انتها بحران خروج نظامیان امریکایی از عراق

به گزارش بیباپ، گروه دنیا ، حدود یک سال پس از مصوبه مجلس عراق برای خروج نظامیان امریکایی از خاک این کشور، نخست وزیر عراق از تکمیل این فرایند زمانبر و جنجالی تا چند روز آینده اطلاع داد.به گزارش شینهوا، مصطفی الکاظمی در نطق تلویزیونی اش در یکصدمین سالگرد روز ارتش عراق در حالی نوید خروج نظامیان امریکایی را داد که در طول یک سال گذشته، گروه های مبارز داخلی این کشور در مناسبت های مختلف خواهان تحقق هر چه سریع تر اجرای مصوبه مجلس بودند.

انتها بحران خروج نظامیان امریکایی از عراق

الکاظمی گفت: خروج نیروهای امریکایی طبق برنامه از چند ماه قبل شروع شده و حدود نیمی از نظامیان تا به امروز از خاک عراق خارج شده اند. در چند روز آینده نیز چندین رسته دیگر پایگاه های عراق را ترک خواهند کرد. این فرایند پس از مذاکرات استراتژیک عراق و امریکا در چند ماه گذشته کلید خورد و طبق توافق تنها چندصد نظامی برای آموزش، پشتیبانی فنی و... ارتش عراق در کشور باقی می مانند. وی در حالی که بار دیگر بر حاکمیت ارضی عراق و محکومیت نبردهای خارجی در خاک این کشور تأکید داشت، اضافه نمود: ارتش عراق آماده عمل به مسئولیت های خود است و در روز ارتش اعلام می کنیم سال 2021 سال ارتقای عراق در همه زمینه ها خواهد بود. بحث خروج نظامیان امریکایی از عراق، در حالی که سال ها موضوع اختلاف احزاب داخلی عراق بود از سال گذشته و پس از ترور فرماندهان نظامی ایران و عراق در فرودگاه بغداد توسط امریکا در مجلس این کشور به صورت جدی و در جلسه ای فوق العاده آنالیز شد و نمایندگان عراقی با اکثریت آرا به خروج نظامیان امریکایی از عراق رأی دادند و دولت را مکلف به اجرای هر چه سریع تر آن کردند. اما این امر با مقاومت دولت ترامپ ماه ها با کشمکش هایی همراه شد و در نهایت در ژوئن 2020، امریکا در سفر الکاظمی به واشنگتن تعهد به کاهش نیروهایش در خاک این کشور داد. نظامیان امریکایی از سال 2003 میلادی در عراق مستقر شده اند اما در پی تحولات شروعین روزهای سال گذشته عین الاسد، بزرگترین پایگاه این کشور در خاک عراق در بمباران موشکی ایران ویران شد. از طرفی نارضایتی ها از حضور نظامیان امریکایی ها در عراق در چند ماه گذشته منطقه دیپلماتیک سبز بغداد را بارها صحنه حملات گروه های ناشناس قرار داده است. در این شرایط با وجود استقرار شماری از نظامیان امریکایی و سامانه های پدافندی در سفارت امریکا در عراق و حتی تهدید امریکا به بستن سفارتخانه های خود، عدم خروج نظامیان امریکایی از این کشور، بر تداوم حملات اضافه نموده است.

اصلاح روابط امریکا با عراق

خروج نظامیان امریکایی گرچه از چند ماه قبل و در دوران ترامپ شروع شده است اما مقامات عراقی امیدوارند با روی کارآمدن دولت جدید امریکا روابط جدیدی برقرار گردد. به گزارش شبکه الجزیره، کابینه جدید جو بایدن بخوبی نقاط ضعف سیاست های گذشته را می دانند و به باور تحلیلگران برنامه های بسیاری برای اصلاح این روابط و اجرای سیاست های جدید دارند. میشل نایت، تحلیلگر انستیتوی واشنگتن معتقد است: نیروهای نظامی ائتلاف امریکا در دوران بایدن در عراق باقی خواهند ماند و امریکا ارتش عراق را در پوشش مبارزه با تروریسم و داعش مورد حمایت قرار خواهد داد.

مبارزه با فساد اولویت سال جدید عراق

مصطفی الکاظمی در حالی از رفتن نیروهای نظامی تا چند روز آینده اطلاع داد که مبارزه با فساد نیز از اواسط سال 2019 سبب بروز تظاهرات های خونین و مرگباری در عراق شده است. در حالی که مجلس عراق از تشکیل کمیته ضد فساد اطلاع داده است، الکاظمی نیز به مردم قول داد: در سال 2021 حقایق بزرگی درباره فساد افشا خواهد شد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1729

به "انتها بحران خروج نظامیان امریکایی از عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها بحران خروج نظامیان امریکایی از عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید