کیفی ترین زعفران جهان در ایران فراوری می گردد، یونان، مراکش، ترکیه و هند رقبای جدید زعفران ایران

به گزارش بیباپ، خبرنگاران: نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: در حال حاضر ایران بزرگترین فراوری کننده زعفران محسوب شده و بیش از 96 درصد زعفران دنیا را فراوری می نماید که بخش عمده این فراوری متعلق به خراسان رضوی و خراسان جنوبی است.

کیفی ترین زعفران جهان در ایران فراوری می گردد، یونان، مراکش، ترکیه و هند رقبای جدید زعفران ایران

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

محسن احتشام در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرنگاران در بیرجندبا بیان اینکه زعفران ایران کیفی ترین زعفران دنیا محسوب می گردد، اظهار کرد: زعفران قائنات در خراسان جنوبی از دیرباز از شهرت و آوازه خاصی در داخل و همچنین در سطح بازارهای دنیای برخوردار بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه در ایران بیش از 80 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران وجود دارد، بیان نمود: سالیانه نزدیک به 250 تن محصول از آن برداشت می گردد که بیش از 70 درصد این زعفران به بازارهای هدف در سطح دنیا صادر می گردد.

صادرنماینده برتر زعفران کشور اضافه نمود: بیشتر کشورهای اروپایی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و بازارهای شرق آسیا از جمله ژاپن و بازارهای نوظهور چین و هنگ کنگ مشتری زعفران ایران محسوب می شوند.

وی گفت: بازارهایی نظیر آمریکا و همین طور بازارهایی در قاره آفریقا و استرالیا که همچنان مشتری این محصول هستند از قبل صادرات خوبی به آن ها داشته ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان نمود: در حقیقت هر جا که فرهنگ مصرف زعفران وجود دارد، زعفران ایران نیز حضور دارد ولی بخش اعظم صادرات ایران به امارات و هنگ کنگ و در قاره اروپا به کشور اسپانیا صورت می گیرد.

وی در پاسخ به این سئوال که این مسئله حقیقت دارد که اسپانیایی ها زعفران ایران را به نام خودشان مجددا صادر می نمایند، اظهار کرد: متاسفانه همین طور است، بخش اعظمی از زعفران ایران که به اسپانیا صادر می گردد در آن جا با نام و نشان اسپانیا بسته بندی می گردد و مجدداً به آمریکا و اروپا صادر می گردد.

اسپانیایی ها سالیانه 50 تن زعفران وارد می نمایند

مهندس احتشام با بیان اینکه بحث برند و برندسازی در این روند خیلی اهمیت دارد، اضافه نمود: اسپانیایی ها سالیانه حداقل بیش از 50 تن زعفران وارد می نمایند و تحت عنوان برندهای خودشان به فروش می رسانند.

وی با بیان اینکه امروز تولید اسپانیا به یک تن هم نمی رسد، توضیح داد: آن ها در 30 سال گذشته از تولیدنمایندگان بوده اند ولی با گران شدن قیمت تمام شده، به علت بالا بودن دستمزدها و مسائل دیگر، استراتژی خود را تغییر دادند و به برندسازی روی آوردند و سعی کردند برندهای خود را در دنیا جا بیاندازند و از آن پس به راحتی نام زعفران را با نام خودشان در دنیا گره زدند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران بیان نمود: آنان با سرمایه گذاری تبلیغاتی زعفران ایران را به عنوان تامین نماینده محصولشان قرار دادند و با کاهش قیمت تمام شده، ارزش اضافه نموده خوبی به دست آوردند و زعفران ایران را به نام خودشان می فروشند.

یونان، مراکش، ترکیه و هند رقبای جدید زعفران ایران

وی در پاسخ به این سئوال که در زمینه تولید و یا صادرات زعفران آیا ما باز هم با رقبای دیگری روبه رو هستیم، بیان نمود: یونان، مراکش، ترکیه و هند رقبای جدید ما در زمینه تولید و تجارت زعفران شده اند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران اظهار کرد: چین نیز با روش های گلخانه ای به تولید زعفران روی آورده است، افغان ها نیز به وسیله انتقال غیرقانونی پیازهای زعفران از ایران به کشت زعفران روی آورده اند و فکر می کنم در آینده رقبای جدی ما چین و افغانستان هستند.

احتشام بااشاره به اینکه البته همین الان هم، مراکش و افغانستان با واردات زعفران از ایران آن را به نام خودشان بسته بندی و سپس بازاریابی و به فروش می رسانند، گفت: آنان به دنبال پرآوازه کردن افغان زعفران و موراکو زعفران هستند.

صارنماینده برتر زعفران ایران با تاکید براینکه ما نباید به مزیت مطلق تولیدمان تکیه کنیم، اضافه نمود: باید مزیت مطلقمان را به مزیت رقابتی در سطح بازارهای دنیای تبدیل کنیم کاری که اسپانیایی ها انجام دادند.

با برند سازی زعفران ایرانی را پر آوازه کنیم

وی گفت: ما باید با تقویت برندهایمان به دنبال صندلی یابی در سطح بازارهای دنیای باشیم و بتوانیم با برند سازی، زعفران ایرانی را ملکه اذهان مصرف نمایندگان دنیا قرار دهیم وآن را به نام زعفران ایرانی پر آوازه کنیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران اضافه نمود: ما باید از روش های سنتی به روش های علمی حرکت کنیم و تکیه مان بردانش مدیریت بازار و بازاریابی باشد، به نحوی که بتوانیم متغیرهای اثرگذاری که تقاضای بازارهای دنیای برای زعفران را تحت تاثیر قرار می دهند را به درستی درهم آمیخته و مدیریت کنیم.

احتشام تاکید نمود: ما باید بتوانیم 5 متغیر مهم اثرگذار در تقاضا یعنی محصول، قیمت، کانال های توزیع، بسته بندی و تبلیغات را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت در این 5 متغییر راه برند و برندسازی در سطح دنیای محسوب می گردد، اضافه نمود: ما باید کوشش کنیم زعفران را با نام ایران در سطح بازارهای دنیا به فروش برسانیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در این زمینه خوشبختانه ظرفیت بیش از میزان تولید سرمایه گذاری های اصولی و زیربنایی برای تولید وبسته بندی زعفران درکشور ایجاد شده است و در بحث کیفیت هم، شورای ملی زعفران طرح ارتقاء کیفیت و شناسه تولید زعفران را از دو سال پیش تحت عنوان طرح بهبود کیفیت اجرایی و عملیاتی نموده و همچنین ثبت برند ملی زعفران را در دست اقدام دارد.

احتشام اظهار کرد: ما کوشش می کنیم که فرآیند توسعه زعفران را تکمیل کنیم، یعنی یک زنجیره ارزش در فرآیند تولید زعفران به وجود بیاوریم به نحوی که تولید، توزیع، مبادله و مصرف را به درستی سازماندهی و مدیریت کنیم این هم از سیاست گذاری های شورای ملی زعفران ایران است.

وی گفت: هدف از بسته بندی باید صندلی یابی باشد و هدف این است که زعفران ایران با نام و نشان زعفران ایران در سطح بازارهای دنیا به فروش برسد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد: این هدف مشخصی است که همه باید کوشش کنیم تا تحقق پیدا کند و در سرمایه گذاری های مشترک هم نام ایران را به عنوان تولید نماینده اصلی ومبدا تولید زعفران برجسته کنیم.

وی بیان نمود: ما باید این غیرت را داشته باشیم که زعفران را با نام ایران بفروشیم و همه باید دست به دست هم بدهیم و یاری کنیم پرچم زعفران ایران را بالا نگه داریم چراکه انسان هایی که اندیشه و هدفی جزء ارتقاء نام زعفران ایران و محصولات ایرانی را ندارند و در به بار نشستن این هدف مقدس از هیچ کوششی فروگذار نیستند یقینا پیروز هستند.

ق

منبع: تسنیم
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 335

به "کیفی ترین زعفران جهان در ایران فراوری می گردد، یونان، مراکش، ترکیه و هند رقبای جدید زعفران ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیفی ترین زعفران جهان در ایران فراوری می گردد، یونان، مراکش، ترکیه و هند رقبای جدید زعفران ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید