ایران، امنیت انرژی یونان را تأمین نموده بود

به گزارش بیباپ، خبرنگاران: یونان همچنان در مسیری مبهم؛ عضو بحرانی حوزه یورو کماکان در کش و قوس های ماندن یا رفتن از منطقه واحد پولی اروپا به سر می برد.

ایران، امنیت انرژی یونان را تأمین نموده بود

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، از حدود یک ماه پیش که حزب سیریزا، نبض امور را در آتن به دست گرفته، سران کشورهای عضو یورو، خواب راحتی نداشته اند و پیوسته نگران این هستند که با خروج یونان از بزرگترین اتحادیه اقتصادی جهان، تابوها شکسته گردد و کشورهایی چون اسپانیا نیز آهنگ جدایی سر دهند. هر چه هست، یونان 2015 با این چوب خط بدهی ها، روزگار سختی را می گذراند و در عین حال، دولت جدید در این کشور، خیال ندارد دیکته ریاضت اقتصادی را بنویسد.

خبرنگار بین الملل خبرنگاران برای اطلاع از چند و چون آخرین تحولات در یونان با صوفیا ساکورافا (Sofia Sakorafa)، نماینده یونان در مجلس اروپا و عضو کمیته روابط خارجی در این مجلس، تبادل نظریی انجام داده که در ادامه از نظر می گذرد.

نظر شما درباره توافق جدید بین دولت یونان و مقامات اتحادیه اروپا چیست؟

توافق، باعث می گردد که دولت سیریزا یک راه سخت و طولانی را طی کند. مراکز سیاسی داخلی و خارجی برای جناح چپ آماده شده اند. اما در حال حاضر و در ماه های پیش رو، دولت یونان در خصوص آمادگی خود، انتقال و تغییر و انسجام مورد قضاوت قرار می گیرد. ماه های آینده دوره بسیار مهمی است که در آن مردم در زندگی روزمره خود سیاست جناح چپ را تجربه می نمایند. این فرصتی برای تبدیل شدن به راهی برای برگشت حزب چپگرایان است. همچنین این فرصتی برای مردم است که به شدت به این سمت حرکت نمایند. ما هرگز فراموش نمی کنیم که جامعه به منزله بخشی جدایی ناپذیر از راه چاره است.

عملکرد نخست وزیر، آلکسیس سیپراس را تاکنون چگونه ارزیابی می کنید؟

چهل روز از خفقان و نبرد سپری شده است. چهل روز است که اکثریت قریب به اتفاق مردم ما از این نبرد حمایت می نمایند. این چیزی است که در یونان بعد از انتخابات در جریان است. اما همواره رهبران نه تنها با رفتار خود در طول نبرد مورد قضاوت و ارزش گذاری قرار می گیرند بلکه با آنچه که در سرانجام به دست می آورند، قضاوت خواهند شد.

انتخاب شما کدام است؛ ماندن یونان در منطقه یورو یا ترک آن؟ چرا؟

انتخاب تعیین است که اخیرا توسط مردم ما نیز مورد قبول قرار گرفته است. ما در حال شرکت در یک مذاکره در منطقه یورو هستیم که گمان می کنم نتایج این مذاکرات، باعث می گردد موضع و موقعیت مردم ما بیشتر تعیین گردد.

چه برنامه ای برای غلبه بر بحران اقتصادی در یونان، در نظر گرفته شده است؟

یونان در حال حاضر یک کشور ویران شده است. حوادث مشابه این موقعیت تنها در زمان جنگ رخ می دهد. تنها راه برای نجات، دنبال کردن راستا توسعه است. این به این معنی است که باید سیاست معقولی با توجه به میراث به جا مانده، سرمایه گذاری و کاهش بخش قابل توجهی از بدهی وجود داشته باشد.

کدام بخش از اقتصاد یونان تحت تأثیر سیاست های دیکته شده ریاضت اقتصادی قرار گرفته است؟ چرا این سیاست های با مخالفت های گسترده (مردمی) روبرو شده است؟

برنامه ریاضت با یک آسیب طولانی مدت به پتانسیل رشد کشور و کوچک شدن بی سابقه اقتصاد یونان منجر شده است. امروز، بعد از تقریبا پنج سال از ریاضت شدید، ما تقریبا 25 درصد فراوری ناخالص داخلی خود را از دست داده ایم، بیش از نیم میلیون نفر بیکار هستند. بیش از نیم میلیون نفر از مردم مجبور هستند زیر خط فقر زندگی نمایند. در عین حال بدهی های عمومی از 124 درصد به 180 درصد فراوری ناخالص داخلی افزایش یافته است. در حالی که پایه فراوری اقتصاد ما از بین رفته بود، روند اتلاف سرمایه و کاهش ارزش داخلی، باعث ایجاد یک ترکیب انفجاری از رکود اقتصادی و کاهش قیمت ها شده که مانع از بهبود چشم انداز شده است.

نقش ایران را در امنیت انرژی در یونان، چگونه می بینید؟

یونان و ایران روابط و همکاری های سنتی را حفظ نموده اند. اجازه دهید به شما یادآوری کنم که ایران قبل از محاصره عجیب و غریب اعمال شده توسط اتحادیه اروپا تامین نماینده نفت و شریکی بسیار عالی در چارچوب همکاری با کشور ما بود که یاری قابل ملاحظه ای به امنیت انرژی یونان می کرد. گزینه های سیاستی کوته بینانه، ناعادلانه و تنبیهی باعث ایجاد مسائل جدی در امنیت انرژی اروپا و به طور کلی در منطقه شد. نمونه سیاست دیگر در پاسخ به مشکل اوکراین و تحریم علیه روسیه به دنبال آن در اتحادیه اروپا بود. یونان، به وسیله وزیر امور خارجه به دنبال روابط متقابل، همکاری سودمند با متحدانی است که به طور سنتی حسن نیت خود را ثابت نموده اند و می توانند نقش کلیدی در امور انرژی ایفا نمایند.

پیش بینی شما درباره بحران اقتصادی اروپا در سال 2015 چیست؟

دو پارامتر، به عمد در تجزیه و تحلیل من نادیده گرفته خواهند شد. اولی، اقتصاد است که خنثی یا مستقل نیست. این بخشی از سیاست کلی ما است. بخش دوم و ضروری این است که جامعه بخشی جدایی ناپذیر از راه چاره برای یک مشکل سیاسی است. بحران کنونی بدهی اروپا به این دلیل است که در یک محیط با تعادل نئولیبرالی قدرت شکل گرفته است و هنوز محیطی است که واکنش مردم، حقایق جدیدی را توسعه می دهد. امروز با واکنش مردم یونان روبرو هستیم در حالی که چند ماه قبل واکنش مردم اسپانیا وجود داشت.

در واقع ما از سرنگونی تمام کوشش اتحادیه اروپا برای محدود کردن جستجو برای راه چاره در یک دایره محدود از تکنوکرات ها صحبت می کنیم. مشکل سیاسی است و مسائل سیاسی توسط انتخاب سیاسی مردم حل می شوند. بنابراین سال 2015 یک سال بسیار جالب خواهد بود. مردم و همچنین حرکات، نقاط قوت و نمایندگان سیاسی آنان مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

و اما سوال آخر؛ پیغام شما برای آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان درباره یونان چیست؟

خانم مرکل باید گوته را بازخوانی کند:چیزهایی که مهم تر هستند هرگز نباید بازیچه چیزهای کم اهمیت تر قرار بگیرند که منظور دموکراسی و بشریت است. در واقع به همین دلیل است که گوته به بیانی دوباره در خصوص یونان می گوید: آنچه در ذهن و قلب انسان است، یونان برای بشریت به ارمغان آورده است دموکراسی بار دیگر در این کشور به جهان آمده، و یونان دوباره متولد شده است. دموکراسی که توسط شما خانم مرکل و همچنین توسط الیگارشی اقتصادی که در خدمت شما بوده صدمه دیده بود.

تبادل نظر از مهدی دل روشن

منبع: تسنیم
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 405

به "ایران، امنیت انرژی یونان را تأمین نموده بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، امنیت انرژی یونان را تأمین نموده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید