مودی شخصا تولد دالایی لاما را به او تبریک گفت

به گزارش بیباپ، نخست وزیر هند بی اعتنا به هرگونه مخالفت احتمالی از سوی چین، با رهبر معنوی تبت تماس گرفت و شخصا تولد هشتاد و شش سالگی وی را تبریک گفت.

مودی شخصا تولد دالایی لاما را به او تبریک گفت

به نقل از خبرگزاری رویترز، پکن دالایی لاما، رهبر معنوی تبت را که به مدت بیش از شش دهه در تبعید در شمال هند زندگی نموده است، یک جدایی طلب خطرناک می داند و از هرگونه تعامل با وی ناراحت می گردد.

رهبران هند معمولا نسبت به هر گونه ارتباط علنی با رهبر معنوی تبت احتیاط نموده اند تا از ناراحت کردن پکن اجتناب نمایند. اما با توجه به اینکه روابط هند با چین به سطح پایینی رسیده است، نارندرا مودی، نخست وزیر هند در توییتی خاطرنشان کرد که شخصا با دالایی لاما تماس گرفته و تولدش را تبریک گفته است.

مودی در این توییت نوشت: من با دالایی لاما تماس گرفتم تا تولد هشتاد و شش سالگی اش را تبریک بگویم. ما برای او طول عمر و سلامتی آرزو کردیم.

این در حالی است که سفارت چین در هند و نمایندگان دالایی لاما هنوز در این باره هیچ اظهارنظری ننموده اند.

مودی در گذشته پیغام های تبریکی برای دالایی لاما فرستاده بود اما تا به امروز خودش یا دیگر مقامات ارشد حزب حاکم بهاراتیا جاناتا تماس تلفنی با رهبر معنوی تبت برقرار ننموده بودند. پس از توییت مودی، چندین تن از رهبران ایالتی هند هم پیغام های تبریکی برای دالایی لاما فرستادند و ارزش ها، آموزه ها و روش زندگی دالایی لاما را الهام بخش توصیف کردند.

سریکانت کونداپالی، استاد مطالعات چین در دانشگاه جواهر لعل نهرو در دهلی نو گفت: این نخستین تبریکات علنی است چرا که تا سال گذشته حتی مقامات حزب هم اجازه انتشار پیغام های عمومی و علنی را نداشتند.

نیروهای چینی در سال 1950 میلادی در جریان آنچه که پکن آن را یک آزادسازی صلح آمیز توصیف می نماید، تبت را تصرف کردند و دالایی لاما در سال 1959 میلادی در پی یک قیام نافرجام علیه حکومت چین به تبعید فرار کرد.

درست سه سال پیش هنگامی که مودی به همراه شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در پی تنش زدایی میان این دو کشور بودند، دولت هند از تبتی ها خواست تا به مناسبت شصتمین سالروز این قیام راهپیمایی برگزار ننمایند.

دهلی نو تبت را به اسم یک منطقه خودمختار چین به رسمیت می شناسد اما چندین اختلاف قلمرویی دیگر با پکن در مرز هیمالیایی 3500 کیلومتری شان دارند.

روابط میان هند و چین ژوئن سال گذشته در پی جدی ترین درگیری ها در دهه های اخیر خدشه دار شد. در آن رویداد نیروهای چینی با سنگ و چوب به نیروهای گشت زن مرزی هند حمله کردند و 20 تن را کشتند. چین کمی بعد خاطرنشان کرد که در این درگیری چهار تن از سربازانش کشته شدند.

تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان هم به دالایی لاما تولدش را تبریک گفت و در توییتی نوشت: بابت اینکه به ما اهمیت همبستگی برای یاری به یکدیگر در جریان این پاندمی را یاد دادید، از شما متشکریم.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2024

به "مودی شخصا تولد دالایی لاما را به او تبریک گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مودی شخصا تولد دالایی لاما را به او تبریک گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید