میناکاری هم چینی می گردد؟

به گزارش بیباپ، خبرنگاران: براساس مشاهدات عینی از بازار صنایع دستی شهر اصفهان، بسیاری از صنایع دستی این شهر به صورت کپی برداری شده از کشور چین به این بازار وارد شد و تحقیقا به مرحله اشباع رسیده است

میناکاری هم چینی می گردد؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، به نقل از پارسینه، چینی ها هر روز که می گذرد، بیشتر از دیروز حلقه محاصره مالی خود را تنگ می نمایند. جنس چینی به خانه های ، سفره های ایرانی و حتی به زیر پیشانی شیعیان هم خزیده و ایرانی ها هرگز توجه ننموده اند که جانماز و مهر و حتی فرشی که روی آن نماز می خوانند ساخت چین است!

اما این سرانجام ماجرا نیست. بادام زمینی چینی و هندی، فندق ترکیه ای، مغز فندق جمهوری آذربایجان، بادام مخصوص هندی، کشمش تخمه کدو و مغز گردوی چینی، بادام درختی آمریکایی، اسپانیایی، سوریه، سریلانکا و تایلندی و... ؛ این روزها آن قدر در بازار آجیل فروشان و دوره گردان کشور فراوان شده که بیم آن می رود تا چند سال آینده با توجه به شرایط بسیار سخت کشاورزی در ایران، اگر دولت جدید راهکاری اساسی نیاندیشد ، شاهد ورود پسته و زعفران چینی و افغانستانی و آمریکایی هم بود.

این در حالی است که نگاهی به بازار اصفهان هم نشان می دهد صنایع دستی ایرانی فراوری چین! در کشور فراوان شده است.

براساس مشاهدات عینی از بازار صنایع دستی شهر اصفهان، بسیاری از صنایع دستی این شهر به صورت کپی برداری شده از کشور چین به این بازار وارد شد و تحقیقا به مرحله اشباع رسیده است تا جایی که بسیاری از فروشندگان و فراورینمایندگان صنایع دستی به تجارت این محصولات کپی برداری شده روی آورده اند.

آنان فاکتور قیمت را مهم ترین عامل کشش پذیری مصنوعات چینی می دانند و می گویند این محصولات به قدری به صنایع دستی فراوری شده در ایران شبیه است که بعضا خریداران این محصولات فرقی میان آنان حس نمی نمایند.

حالا اما در آخرین اخبار رسیده از اصفهان، اکنون در بازار راکد صادرات غیر نفتی ایران، هنر مینا در معرض خطر مصادره قرار گرفته و چینی ها برای دست یابی به این هنر اصیل و تاریخی ایران زمین دست به دامان هنرمندان اصفهان شده اند.

لازم به ذکر است، مینا کاری هنر آتش و رنگ و به نوعی مینیاتور بر روی آتش است که یکی از رشته های هنر دستی ایرانیان به شمار می رود و با توجه به بسط و گسترش آن در شهر اصفهان از نظر قدمت، تنوع، توسعه، ظرافت و زیبایی این شهر مهد هنر مینا نام گرفته و با گذر و نظر بر میدان امام به خوبی می توان آثاری در این زمینه را دید که پشت ویترین های مغازه ها خودنمایی می نمایند.

هنر ظریفی که دقت در آن انسان را به یاد گنبد های فیروزه ای مساجد شهر با آن طرح های زیبا و دلنواز اما با مقیاسی کوچک تر می اندازد.

اما اکنون در بازار راکد صادرات غیر نفتی ایران این هنر در معرض خطر مصادره قرار گرفته و چینی ها برای دست یابی به این هنر اصیل و تاریخی ایران زمین دست به دامان هنرمندان اصفهان شده و درصدد هستند تا این افراد را برای آموزش هنر مینا کاری به کشورشان دعوت نمایند و پس از فرا گیری این هنر، مانند بسیاری از هنر های دیگر آن را به صورتی غیر اصیل و در نوعی دیگر با رویکرد مالی به کشور های مختلف از جمله ایران وارد نمایند.

این خبری است که رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان اعلام نموده و گفته: چینی ها درصدد فرا گیری هنر مینا کاری هستند.

غلامعلی فیض الهی، استاد میناکاری و رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان که یکی از هنرمندان دعوت شده به کشور چین است، در بیان جزئیات نحوه برخورد چین با هنرمندان ایرانی و هنر مینا کاری ادامه داده: مصادف با بازی های المپیک پکن تعدادی از هنرمندان اصفهان اعم از یک کاشی کار، خاتم کار و منبت کار را به پکن دعوت کردند و من نیز به عنوان مینا کار همراه این گروه شدم.

وی با بیان اینکه قرار بود در سالنی در نزدیکی محل برگزاری مسابقات نمایشگاه برپا کنیم و هم زمان به ساخت آثاری در زمینه های مختلف هنری بپردازیم، ادامه داده: استقبال چینی ها از این نمایشگاه خیلی خوب بود و آنها خواهان خرید آثار هنری ما بودند، اما مسئولان نمایشگاه اجازه فروش آثارمان را نداده و با توجه به قوانین کشور چین، صنایع دستی دیگر کشور ها باید پس از پرداخت عوارض به فروش برسد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با تاکید بر اینکه در زمان برپایی نمایشگاه دو نفر از فعالان میراث فرهنگی چین به سراغ ما آمدند و از ما درخواست کردند لوح فشرده آثار خود را به آنها تحویل بدهیم، تصریح نموده: این افراد حاضر بودند آن را به قیمت بسیار بالایی بخرند و زمانی که با پاسخ منفی ما رو به رو شدند، پیشنهاد حضور ما در کشور چین با امکانات بسیار خوب و دستمزد بالا به منظور آموزش این کار به چینی ها را دادند.

وی با بیان اینکه چینی ها به شدت به دنبال فراگیری این هنر هستند و براساس اطلاعات موجود می دانم که چینی ها به دنبال من و هنرمندان دیگری بوده تا بتوانند این هنر را فرا بگیرند، اضافه نموده: اما تا کنون با پاسخ منفی هنرمندان اصفهانی روبرو شده اند.

به این ترتیب ، به نظر می رسد بعد از کپی برداری از فرش و معرق و کاشی کاری ایرانی توسط چینی ها این بار نوبت میناکاری رسیده است و اگر مسئولین چاره ای نیاندیشند به زودی در بازار کشور مینا کاری چینی هم ورود پیدا خواهد نمود و هنر ایرانی را نابود خواهد نمود.

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 421

به "میناکاری هم چینی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میناکاری هم چینی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید