خواص چای رویبوس برای لاغری و سلامتی

به گزارش بیباپ، اگر قصد دارید به تناسب اندام برسید، بهتر است در کنار رژیم لاغری و ورزش، از دمنوش هم بهره ببرید. پس توصیه می کنیم چای رویبوس (Rooibos) را از قلم نیاندازید. زیرا یکی از خواص چای رویبوس یاری به کاهش وزن است. البته این گیاه باارزش، فواید دیگری هم دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم. اما قبل از آن کمی در خصوص این نوع چای بدانیم.

خواص چای رویبوس برای لاغری و سلامتی

چای رویبوس چیست؟

چای رویبوس (Rooibos Tea) با اسامی دیگر چای بوته سرخ و چای قرمز هم خوانده می شود. این نوع چای، از برگ های یک نوع درختچه به نام آسپالاتوس لینیرایز (Aspalathus linearis) به دست می آید. درختچه چای رویبوس در سواحل غربی آفریقای جنوبی می روید.

رویبوس به دو صورت سنتی و سبز در بازار موجود است. نوع سنتی آن با تخمیر برگ به دست می آید و رنگ قهوه ای دارد. اما چای رویبوس سبز طعم علفی تر دارد و قیمت آن نسبت به رویبوس تخمیر شده گران تر است. شاید یکی از دلایل آن، وجود آنتی اکسیدان های بیشتر در چای رویبوس سبز باشد.

برای مصرف، آن را همچون چای سیاه و سبز دم می نمایند. البته به علت طعم تلخی که دارد می توانید به آن شیر یا شکر اضافه کنید و از خواص آن بهره مند شوید.

سیر تا پیاز خواص چای رویبوس

1. جلوگیری از کم خونی

یکی از خواص چای رویبوس حفظ آهن خون است. اگر به علت مصرف زیاد چای سیاه و سبز، آهن خون شما پایین آمده، بهتر است به سراغ چای رویبوس بروید. تانن موجود در چای سبز و سیاه باعث می شود تا بدن قادر به جذب آهن نباشد. اما اندازه تانن موجود در چای رویبوس بسیار پایین است. به همین علت برخلاف ان دو نوع چای، مصرف این دمنوش مانع جذب آهن در بدن نمی شود.

2. پیشگیری از بیماری قلبی و سرطان

این نوع چای به علت اینکه حاوی پلی فنول (یک نوع آنتی اکسیدان) است، خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی دارد. این ماده می تواند رادیکال های مضری را که در بدن آزاد می شوند، دفع کند. در حالی که همین رادیکال های آزاد شده عامل ابتلا به بیماری قلبی و انواع سرطان است.

بعلاوه یکی دیگر از خواص چای رویبوس جلوگیری از انسداد دیواره های عروق خونی است. زیرا وجود کوئرستین (یک نوع آنتی اکسیدان) در این چای با افزایش کلسترول HDL و کاهش کلسترول LDL، از انسداد دیواره های عروقی خونی جلوگیری می نماید. در نتیجه گردش خون هم بهتر انجام می شود.

جرم های حاصل از مواد چربی، در دیواره عروق خونی رسوب می نماید و این امر موجب اختلال در گردش خون می شود. چای رویبوس باعث از بین بردن این جرم ها از عروق خونی می شود.

3. تقویت دستگاه ایمنی بدن

در چای رویبوس دو نوع آنتی اکسیدان دیگر به نام های نوتوفاگین و اسپالاتین وجود دارد. این دو ماده باعث محافظت از بدن و تقویت دستگاه ایمنی بدن می شوند. اگر در روزهای سرد سال چای رویبوس بنوشید، از بیماری های ویروسی، آنفلونزا و سرماخوردگی در امان می مانید.

4. سلامت مو

بهبود رشد و تقویت فیبر مو از دیگر فواید چای رویبوس است. دمنوش این گیاه شگفت انگیز، باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست سر می شود. در نتیجه از ریزش مو تا حد زیادی جلوگیری می شود. بعلاوه چای رویبوس حاوی چندین نوع مواد مفید از جمله مس، زینک (روی) و پتاسیم است. این مواد به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو یاری می نمایند. اگر به شوره سر مبتلا هستید، این چای به شما یاری خواهد نمود.

5. کاهش فشار خون

درمان هایپرتنشن و تنش های عصبی، از دیگر خواص چای رویبوس محسوب می شود. بعلاوه مصرف دم نموده این گیاه یکی از راه های پایین آوردن فشار خون است.

6. درمان بی خوابی

از آنجا که چای رویبوس بر خلاف چای سیاه و سبز فاقد کافئین است در خواب شما اختلال ایجاد نمی نماید. بلکه اگر قبل از خواب دمنوش آن را میل کنید، کیفیت خواب تان بهبود می یابد. بعلاوه تاثیر آن بر رگ های عصب، بر خلق و خوی شما هم نتیجه مثبتی بر جا می گذارد.

7. کنترل قند خون

رویبوس دارای اندازه زیادی اسپالاتین (نوعی آنتی اکسیدان) است. این ماده باعث کاهش قند خون می شود. به همین علت برای بیماران دیابتی مفید است. زیرا با کاهش قند خون، احتیاج به انسولین را از بین می برد.

بیشتر بخوانید: درمان سنتی دیابت: 9 گیاه و مکمل برای ایجاد تعادل در خون

8. سلامت دندان ها و استخوان ها

به علت اینکه چای رویبوس حاوی اندازه زیادی فلوراید، کلسیم و منگنز است، تاثیر بسزایی روی سلامت دندان ها و استخوان ها دارد. منگز موجود در این دمنوش ترشح آنزیم هایی را که باعث ترمیم استخوان می شوند، تحریک می نماید. فلوراید یک ماده موثر برای دندان است که در خمیردندان یافت می شود. بنابراین برای سلامت دندان ها می توانید روی چای رویبوس حساب کنید. بعلاوه مصرف این چای شما را از ابتلا به پوکی استخوان، آرتریت و درد مفاصل حفظ می نماید.

9. سلامت دستگاه گوارش

دمنوش رویبوس در آفریقای جنوبی به اسم یک داروی گیاهی برای درمان درد معده و کولیک نوزادان استفاده می شود. رویبوس خاصیت ضد التهابی ضد اسپاسمی دارد. به همین علت باعث بهبود درد ناشی از گرفتگی شدید معده و دردهای شکمی می شود. از سوی دیگر به درمان اسهال، تحریک پذیری روده و سایر مسائل روده یاری می نماید.

10. زیبایی پوست

یکی دیگر از خواص چای رویبوس سلامت و زیبایی پوست است؛ زیرا دمنوش این نوع چای دارای اندازه زیادی اسید آلفا هیدروکسی است. این ماده که به ندرت در مواد طبیعی یافت می شود، تاثیر زیادی روی شادابی و جوانی پوست دارد. به همین علت با مصرف چای ریبوس می توانید پوست زیباتری داشته باشید. پماد آلفا به صورت مجزا در داروخانه ها با قیمت بالا موجود است! در حالی که با مصرف چای رویبوس می توانید آلفای مورد احتیاج بدن را تامین کنید.

11. درمان آلرژی

تسکین علائم ناشی از آلرژی و اگزما از فواید مصرف چای رویبوس است؛ زیرا این دمنوش حاوی مواد فنولیک است. اگر در فصل بهار به آبریزش بینی و مسائل تنفسی مبتلا می شوید، چای رویبوس را نباید فراموش کنید.

12. بهبود آسم

با مصرف این دمنوش مقدار هوای دریافتی در ریه افزایش می یابد. زیرا چای رویبوس بازنماینده برونش (نایژه های ریه) است و می تواند به بیماران مبتلا به آسم یاری کند.

13. کنترل وزن

یکی از مهم ترین و مشهورترین خواص چای رویبوس یاری به کنترل وزن است. زیرا این دمنوش فاقد کالری است و با افزایش سطح لپتین، به کاهش وزن یاری می نماید. لپتین موجود در این نوع چای، باعث تنظیم جذب غذا می شود. وقتی غذا بیش از حد احتیاج بدن مصرف می شود، لپتین به مغز پیغام مقدار مواد مورد احتیاج را ارسال می نماید. در عین حال مواد اضافه از بدن دفع می شود. از سوی دیگر چای رویبوس از تشکیل سلول های نو چربی در بدن جلوگیری می نماید. بعلاوه این نوشیدنی با افزایش سوخت و ساز چربی، در کاهش وزن بدن موثر است.

بیشتر بدانید: آشنایی با خواص دمنوش سماق برای سلامتی

عوارض احتمالی چای رویبوس

اگر چه دمنوش ریبوس خواص و مزایای زیادی را به همراه دارد، اما عوارض احتمالی هم برای بعضی وجود دارد.

  • ممکن است بعضی به این چای آلرژی داشته باشند و به جای اینکه روی آنها اثر مثبت بر جا بگذارد، عارضه ای را هم در پی داشته باشد.
  • افرادی که به بیماری کلیوی و یا ریوی مبتلا هستند، باید از مصرف چای رویبوس خودداری نمایند.
  • بعلاوه مبتلایان به سرطان که اقدام به شیمی درمانی نموده اند، باید از مصرف این دمنوش منصرف شوند.
  • بانوان مبتلا به سرطان سینه هم نباید چای رویبوس بنوشند. زیرا چای رویبوس دارای فعالیت های استروژنی است که برای آنها مناسب نیست.

کلامی با شما

برای مصرف چای رویبوس باید آن را همچون چای سیاه و سبز دم کنید. یک روش دیگر برای مصرف این دمنوش، تهیه شربت است. برای تهیه شربت رویبوس، 12 عدد چای کیسه ای از این چای را با نیم کیلو شکر، 50 گرم عسل، یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه، یک چوب دارچین و یک عدد انیسون (بادیان رومی) ترکیب کنید. مواد را درون ماهی تابه ریخته و روی شعله قرار دهید. وقتی شکر کامل ذوب شد، نیم لیتر آب به مواد اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بجوشند. سپس از صافی رد کنید و بعد از خنک شدن، میل نمایید.

تجربه شما از مصرف این چای و خواص آن چیست؟ دیدگاه های خود را به وسیله ارسال پیغام با ما در میان بگذارید. پیشنهاد می کنیم در خصوص خواص دمنوش جعفری هم مطالعه کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2035

به "خواص چای رویبوس برای لاغری و سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص چای رویبوس برای لاغری و سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید