واعظی پالم را عامل توسعه روابط ایران و مالزی اعلام نمود

به گزارش بیباپ، محمود واعظی، رئیس کمیسیون مشترک مالی ایران و مالزی گشایش دفتر نمایندگی روغن پالم مالزی در ایران را زمینه خوبی برای افزایش مبادلات مالی دو کشور دانست.

واعظی پالم را عامل توسعه روابط ایران و مالزی اعلام نمود

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین ایران و مالزی با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که سرپرستی این کمیسیون را نیز به عهده دارد و مصطفی محمد، وزیر صنایع و تجارت خارجی مالزی، در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار گردید.

واعظی در این نشست با اشاره به همکاری های مشترک بین دو کشور گفت: با وزیر صنایع و تجارت خارجی مالزی که مسئولیت کمیسیون مشترک را به عهده دارد، مذاکرات سازنده ای داشتیم. ایشان از کارخانه داروسازی ضدسرطان در ایران بازدید داشت، که شراکتی با 70درصد سهام ایرانی و 30 درصد مالزیایی است و چهار ماه آینده محصولاتش فراوری می گردد، همچنین در زمینه همکاری برای فراوری غذای حلال توافقات خوبی صورت گرفته است.

واعظی درباره واردات پالم از مالزی گفت: با صحبت هایی که دراین باره داشتیم و با توجه به گشایش دفتر مالزی در ایران، روغن پالم زمینه خوبی برای همکاری است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شرکت های نفتی مالزی بیان نمود: شرکت های نفتی مالزی، پتروناس و گروه البخاری دو میدان نفتی را مطالعه و برای یادداشت همکاری اقدام می نمایند که از همکاری های خوب بین ایران و مالزی است. همچنین در مورد همکاری های تجاری صحبت کردیم.

واعظی با اشاره به سفر سال گذشته دکتر روحانی به مالزی اضافه کرد: از زمان سفر رئیس جمهور ایران به مالزی روابط تجاری ما گسترش یافته و 40 درصد رشد داشته است. در حال حاضر حجم روابط ما به 700 میلیون دلار رسیده است که البته کافی نیست و باید برنامه ریزی هایی داشته باشیم که چند برابر گردد.

وی با بیان اینکه رؤسای بانک مرکزی دو کشور ایران و مالزی به توافقات خوبی رسیدند، گفت: با امضای این سند می توانیم روابط بانکی را نیز افزایش دهیم. همچنین در حوزه های حمل و نقل، گردشگری، ICT نیز زمینه خوبی برای همکاری وجود دارد و امیدواریم در آینده روابط دو کشور در همه زمینه ها افزایش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وقفه 10ساله بین فعالیت های ایران و مالزی بیان نمود: آخرین کمیسیون مشترک بین دو کشور 10 سال پیش صورت گرفته بود اما با اقداماتی که در سال های گذشته صورت گرفت و سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه دو کشور، امروز شاهد امضای سند همکاری بودیم.

در این نشست همچنین مصطفی محمد با اشاره به سفر روحانی به مالزی و ملاقاتش با نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی که سال گذشته انجام شد، گفت: توافق هایی صورت گرفت و قرار شد در سه زمینه تبادل هیئت ها و مقامات سطح بالا بین دو کشور، همکاری های بیشتر بین بانک های مرکزی دو کشور و حداقل دو برابر کردن حجم تجارت بین دو کشور اقداماتی انجام گردد.

وی با بیان این که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جلسه خوبی برگزار کردیم، اضافه کرد: ما متوجه شدیم که پتانسیل عظیمی برای کار بین دو کشور وجود دارد. مالزی نیز کشوری آسان برای برقراری همکاری محسوب می گردد، بنابراین دریافتیم حجم روابط 700 میلیون دلاری کافی نیست، برای مثال در سال 2011 حجم تجارت بین دو کشور 1.6 میلیارد دلار بود و حالا با گذشت پنج سال دلیلی ندارد نتوانیم روابط را به آن سطح برگردانیم.

وزیر صنایع و تجارت خارجی مالزی ادامه داد: مذاکرات خوبی با آقای واعظی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که به سود این دو کشور است که در آینده توافقات انجام گردد و با سفر هیئتی از ایران به مالزی مذاکراتی شروع گردد. در جلسات خود در این سفر تصمیم گرفتیم شش گروه کاری برای نهایی کردن سند کمیسیون مشترک به دو کشور داشته باشیم. کمیته های تجارت و صنعت، بانکی و اقتصادی، انرژی و محیط زیست، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل ونقل و کمیته توریسم و بهداشت از جمله این گروه های کاری هستند.

مصطفی محمد با اشاره به همکاری های بانکی بین ایران و مالزی، اظهار کرد: درباره همکاری های بانکی و اقتصادی بین دو کشور قرار شد تفاهمی بین بانک های مرکزی ایران و مالزی امضاء گردد و مقرر است این یادداشت تفاهم به زودی از طرف مقامات بانک مرکزی ایران امضاء خواهد شد و امکان همکاری های بیشتر را فراهم خواهد نمود.

وی ضمن تشکر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادامه داد: دولت ایران یاری کرد که شرکت های نفتی مالزی در صنعت نفت ایران فعال باشند. همچنین 5000 دانشجوی ایران در مالزی پل ارتباطی بین دو کشور محسوب می شوند و 15 هزار توریست ایرانی نیز سالانه از مالزی دیدن می نمایند. از حمایت وزارتخانه برای برطرف مسائل خط هوایی ایرآسیا نیز تشکر می کنم.

وزیر صنایع و تجارت خارجی مالزی در سرانجام خاطر نشان کرد: دولت ایران در زمینه صادرات روغن پالم مالزی به ایران یاری می نماید و در این زمینه امیدواریم افزایش صادرات این محصول به ایران انجام گردد. نظر ما این است که محصولات ایران باید بیشتر به مالزی شناسانده گردد و ما نیز پیشنهاد می کنیم که برنامه ای برای معرفی بیشتر محصولات ایران به مالزی ترتیب داده گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 558

به "واعظی پالم را عامل توسعه روابط ایران و مالزی اعلام نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واعظی پالم را عامل توسعه روابط ایران و مالزی اعلام نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید