چرا جان بولتون به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اصرار دارد؟

به گزارش بیباپ، مشاور امنیت ملی آمریکا طی سفرش به لندن، وعده ای چشمگیر به این کشور داد و گفت در صورت ترک اتحادیه اروپا، بریتانیا به اول صف تجارت با آمریکا می آید.

چرا جان بولتون به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اصرار دارد؟

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، پایگاه تحلیلی نشنال اینترست، در گزارشی اظهارات روز دوشنبه گذشته جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا را در سفرش به لندن مورد آنالیز قرار داده است:

بعضی معتقدند که استثنا قائل شدن این چنینی، می تواند منجر به بریگزیت بدون توافق گردد؛ رویه ای که مقامات بریتانیا، تمایل به اجتناب از آن دارند.

بولتون در این سفر دو روزه خود به گزارشگران گفت: اگر این تصمیم دولت بریتانیا است، ما مشتاقانه از آن حمایت می کنیم و این [پیامی] است که من کوشش می کنم انتقال دهم. ما با شمائیم.

وی تاکید نمود که آمریکا، نمی خواسته تا بریتانیا را وادار به ترک اتحادیه اروپا (تحت توافقی به اسم بریگزیت) کند، اما از این اقدام حمایت می نماید. مردم بریتانیا در سال 2016، به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند اما تاکنون، دولت آن پیروز نشده تا توافقی [برای معین رویه خروج] به تصویب مجلس برساند.

روز سه شنبه، مقاله نشریه گاردین به این موضوع اشاره داشت که این پیشنهاد، در واقع اقدامی جهت مستعمره ساختن بریتانیا است و مقاله دیگری در ایندپندنت، این مشاور امنیت ملی را یک مار خوانده بود.

ترزا می در دوران نخست وزیری خود در دولت بریتانیا، با ارائه توافق های مکرر سعی کرد تا توافق خروجی را به تصویب برساند اما ناکام ماند. حال، بوریس جانسون، نخست وزیر کنونی، تا سی و یکم اکتبر زمان دارد تا به یک توافق دست پیدا کند. اگر او پیروز به این کار نگردد، بریتانیا با بریگزیت بدون توافق روبرو خواهد بود که شرایط را آشفته تر خواهد ساخت. از مهم ترین این شرایط، تجارت در مرز ایرلند شمالی (بخشی از بریتانیا) با جمهوری ایرلند (عضو اتحادیه اروپا) است.

جانسون مایل است تا اتحادیه اروپا، درخصوص مفاد توافق [سابق] تجدید نظر کند؛ بروکسل تاکنون از این امر امتناع ورزیده است. اتحادیه اروپا در زمان ترزا می نیز از مذاکره مجدد درباره توافق خودداری می کرد. حال همه چیز بستگی به بریتانیا دارد؛ اینکه چگونه بریگزیت را با قوانین و مقررات داخلی خود اداره کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که توافق های چندجانبه را زیاد نمی پسندد، از همان اوایل، حامی بریگزیت بوده است. او ترزا می را به خاطر شکست در به تصویب رساندن توافق خروج، مورد سرزنش آشکار قرار داده بود.

بولتون با اظهار اینکه آمریکا از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا -و نه تصمیم به باقی ماندن- حمایت می نماید، در حال تبیین یک سیاست است. برای یک مشاور امنیت ملی، دادن وعده تجاری با فرض اتخاذ یک سیاست مهم توسط یک کشور، موضوعی جالب توجه به شمار می رود.

در همین حال، آمریکا و چین با اعمال تعرفه های تلافی جویانه، راه را برای مذاکره بسته نگه داشته اند و بر جنگ تجاری خود باقی هستند.

به همین دلیل، توافق تجاری دیگر ترامپ نیز در حالت سکون مانده است. پیمان تجارت آزاد بین سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا -به اختصار یو اس ام سی آ- که قرار بود جایگزین قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی -نفتا- گردد، هنوز به تصویب نرسیده و در همان مراحل اولیه مانده است.

طبق گزارشات اتاق بازرگانی آمریکا، بریتانیا هفتمین شریک بزرگ تجاری با آمریکا محسوب می گردد و چهارمین مقصد بزرگ برای صادرات کالاهای آمریکایی است. 15 درصد سرمایه گذاری های خارجی در آمریکا نیز از سوی این کشور است.

حتی در این شرایط و روابطِ از قبل قوی میان بریتانیا و آمریکا، فضا برای بهبود روابط وجود دارد؛ اما اینکه دولت ترامپ در عوض چیزی بخواهد، موضوعی شک برانگیز است.

جک استرا، وزیر امور خارجه بریتانیا در زمان نخست وزیری تونی بلر، در مصاحبه اش با رادیوی بی بی سی می گوید: این دولتی بسیار معامله گر است؛ شما، چیزی رایگان به دست نمی آورید.

به نظر می رسد دولت ترامپ، پیش تر دست خود را در این باره رو نموده باشد.

در ماه فوریه، دولت آمریکا اهداف تجاری آینده خود با بریتانیا را منتشر کرد. خطاب آن اهداف، یک بریتانیای ضعیف پسابریگزیت بود که مجبور است خود را با مقررات آمریکا وفق دهد؛ این چیزی نیست که با منافع بریتانیا -که در آینده مایل به ادامه مراودات تجاری با اتحادیه اروپا خواهد بود- هم سو باشد.

دولت آمریکا، هم چنین تمایل خواهد داشت تا در مقررات سرویس همگانی سلامت بریتانیا دست ببرد؛ این اقدام، با جلوگیری از تضعیف دسترسی کالاهای آمریکایی -از طریق استفاده نابجا از سیستم حفظ و به رسمیت شناختن علائم جغرافیایی در بریتانیا - به بازار و برقراری دسترسی کامل کالاهای آمریکایی به بازار انجام خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 325

به "چرا جان بولتون به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اصرار دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا جان بولتون به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اصرار دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید