتری که ماهی 7 الی 8 میلیون تومان حقوق دریافت می کند، نمی تواند حتی با این مبلغ زندگی روزانه خود را بگذراند و به همین علت نمی تواند مبلغی را برای تحقیق و مطالعه و پژوهش کنار بگذارد و با این حال به فکر مهاجرت می افتد و اینگونه سرمایه های انسانی جامعه به هدر می فرایند.

هوشیاری درباره معضلات دریافت مدرک دانشگاهی در گرو افزایش حقوق گفت: تعریف سواد در تمام دنیا عوض شده و اگر قصد فعالیت در شرکت های کوچک با مبلغ بسیار کم را داشته باشیم به راحتی می توانیم کار خود را ادامه دهیم، اما در صورتی که به قصد افزایش حقوق تلاش کنیم و نیت ما مفید بودن در جامعه باشد، باید کار بلد باشیم و مهارت خود را در این زمینه ارتقا

دهیم.

او خاطرنشان کرد: برخی شرکت ها اکنون به مدراک شاغلان توجه نمی کنند و مهارت و استعداد برای آن ها حائز اهمیت است، طی سال های اخیر به علت تنوع دانشگاه ها در سطح کشور و افزایش تعداد آن ها متاسفانه به چشم منبع درآمد دیده شده و با پذیرش دانشجو به تبع مدرک گرایی هم افزایش یافته است که وزارت علوم باید حتما به این امر توجه ویژه داشته باشد.

معاون آموزشی دانشکده شریعتی فنی و حرفه ای کشور گفت: 80 درصد وزیران و دست اندرکاران در حین مسئولیت های سنگین به ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکترا پرداخته اند که این موضوع به صورت کلی نشدنی است و وقتی فردی در راس هرم فعالیتی را انجام می دهد باید تنها روی آن تمرکز کند و بهتر است که دولت آینده جلوی این معضل را بگیرد.

هوشیاری ادامه داد: حتما نیازی ندارد که وزرای جامعه مدرک دکتری داشته باشند، بلکه می توانند با همان مدرک لیسانس سمت خود را داشته باشند که دولت آینده باید با جلوگیری از این معضل مدارک دانشگاهی را باارزش کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2070

به "لزوم مهارت محور شدن دانشگاه ها در دولت سیزدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم مهارت محور شدن دانشگاه ها در دولت سیزدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید