هماهنگی منافع غرب با دولت میانمار مانع اقدامات مؤثر در قبال جنایات است

به گزارش بیباپ، به اعتقاد تحلیلگر مسائل جنوب شرق آسیا، از آنجایی که منافع غرب با دولت میانمار هماهنگ است، این امر مانع از انعکاس خبری و انجام اقدامات مؤثر برای مقابله با این جنایات می شود.

هماهنگی منافع غرب با دولت میانمار مانع اقدامات مؤثر در قبال جنایات است

نوذر شفیعی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل آسیای جنوب شرقی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در خصوص چرایی عدم اقدام مؤثر جهانی در قبال جنایت­ ها علیه مسلمانان میانمار، با اشاره به اینکه هماهنگی منافع غرب با دولت میانمار مانع اقدامات مؤثر در قبال جنایات است، بیان داشت: این سکوت معمولاً به نفع کشورهای غربی است. هماهنگی منافع و سیاست­های غربی­ها با دولت میانمار باعث می­ شود که سیاست مداران و رسانه ها نیز با این موضوع هماهنگ باشند؛ بنابراین صدایی از رسانه ها یا از زبان سیاست مداران بیرون نخواهد آمد.

وی با توجه به عدم توجهی به حقوق مسلمانان گفت: عده ای از مسلمانان میانمار قتل عام می شوند. یک نسل کشی در این کشور صورت می گیرد و مسلمانان در نهایت آواره می شوند. این در حالی است در حال حاضر در قرن بیست و یکم قرار داریم و این قرن ممکن است عناوین مختلفی داشته باشد؛ اما تعالی حقوق بشر باید یکی از ویژگی های این قرن باشد.

تحلیلگر مسائل جنوب شرق آسیا با تأکید بر اینکه سازمان ملل متحد مهم­ترین سازمان برای بحث حقوق بشر است، اشاره داشت: واژه حقوق بشر در سطور اول منشور سازمان ملل به کار رفته است؛ لذا این سازمان در این شرایط باید وارد عمل شود. نوعی نسل کشی در میانمار اتفاق می افتد که نقض فاحش حقوق بشر محسوب می­ شود. اگر ابعاد و زوایای این فجایع در معرض دید عمومی جهان قرار گیرد، افکار عمومی حتماً جریحه دار می شود. این اقدام به صورت سیستماتیک انجام می شود؛ بنابراین، موضوع دقیقاً جزء وظایف سازمان ملل متحد است که در این مسئله ورود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر این موضوع به سازمان همکاری اسلامی مربوط می شود، اضافه نمود: متأسفانه تعارض منافعی که بین اعضای سازمان وجود دارد، این سازمان را از حیز انتفاع ساقط کرده است. مسئله میانمار با بحث یمن و سوریه متفاوت است. مسئله میانمار موضوعی است که هیچ کدام از کشورهای اسلامی منافع ملی خاصی در آنجا ندارند؛ لذا سازمان همکاری اسلامی باید در این حوزه فعال باشد. فعالیت این سازمان از قابلیت دفاع برخوردار نیست.

این استاد دانشگاه با توجه به تلاش­ های آسه آن برای مقابله با جنایات در میانمار گفت: تنها نهادی که در این زمینه ورود پیدا کرده و مؤثر بوده، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) است. میانمار عضو این نهاد است. رفتار این کشور با قواعد و هنجارهای آسه آن سازگار نیست. دولت مالزی در چارچوب آسه آن میانمار را بسیار تحت فشار قرار داده و این فشارها مؤثر واقع شده است.

وی با تأکید بر لزوم فعال شدن هر سه سازمان مذکور اضافه نمود: سازمان­های مردم نهاد (NGO) بین المللی نیز باید در این امر فعال شوند. چنین فجایعی ممکن است در هر نقطه ­ای از جهان اتفاق بیفتد. NGO نقش بسیار کلیدی و مؤثری در فضای بین المللی بازی می­ کند. آن ها می توانند مباحثی مثل مسئله مسلمانان میانمار را برجسته کنند و درباره آن راهپیمایی ها و اعتراضاتی را در سراسر جهان شکل دهند. این اقدام حتماً تأثیرگذار خواهد بود. این اقدامات باید انجام گیرد؛ اما متأسفانه از آنجایی که منافع غرب با دولت میانمار هماهنگ است، این امر مانع از انعکاس خبری و انجام اقدامات مؤثر برای مقابله با این پدیده می شود.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 880

به "هماهنگی منافع غرب با دولت میانمار مانع اقدامات مؤثر در قبال جنایات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هماهنگی منافع غرب با دولت میانمار مانع اقدامات مؤثر در قبال جنایات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید