گنبد برج قابوس بازسازی می گردد

به گزارش بیباپ، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرهاد عزیزی مدیر کل دفتر امور پایگاه های جهانی با اعلام این خبر گفت: بازسازی این گنبد در جلسه راهبردی پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس با آنالیز پروپوزال طرح بازسازی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان، پیشکسوتان و صاحب نظران حوزه بازسازی بناهای تاریخی و اعضا هیات راهبردی پایگاه که به دلیل محدودیت های کرونا به صورت ویدئوکنفرانس برگزار گردید به تصویب رسید.

گنبد برج قابوس بازسازی می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

عزیزی استمرار پایش و نظارت های دوره ای، استفاده از دانش روز و انجام مطالعات جامع پیرامون مصالح بکار رفته همچون آجر، ملاط و... تشکیل گروه نظارت جهت راهبری فنی و علمی این پروژه ظرف مدت یک هفته و انجام فعالیت ها و عملیات اجرایی به صورت امانی را از جمله مصوبات این جلسه عنوان نمود.

به گفته او در این نشست چهار ساعتی مباحث فنی و کارشناسی از سوی مدیر پایگاه و مشاور پیشنهادی به اعضای حاضر در جلسه ارائه شد.

در ادامه محمدحسن محبعلی از صاحب نظران و پیشکسوتان حوزه بازسازی با اشاره به اینکه بنای ارزشمند میراث جهانی گنبد قابوس از نظر سازه ای در طول سال های اخیر مسئله نگران کننده ای نداشته است رطوبت در دیوارها و گنبد را از عوامل آسیب رسان به بنا عنوان نمود و بر پایش و نظارت مستمر دوره ای این بنا تاکید نمود.

حسین رایتی مقدم از دیگر صاحب نظران و عضو هیات راهبردی با تایید نظرات ارائه شده بر مطالعات و اجرای طرح به صورت توأمان تاکید نمود.

عبدالمجید نورتقانی سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس با اشاره به فعالیت های انجام شده بوته زدایی در گنبد، اجرای کف پوش چوبی در بنا، اصلاح کانال برطرف رطوبت، سامان دهی منظر عرصه بنا، ساماندهی و تعریف جهت گردشگری در پایین تپه، راه اندازی سیستم الکترونیکی راهنمای مسافران، اجرای رینگ در اطراف بنا، ایجاد دفتر فنی و انعقاد چهار قرارداد پژوهشی با دانشگاه های شهید بهشتی، گلستان، دانشگاه فردوسی و پژوهشگاه علمی صنعتی با موضوعات فن شناسی بنا، تهیه نقشه آثار تاریخی موجود در 15 کیلومتری بنا به منظور تهیه نقشه گردشگری، گونه شناسی گلسنگ ها و گلسنگ زدایی و آنالیز راهکارهای نوین در مورد فرسایش های زیستی را از جمله اقدامات انجام شده در این بنای جهانی گفت.

برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان و یکی از ارزشمندترین آثار معماری دوره اسلامی استان گلستان در سال 1310 با شماره 86 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سی وششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در سال 1391 در فهرست آثار میراث جهانی نهاده شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1117

به "گنبد برج قابوس بازسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد برج قابوس بازسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید