قدیمی ترین برج های مسکونی تهران را بشناسید؟

به گزارش بیباپ، تهران با جمعیت 12 میلیون نفری امروز، پر شده از مجتمع ها و برج های مسکونی. ولی درفاصله کمتر از یک صد سال پیش دروازه های شهر خیلی دور نبود و همه جای شهر می شد کوههای شمیران را تماشا کرد ولی از زمانی که تهران به عنوان قطب مالی موردتوجه نهاده شد جمعیت زیادی را به خود جذب کرد. احتیاج این جمعیت به مسکن سرآغاز آغاز ساخت برج های مسکونی تهران شد. در ادامه با چهار مورد از این برج های قدیمی مسکونی تهران آشنا می شویم.

قدیمی ترین برج های مسکونی تهران را بشناسید؟

جهت دریافت خدمات آلاچیق ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

برج های مسکونی بهجت آباد

در دهه چهل وزارتی با نام وزارت آبادانی و مسکن تأسیس شد و قرار شد تا این وزارتخانه مسئول تدوین طرح ها و همچنین اجرای آنها در جهت ایجاد مسکن باشد. همچنین مسئولیت ساخت ساختمان ها ادارات دولتی نیز با این وزارتخانه بود، در آن موقع بنا شد رویکرد جدیدی در ساخت مسکن شروع گردد که در ابتدا اصلاً قابل پذیرش توسط مردم عامه نبود. این تغییر قرار بود مردم را از خانه های با حیاط های عظیم و مستقل به آپارتمان ها بیاورد و رشد شهر تهران به صورت عمودی صورت پذیرد.

در حدود سال 47 که تهران در زمینه صنعت بسیار پیشرفت نموده بود و همچنین ادارات دولتی نیز عظیم تر شده بودند نیروی کار زیادی وارد تهران می شد و نبود مسکن به عنوان معضلی جدی شده بود. آن موقع محدوده ساخت وساز ها تا کمی بالاتر از بلوار کشاورز فعلی بود و تمام مراکز خرید مهم، سینما و مکان های گردشگری تهران هم در همین محدوده بود کسی به سراغ ساخت مسکن به جاهای بالاتر نمی رفت.

در آن موقع دولت برای ساخت برج های مسکونی تهران سراغ زمین های بایر رفت و بالای آب کرج و منطقه بهجت آباد را پیشنهاد داده و ساخت این برج ها را به معماران فرانسوی سپرد. این معماران سعی کردند فرهنگ ایرانی را در طراحی فضای آپارتمان ها در نظر بگیرند به همین دلیل در جداسازی فضاهای عمومی و خصوصی دقت کردند و آشپزخانه های اپن نیز در این برج ها دیده نمی گردد؛ اما یکی از مواردی که خیلی در آن موقع مردم در خصوص آن حرف می زدند استخرهای روباز طراحی شده در آن بود که بیشتر افراد را از سکونت در این آپارتمان ها منصرف می کرد.

از نخستین افرادی که در برج های مسکونی قدیمی تهران ساکن شدند کارمندان یا فرزندان کارمندان دولت بودند که معمولاً ناچار بودند این تغییر سبک زندگی را بپذیرند. علاوه بر این افراد، سایر کسانی که در بهجت آباد ساکن شدند کسانی بودند قصد داشتن از لاک زندگی سنتی خارج شوند و امکانات زندگی مدرن را تجربه نمایند. با اینکه این برج ها با تکنولوژی جلوتر از زمان خود و بسیار مقاوم ساخته شد به دلیل عدم پذیرش مردم در آن موقع خیلی مورد استقبال واقع نشد. ولی در دهه های بعد این برج ها علاقه مندان زیادی پیدا کرد و هنوز هم مشتریان خود را دارد که سکونت در این برج های قدیمی مسکونی را به آپارتمان های شیک نوساز ترجیح می دهند.

برج ساعی

یکی دیگر از برج های قدیمی مسکونی در تهران برج ساعی است که در همان زمان ساخت برج های بهجت آباد ساخته شد. تفاوت برج های بهجت آباد این بود که زمینی که برای ساخت آن در نظر گرفته شد یک زمین نزدیک پارک ساعی بود و مانند برج های بهجت آباد در زمین های بایر ساخته نشد. سیاست دولت برای ساخت این برج ها اسکان خانواده های طبقه مرفه در آن بود و حتی برخی افراد متمول با دستور از مقامات بالا واحدهای را خریداری کردند. دولت توانست در پروژه فروش برج ساعی پیروز گردد. ساعی و بهجت آباد از نخستین برج های مسکونی تهران است که در زمان ساخت خود با طراحی جدید که داشتند پیغام شروع سبک جدیدی از زندگی در تهران را به همراه داشتند.

برج های دوقلوی سامان

احتمال زیادی وجود دارد که برج های دوقلوی سامان اولین برج مسکونی تهران باشد. در سال 1349 ساخت برج های سامان به انتها رسید. این برج ها از دو بلوک تشکیل شده است. هرکدام از بلوک ها شامل 22 طبقه است. هرکدام از بلوک ها سه طبقه پارکینگ و مجتمع تجاری دارند. زیربنای در نظر گرفته شده برای بلوک اول بیشتر از بلوک دوم است. متراژ 600 متری هر طبقه به 4 یا 7 واحد مسکونی تبدیل شده و طبقه اول و آخر برج ها به صورت دوبلکس ساخته شده است. ابتدا بنا بود تا بلوک اول تجاری و بلوک دوم مسکونی باشد اما بعدها کاربری هر دو بلوک مسکونی شد.

طبق نظر کارشناسان معماری در طراحی این برج ها به ویژگی های روانی و رفاهی ساکنین بسیار بها داده شده است. در تمامی طبقات این برج ها می توان به تماشای شهر تهران نشست.

برج های اسکان

برج های اسکان یکی دیگر از برج های قدیمی مسکونی است شامل سه ساختمان در کنار هم می گردد که در ضلع شمال شرقی چهارراه میرداماد و ولیعصر واقع شده است. این مجموعه در سال های 1351 تا 1356 ساخته شد.

هر برج دارای 23 طبقه است و هر طبقه را 4 واحد تشکیل می دهد و تنها طبقه بیست و سوم هر برج از دو واحد تشکیل می گردد؛ و به طورکلی شامل 90 واحد مسکونی هست. واحدهای مسکونی این برج ها به صورت دوخوابه 185 متری،3 خوابه 205 متری و چهار خوابه 225 مترمربعی است.

اسکان، یکی از برج های مسکونی تهران است که به صورت بسیار مدرن و با تمامی امکانات توسط شرکت اسکان ایران ساخته شد. جالب است بدانید امکاناتی مانند شوتینگ، زباله سوز و تصفیه خانه فاضلاب در این برج ها قرار داده شده است.

مسئله جالبی که در تمامی برج های مسکونی قدیمی تهران صدق می نماید این است که پس از گذشت بیش از 40 سال از ساخت آنها بسیاری افراد هستند که خرید مسکن در این برج ها را باوجود هزینه های شارژ بالا و همین طور ظاهر پیرشان به ساختمان های نوساز ترجیح می دهند. البته هرکس هم دلیل خود را دارد برخی از ساکنان این برج ها فرزندان صاحبان اولیه آن هستند ولی در بیشتر موارد دلیل بسیاری از افراد خواستار سکونت در این برج ها ساخته شدن این سازه ها توسط اروپایی ها و آمریکایی ها است و بر این باورند که این ساختمان ها عمر طولانی خواهند داشت و بسیار مقاوم تر از ساختمان های نوساز کنونی است. مقایسه قیمت واحدهای این برج های قدیمی مسکونی با واحدهای نوساز همان منطقه و مشاهده همترازی قیمت برج های قدیمی و ساختمان های تقریبا نوساز در همان منطقه دلیلی بر ادعای اشتیاق خریداران به خرید واحدهای برج های مسکونی قدیمی تهران است.

به این مقاله از خبرنگارن چه امتیازی می دهید؟

منبع: هومینگ
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1048

به "قدیمی ترین برج های مسکونی تهران را بشناسید؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "قدیمی ترین برج های مسکونی تهران را بشناسید؟" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین برج های مسکونی تهران را بشناسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید