دغدغه مشترک ایران، روسیه و چین در قبال حمایت احتمالی آمریکا از داعش چیست؟

به گزارش بیباپ، کارشناس مسائل آسیا به آنالیز پیامدهای قدرت دریافت مجدد طالبان در افغانستان می پردازد.

دغدغه مشترک ایران، روسیه و چین در قبال حمایت احتمالی آمریکا از داعش چیست؟

با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، ملازهی درباره کمرنگ شدن نقش دولت افغانستان در مذاکرات صلح و مشروعیت پیدا کردن طالبان گفت: واقعیت این است که آمریکایی ها، دولتِ در موضع ضعف افغانستان را دور زدند. چرا که دولت به اهدافش نرسید. در این راستا آمریکایی ها هم دریافتند که به این راحتی ها نمی توانند از مخمصه جنگ افغانستان بیرون آیند، مگر اینکه با طالبان مصالحه نمایند، که در نهایت همین سیاست را عملی کردند. زلمای خلیلزاد نیز نقش بسزایی در این قضیه داشت چرا که توانست طالبان را متوجه این موضوع کند که آنها با وجود نیروهای آمریکایی و ناتو نمی توانند به وسیله نظامی به اهدافشان دست یابند، بلکه راهکار نهایی به وسیله سیاسی و مذاکره و برگزاری انتخابات قابل انجام است. از طرفی آمریکا پاکستان را نیز متوجه این موضوع کرد که باید برای تحقق اهدافش با واشنگتن کنار بیاید که این اتفاق هم رخ داد و اسلام آباد تصمیم گرفت تا طالبان را به مذاکره دعوت کند. در این راستا پاکستان با این سیاست می تواند به بخشی از اهدافش دست یابد. در آن سو طالبان نیز سعی خواهد نمود تا بیشترین سهم را از قدرت بدست آورند بدون اینکه قومیت های دیگر از این ماجرا کنار گذاشته شوند. چرا که اگر این اتفاق رخ دهد جغرافیای جنگ عوض خواهد شد و این بار آنها دست به اسلحه خواهند برد. همانطور که اشاره کردم وقتی صحبت از فدرالیزه شدن به میان می آید باید حقوق اقوام و میزان سهم آنها از دولت مرکزی نیز معین گردد که با اصلاح و یا تدوین قانون اساسی جدید می گردد این موضوع را آنالیز کرد تا در این راستا مساله افغانستان به سود آمریکا و پاکستان نیز حل و فصل گردد.

این کارشناس درباره احتمال احیای امارت اسلامی طالبان و پیامدهای آن گفت: با قدرت دریافت طالبان در افغانستان خط فکری پاکستان با عربستان سعودی در رقابت های منطقه ای موضع رجحان را خواهد داشت. اگر این موضع برتر شکل بگیرد برای کشورهای دیگر مانند ایران، روسیه، هند و غیره مطلوب نخواهد بود.

وی در مورد احتمال قدرت دریافت گروه های تروریستی دیگر در منطقه نیز گفت: طالبان متعهد شده که به داعش و القاعده اجازه ندهد که از خاک افغانستان علیه منافع و متحدان آمریکا اقدامی صورت بگیرد ولی معین نشده که آیا علیه رقبای آمریکا نیز صورت می گیرد یا نه. به نظر می رسد معامله به گونه ای است که در چارچوب فدرالیسم بخشی از انتظارات دولت افغانستان، طالبان، نیروهای قومی و مذهبی تأمین گردد و توازنی شکل بگیرد تا از وقوع جنگ جلوگیری گردد. از طرفی ممکن است القاعده و داعش با هم همکاری نمایند و نقش متحد کردن نیروهای رادیکال در افغانستان را بر عهده گیرند تا در صورت لزوم علیه کشورهای رقیب آمریکا وارد عمل شوند. شرایط بسیار پیچیده شده ولی می توان حدس زد که معامله مهمی در جریان است که اگر شکل بگیرد نشان می دهد که افغانستان، پاکستان و آمریکا در حال رسیدن به یک اتحاد بزرگ بر سر چگونگی اداره افغانستان و دیگر تحولات هستند. همانطور که پاکستانی ها به آمریکایی ها یاری کردند که واشنگتن بدون اینکه احساس شکست کند بخشی از نیروهایش را افغانستان خارج کند، اسلام آباد نیز انتظار دارد که در قضایای مناقشه کشمیر از یاری و مساعدت آمریکایی ها برخوردار شوند.

این کارشناس درباره نقش پاکستان در شکل گیری این مذاکرات و همچنین خواسته این کشور از آمریکا گفت: به نظر می رسد که توافقی جدی بر سر افغانستان بین آمریکا،پاکستان و طالبان شکل گرفته است. که طبق آن پایگاه های آمریکا باقی خواهد ماند و نفوذ پاکستان در افغانستان توسط طالبان افزایش پیدا می نماید و مناسبات افغانستان با هند نیز کاهش پیدا می نماید. یکی از مواردی که گفته می گردد این است که طالبان برای جنگ با القاعده و داعش متعهد شده ولی به نظر من این اتفاق نخواهد افتاد و داعش از مناطق مختلف در افغانستان حضور می یابد تا از این گروه علیه رقبای آمریکا استفاده گردد. به همین دلیل پاکستان، طالبان و آمریکا در حال رسیدن به یک جمع بندی هستند. یعنی کسانی که حاضر نیستند در این معامله با طالبان، دولت مرکزی و آمریکا همکاری نمایند تحت عنوان داعش و یا هر اسم دیگری جنگ را ادامه دهند که الزاما این کشور می تواند افغانستان هم نباشد، بلکه علیه کشورهایی باشد که با آمریکا رقیب هستند.

وی در سرانجام از تاثیر این مذاکرات بر تحولات منطقه گفت و گفت: دغدغه ایران، روسیه و چین حمایت احتمالی آمریکا از داعش و ایجاد ناامنی در منطقه است که ممکن است علیه کشورهای نامبرده دست به اقداماتی بزند. موقعیت های استقرار این گروه تروریستی نیز اهمیت خاصی برخوردار است که در قسمت شمال در جایی مستقر هستند که به آسیای مرکزی و روسیه نزدیک است. چین نیز از قسمتی که اویغورها در آن ساکن هستند آسیب پذیر و ایران نیز از قسمت های شرقی که با افغانستان هم مرز است ممکن است با تهدیداتی روبرو گردد. بنابراین درچنین فضایی باید اوضاع را آنالیز کرد و دید که سرنوشت افغانستان به چه شکل رقم خواهد خورد. در این بین به ثبات رسیدن این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ثبات لازمه تداوم و پیگیری دیگر امور مهم سیاسی است.

مشروح این گفت و گو را ایـنـجا بخوانید.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 368

به "دغدغه مشترک ایران، روسیه و چین در قبال حمایت احتمالی آمریکا از داعش چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه مشترک ایران، روسیه و چین در قبال حمایت احتمالی آمریکا از داعش چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید