سئول از فضای تحریمی علیه ایران سوء استفاده کرد

به گزارش بیباپ، کارشناس مسائل بین الملل گفت: سئول به شدت از محدود شدن بازار خود در ایران نگران است، لذا برای پرداخت بدهی خود تدبیری جدی تری در پیش می گیرد.

سئول از فضای تحریمی علیه ایران سوء استفاده کرد

مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی خبرنگاران، درباره پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: بعد از توافق هسته ای که در سال 2015 به وسیله ایران و 5+1 امضا شد و به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسید دو فکت شید یا توضیح ماجرا از سوی ایران و آمریکا منتشر شد و عملا نشان داد که قرائت بازیگران مختلف و اعضای امضا نماینده توافق هسته ای با هم دیگر فرق دارد.

وی اضافه نمود: آمریکایی ها اعلام کردند که کمپانی هایی اروپایی، آمریکایی و حتی آسیایی که تمایل دارند با ایران فعالیت خود را ادامه دهند باید در جریان باشند که تنها تحریم های هسته ای ایران لغو شده و سایر تحریم ها از جمله تحریم ها در حوزه حقوق بشر همچنان پا برجاست و همین هشدار باعث شد که بسیاری از شرکت ها و کمپانی ها که تمایل داشتند با ایران کار نمایند، از تصمیم خود منصرف شوند و حتی کمپانی هایی که بعد از سال 2015 به ایران آمده بودند هم مجددا از ایران خارج شوند و آن فضای تحریمی بعضی از شرکت ها بر سر کشور ما باقی ماند.

خورسند ادامه داد: از سوی دیگر با اینکه تحریم های سازمان ملل بر ایران برداشته شده بود، اما آمریکایی ها این طور هشدار دادند که اگر شرکت و کمپانی از یک حدی بیشتر با ایران تعامل داشته باشد مورد تحریم های آمریکا قرار می گیرد؛ از جمله کشور هایی که از این فضا سوء استفاده کردند و دارایی های ایران را بلوکه شده نگه داشتند و از منابع اقتصادی ایرانی ها برای توسعه صنایع خود بهره بردند، کره جنوبی است.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید نمود: کره جنوبی بازار بسیار بزرگی در حوزه محصولات خانگی و تولیدات الکترونیکی دارد، از سوی دیگر این مسئله باعث شد که این کشور بازار بسیار بزرگی را از دست بدهد و این چنین نیست که آن ها تنها به خاطر دارایی های بلوکه شده منفعت ببرند و اکنون هم نگران این موضوع هستند، اخیرا آمریکایی ها تحریم مواد دارویی در حوزه کرونایی را برای ایران برداشتند، اما کره ای ها حتی در این فضا هم حاضر به همکاری با ایران نشدند.

وی اضافه نمود: با تغییر دولت در جمهوری اسلامی ایران ما شاهد تغییر سیاست و نوع دیپلماسی در ایران از نگاه ایدئالیستی و خوشبینانه به رئالیستی و مقتدرانه در عرصه سیاست خارجی بودیم. همین موضوع باعث شد که ما با هشدار و تشر به کره ای ها برخورد کنیم تا از منفذ ها و راه هایی که می توان پول ما را برگردانند و حداقل از اقلام دارویی، بهداشتی و درمانی بدهی خود پرداخت نمایند.

خورسند ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به درستی این هشدار را به وزارتخانه ها و فضای تجاری کشور دادند تا به شرکت هایی که ایران را در اوج بحران ها تنها گذاشتند و در پی منفعت خود بودند اجازه برگشت داده نگردد. بعد از سال 2015 هم رهبری به درستی هشدار داده بودند که حالا که تحریم های سازمان ملل برداشته شد و آمریکایی ها متعهد به لغو تحریم های هسته ای شدند که البته بر آن نمادند، این لغو تحریم ها نباید منجر گردد که بازار ایران تبدیل به مصرف کالا های آمریکایی گردد و در عین حال باید تکنولوژی وارد کشور گردد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: پیغام اقتداری که اخیرا دولت ایران به کره ای ها داده است، قطعا موجبات تحرک از سوی سئول می گردد، چراکه جوامع غربی یا جوامعی که توسعه آن ها بر اساس نظام لیبرال دموکراسی است مانند کره جنوبی، به شدت از محدود شدن بازار خود در ایران نگران هستند، چراکه بسیار برای آن ها آسیب زننده است و احتمال می دهم که آن ها برای این مسئله تدبیری جدی تری در پیش بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2134

به "سئول از فضای تحریمی علیه ایران سوء استفاده کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سئول از فضای تحریمی علیه ایران سوء استفاده کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید