دلیل و علائم قاعدگی دردناک

به گزارش بیباپ، قاعدگی دردناک مسئله ای است که خیلی از خانم ها هر ماه با آن روبرو می شوند. دردهای آزاردهنده که موجب گرفتگی عضلات، درد شکم و نفخ و تحریک پذیری می گردد و روی کیفیت زندگی فرد تأثیر می گذارد. در بسیاری از افراد علائم عادت ماهیانه دردناک بعد از 1 روز رفع می گردد و در بعضی دیگر تا چند روز ادامه دارد. اما مهم ترین دلیل قاعدگی دردناک چیست؟ آیا چیزی در خصوص روش های درمان قاعدگی دردناک می دانید؟ در این مقاله از در می توانید با علائم، دلیل ها و روش های درمان سندرم قاعدگی دردناک آشنا شوید.

دلیل و علائم قاعدگی دردناک

دیسمینوره یا قاعدگی دردناک چیست؟

به دردهایی که با شروع قاعدگی ایجاد می گردد، دیسمینوره یا قاعدگی دردناک گفته می گردد. بیشتر از نیمی از خانم ها هر ماه حداقل 1 تا 2 روز درد دارند. این دردها در بعضی افراد خفیف است و در بعضی دیگر آنقدر شدید است که زندگی عادی فرد را مختل می نماید.

معمولاً دردهای قاعدگی از چند روز قبل از شروع پریود شروع می شوند. در بیشتر مواقع این دردها ناشی از ترشح مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین ایجاد می شوند و بعد از چند روز برطرف می شوند و به عنوان دیسمینوره اولیه شناخته می گردد.

در بعضی افراد نیز دردهای قاعدگی با گذشت زمان بیشتر می گردد. به صورتی که درد از چند روز قبل از قاعدگی شروع می گردد و در ادامه شدت آن بیشتر می گردد. به این دردها دیسمینوره ثانویه گفته می گردد.

دلیل قاعدگی دردناک

آیا می دانید دلایل قاعدگی دردناک چیست؟ دردهای قاعدگی که به آن دیسمینوره نیز گفته می گردد، دردهای ضربان دار و یا همراه با گرفتگی هستند که در بخش تحتانی شکم ایجاد می شوند.

در طول دوره قاعدگی رحم منقبض می گردد و به بیرون راندن پوشش رحم در دوران قاعدگی یاری می نماید. درواقع ترشح هورمون پروستاگلاندین موجب ایجاد انقباض رحم و درد و التهاب در این دوران می گردد. هرچقدر ترشح این هورمون بیشتر باشد، دردهای قاعدگی نیز شدیدتر خواهد بود.

بسیاری از خانم ها درست قبل از شروع قاعدگی و یا در طول دوره این دردها را تجربه می نمایند. بعضی اوقات دردهای پریودی آن قدر شدید است که فرد تا چند روز قادر به انجام فعالیت های روزمره خود نیست.

اما این دردها معمولاً دلیل های متفاوتی دارند. بعضی اوقات نیز این دردها در سنین پایین و ایجاد می گردد و به مرور با افزایش سن و بعد از زایمان بهبود پیدا می نماید. در ادامه به مهم ترین دلیل قاعدگی دردناک اشاره شده است.

  • اندومتریوز
  • فیبروم های رحمی
  • آدنومیوز
  • بیماری های التهابی لگن
  • تنگی دهانه رحم
  • مسائل رحم
  • اختلالات ادراری
  • بیماری کرون

علائم قاعدگی دردناک

علائم قاعدگی دردناک و بعلاوه شدت این دردها در هر فردی فرق دارد. معمولاً دردهای شکمی به صورت ضربان دار و یا گرفتگی در بخش زیرین شکم ایجاد می گردد. در بیشتر مواقع شروع درد از 1 تا 3 روز قبل از پریود ایجاد می گردد و 24 ساعت پس از شروع قاعدگی به اوج خودش می رسد. در ادامه می توانید با مهم ترین علائم قاعدگی دردناک آشنا شوید.

  • درد مبهم و مداوم زیر شکم
  • درد پایین کمر
  • حالت تهوع
  • عارضه اسهال
  • سردرد
  • سرگیجه
  • بی حالی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

هر چند در شرایط عادی دردهای قاعدگی مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی نمایند، اما در صورتی که شدت این دردها رو به افزایش است و یا هر ماه زندگی شما را مختل می نماید، بهتر است از یک پزشک یاری بگیرید. در صورتی که بعد از 25 سالگی دردهای قاعدگی شدیدتر شده اند، بهتر است هر چه سریع تر برای پیدا کردن دلیل این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

اگر زیر 30 سال هستید، بلوغ شما در 11 سالگی یا زودتر رخ داده است، خونریزی شدیدی دارید و یا خانواده شما هم به دردهای شدید در دوران قاعدگی مبتلا هستند، بهتر است از یک پزشک یاری بگیرید.

بیشتر بخوانید: سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و روش های درمان آن چیست؟

درمان قاعدگی دردناک

درصد زیادی از خانم ها در دوران قاعدگی دردهای دردناک و شدیدی را تجربه می نمایند. اولین راه چاره برای درمان قاعدگی دردناک پیدا کردن دلیل بروز این مشکل است. سپس با توجه به نوع مشکل از روش درمان مناسبی برای برطرف دردها استفاده می گردد. در ادامه به مهم ترین روش های درمان قاعدگی دردناک اشاره شده است.

1- استفاده از داروهای مسکن برای درمان قاعدگی دردناک

مصرف دارو اولین قدم برای درمان قاعدگی دردناک است. بعضی از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی به طور مستقیم روی پروستاگلاندین تأثیر می گذارند و موجب کاهش این هورمون و در نتیجه کاهش درد می شوند. در دوران قاعدگی بهتر است از داروهایی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن برای درمان درد بهره ببرید.

2- مصرف داروهای حاوی پروژسترون

در بسیاری از مواقع برای درمان قاعدگی دردناک از قرص های حاوی استروژن و پروژسترون استفاده می گردد. مصرف حاوی پروژسترون معمولاً برای کاهش دردهای پریودی و داشتن مؤثر است. بهتر است این قرص ها زیر نظر دکتر و در صورت تأیید پزشک مصرف گردد.

3- مصرف ویتامین B1 و منیزیم

مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های حاوی ویتامین B1 و منیزیم در درمان دردهای قاعدگی مؤثر است و می تواند به کنترل این دردها یاری زیادی کند. قبل از شروع قاعدگی می توانید از مواد غذایی حاوی منیزیم و B1 بهره ببرید و یا مصرف مکمل های منیزیم و ویتامین B1 را شروع کنید.

4- ورزش کردن

ورزش کردن به صورت مرتب در بیشتر روزهای هفته موجب کاهش دردهای قاعدگی می گردد. تمرینات هوازی مثل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و شنا به کنترل سطح هورمون ها و کاهش درد در دوران قاعدگی یاری می نمایند. مطالعات نشان می دهد که ورزش کردن به مدت 12 هفته و برای 2 بار در هفته موجب کاهش دردهای قاعدگی می گردد.

5- گرم کردن شکم

برای درمان قاعدگی دردناک و خلاص شدن از شر دردهای آزاردهنده این دوران، می توانید یک دوش آب گرم بگیرید و یا یک کیسه آب گرم روی شکم و کمر خود قرار دهید. گرما در تسکین دردهای قاعدگی نقش مؤثری دارد و به بهتر شدن حال شما یاری می نماید.

6- استراحت کردن

در طول دوران قاعدگی سعی کنید بیشتر استراحت کنید و خواب خوبی داشته باشید. استراحت کافی می تواند به کاهش درد و ناراحتی شما در این دوران یاری زیادی کند. از قبل از شروع پریود تا چند روز پس از آن سعی کنید بیشتر از روزهای دیگر استراحت کنید.

7- مدیتیشن کردن

مدیتیشن کردن و انجام تمرینات فکری موجب می گردد تا فکر شما آرام گردد و همه دردها و ناراحتی های خود را فراموش کنید. برای درمان قاعدگی دردناک سعی کنید چشمان خود را ببندید و برای لحظه ای به هیچ چیز فکر نکنید. این کار در کنترل استرس و درمان درد بسیار مؤثر است.

8- ترک سیگار و قلیان

موجب افزایش دردهای قاعدگی می گردد. اگر از دردهای قاعدگی رنج می برید، بهتر است از همین امروز سیگار و قلیان کشیدن را کنار بگذارید تا از شر این دردها خلاص شوید.

9- درمان گیاهی قاعدگی دردناک

برای کاهش سریع درد پریود بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید و از رژیم غذایی متعادلی پیروی کنید. مصرف غذاهای سرشار از اسید چرب امگا 3، میوه و سبزیجات تازه و پروتئین های بدون چربی موجب بهبود قاعدگی دردناک می گردد. در ادامه می توانید درمان های گیاهی در طب سنتی برای قاعدگی دردناک آشنا شوید.

  • چای بابونه
  • رازیانه
  • تمشک قرمز
  • چای قاصدک
  • مصرف غذاهای غنی از فیبر
  • دمنوش دارچین
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش شوید
  • تخم کتان

بیشتر بخوانید: برترین دمنوش ها برای تسکین درد قاعدگی

10- طب سوزنی

یکی دیگر از روش های درمان قاعدگی دردناک استفاده طب سوزنی است. تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی می تواند دردهای قاعدگی را بهبود دهد و بر ترشح اندورفین و کاهش التهاب در بدن یاری کند. برای بهره مند شدن از مزیت های طب سوزنی باید از چندین جلسه طب سوزنی در ماه بهره ببرید.

11- ماساژ شکم

ماساژ شکم و عضلات لگن با یا لوسیون های گیاهی موجب کاهش درد و ناراحتی در دوران پریودی می گردد. ماساژ دادن موجب شل شدن عضلات و کاهش درد می شوند.

12- مصرف آب و مایعات

یکی از مهم ترین دلیل دردهای قاعدگی کمبود مایعات است. کم آبی موجب گرفتگی عضلات و سردرد در دوران قاعدگی می گردد. سعی کنید در طول ماه بدن خود را به خوبی هیدراته کنید و از آب و مایعات بدون کافئین بیشتر بهره ببرید.

13- عمل جراحی

در صورتی که دلیل قاعدگی دردناک وجود فیبروم های رحمی باشد، گاهی اوقات ضروری است فرد تحت عمل جراحی قرار بگیرد. در بیشتر مواقع برداشتن بافت اندومتریوز موجب کاهش درد در کوتاه مدت می گردد و بعد از بازگشت بافت ممکن است دردها نیز به حالت اولیه خود بازگردد.

از طرف دیگر اگر هیچ روش درمانی برای کنترل قاعدگی دردناک مؤثر نبود، پزشک از روش هیسترکتومی برای آدنومیوز استفاده می نماید و در این شرایط فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

سوالات متداول

آیا درد قاعدگی خطرناک است؟

قاعدگی دردناک معمولاً مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی نماید و تنها ممکن است زندگی فرد را برای چند روز مختلف کند. با این حال اگر دلیل قاعدگی دردناک اندومتریوز باشد، می تواند سبب مسائل باروری گردد. در افرادی که به بیماری التهابی لگن مبتلا هستند نیز خطر بارور شدن تخمک خارج از رحم وجود دارد.

پریود دردناک نشانه چیست؟

به طور کلی سندرم قاعدگی دردناک معمولاً مسئله ای رایج در میان خانم ها است که ممکن است در اثر مسائلی نظیر اندومتریوز، فیبروم های رحمی، آدنومیوز، بیماری های التهابی لگن، مسائل رحمی و اختلالات ادراری نیز ایجاد گردد.

درد قاعدگی چقدر طول می کشد؟

معمولاً دردهای قاعدگی قبل از شروع خونریزی شروع می گردد و از 48 تا 72 ساعت طول می کشند. بعضی افراد ممکن است قبل از قاعدگی تا انتهای آن دردهایی را تجربه نمایند.

منابع: mayoclinic، acog، nhs، medicalnewstoday

منبع: افق کوروش
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2493

به "دلیل و علائم قاعدگی دردناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل و علائم قاعدگی دردناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید