خوابگاه دانشگاه تهران از شنبه باز می گردد

به گزارش بیباپ، رییس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه ها در زمان شیوع ویروس کرونا با تغییر نحوه آموزش، چگونگی مقابله و مدیریت بحران کرونا آشنا شدند.

خوابگاه دانشگاه تهران از شنبه باز می گردد

به گزارش ایرنا، محمود نیلی احمدآبادی اضافه نمود: بیشتر دانشگاه ها در کشور با شیوع ویروس کرونا با توجه به زیرساختی که داشتند یا پس از استفاده از دیگر واحد های دانشگاهی از آموزش مجازی استفاده کردند.

وی ادامه داد: کرونا سبب شد دانش و ارزش جدیدی در کشور خلق گردد و امکاناتی در حوزه آموزش مجازی توسعه یابد که باید از این امکانات برای توسعه علم و دانش استفاده کرد البته قبول داریم که آموزش الکترونیکی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری گردد؛ بلکه در شرایط ویژه برای افراد خاص می توانیم از آموزش الکترونیکی استفاده کنیم.

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر این که آموزش الکترونیکی می تواند به آموزش حضوری یاری کند، توضیح داد: آموزش الکترونیکی هر زمان قابل استفاده توسط دانشجو است؛ در حالی که آموزش حضوری این گونه نیست و اگر دانشجو در کلاس درس حاضر نگردد، عملا درس را از دست داده است.

نیلی گفت: آموزش مجازی یاری می نماید بسیاری از مطالب در قالب آموزش الکترونیکی به دانشجو ارایه گردد، از طرفی بسیاری از دانشجویان به دلیل مشغله کاری، دوری از محل دانشگاه و هزینه های رفت و آمد می توانند از آموزش الکترونیکی به بهترین شکل استفاده نمایند.

نگاه تجاری در آموزش مجازی وجود ندارد

وی همچنین درمورد آموزش مجازی و شرایط دانشجویان شهریه پرداز گفت: آموزش الکترونیکی نیازمند زیرساخت های لازم و صرف بیشتر وقت از طرف اساتید است و شاید متناسب با آن هزینه هایی نیز داشته باشد، اما به عنوان یک تجارت و کسب درآمد پذیرفتنی نیست.

رییس دانشگاه تهران اضافه نمود: 85 درصد دانشجویان در کشور شهریه پرداز هستند و آموزش ها از شرایط رایگان خارج شده است البته در دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران آموزش رایگان است و پرداخت شهریه در قبال خدمات آموزشی نیز در کشور پذیرفته شده است.

نیلی یادآور شد: دانشجویان بین الملل شهریه پرداز هستند پس در پرداخت شهریه به دلیل آموزش بحثی وجود ندارد؛ در آموزش های رایگان نیز حتی به صورت الکترونیکی به همان صورت رایگان آموزش ارایه می گردد.

وی با بیان این که آموزش الکترونیکی نیازمند هزینه است، توضیح داد: آموزش مجازی نیازمند زیرساخت هایی است و استاد باید وقت بیشتری را در نظر بگیرد و متناسب با آن ممکن است هزینه هایی نیز ایجاد گردد، ولی به عنوان یک تجارت از طرف دانشگاه پذیرفته نیست.

آموزش الکترونیکی فرصتی برای ارتباط بیشتر با دانشگاه های برتر جهان شد

رییس دانشگاه تهران همچنین در مورد مزیت آموزش الکترونیکی برای دانشجویان بین الملل گفت: آموزش مجازی می تواند برای دانشجویان بین الملل نیز موثر واقع گردد. از دانشگاه های معتبر جهان برای برگزاری دوره های مشترک به صورت الکترونیکی با دانشگاه تهران تماس گرفته می گردد.

نیلی اضافه نمود: آموزش الکترونیکی ظرفیت بسیار بزرگی است تا به دور از مکان جغرافیایی، اقتصادی و شرایط زندگی به افراد آموزش ارایه گردد و یادگیری در کشور توسعه یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مهرماه و سال تحصیلی آینده دانشجویان جدید جذب می شوند؟، گفت: نگرانی دانشگاه تهران این بود که اگر آموزش ترم جاری به سرانجام نرسد و در این شرایط عملا امکان جذب دانشجو در مهرماه میسر نیست بر همین اساس تاکید دانشگاه برای آموزش های مجازی بود تا دانشجویان بتوانند فارغ التحصیل شوند البته برای کلاس های عملی و آزمایشگاهی هنوز این ابهام وجود دارد و اگر در تابستان این فرصت ایجاد گردد، کلاس ها آزمایشگاهی و کارگاهی نیز پوشش داده می گردد.

وی توضیح داد: اگر به هر دلیلی بخشی از دانشجویان نتوانند دوره های عملی را به اتمام برسانند یا خوابگاه ها نیز بازگشایی نشوند، ممکن است در شروع سال جدید برخی از کلاس های درس به صورت الکترونیکی برگزار گردد، اما امیدوارم با توجه به فرایند کاهش شیوع ویروس، در تابستان به جامانده کلاس ها برگزار شده و دانشجویان را به صورت حضوری بپذیریم.

اصرار دانشگاه تهران برگزاری حضوری امتحانات است

رییس دانشگاه تهران در مورد چگونگی برگزاری امتحانات سرانجام ترم جاری نیز گفت: در مقطع کارشناسی امتحانات میان ترم می تواند به صورت مجازی برگزار گردد، اما اصرار ما برگزاری امتحانات سرانجام ترم به صورت حضوری است؛ زیرا معدل برای دانشجویان بسیار مهم است و این شرایط به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا بستگی دارد.

نیلی ادامه داد: در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز این امکان به دانشگاه داده شده تا با رعایت موازین بهداشتی برای برگزاری کلاس ها و آزمایشگاه های اقدام کند.

وی با بیان این که جلسات دفاع از سرانجام نامه ها و دانش نامه ها مجازی است، اضافه نمود: جلسات دفاع به صورت مجازی قابل برگزاری است. هرچند که با رعایت پروتکل های بهداشتی و علاقه مندی استاد و دانشجو نیز می توان این جلسات را به صورت حضوری برگزار کرد.

خوابگاه ها از هفته آینده برای دانشجویان دکتری باز می گردد

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر این که خوابگاه های دانشجویی از هفته آینده برای برخی از دانشجویان مقطع دکتری باز می گردد، گفت: از هفته آینده دانشجویانی که نیازمند استفاده از کارگاه ها، آزمایشگاه ها و مزارع هستند و در صورتی که مسئله ای پزشکی در مورد کرونا نداشته باشند، می توانند در خوابگاه های خود حاضر شوند.

نیلی ادامه داد: در مقطع کارشناسی ارشد نیز متقاضی زیادی برای استفاده از خوابگاه وجود دارد که قرار شد پس از مکاتبه با ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در صورتی که اجازه داده گردد و آماده شدن شرایط، به تعداد محدود دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد اجازه استفاده از امکانات را پیدا نمایند.

رده بندی جهانی دانشگاه ها دقیق نیست

وی درباره این که آیا هدف گذاری این دانشگاه بهبود صندلی خود در رده بندی جهانی است؟، گفت: رسیدن به رتبه 100 تا 200 دانشگاه برتر جهان هرچند ایده خوبی است، اما با توجه به اینکه سایر دانشگاه های برتر جهان نیز کوشش می نمایند، کار در این زمینه سخت است و جزو هدف گذاری ما نیست. از طرفی رده بندی جهانی دقیق نیست تا دانشگاه هدف های خود را بر اساس آن رده بندی قرار ندهد.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: این دانشگاه شاخص هایی دارد که بر اساس آن شاخص ها عمل می نماید و نتیجه آن ارتقای صندلی بین المللی است. اما این که عددی را مدنظر قرار دهیم و همه سیاست گذاری ها را رسیدن به آن عدد در نظر بگیرم، روش درستی نیست و توصیه نمی گردد.

نیلی درباره اقدامات دانشگاه تهران در مورد مسوولیت پذیری اجتماعی نیز شرح داد: مسوولیت پذیری اجتماعی از سال 1396 جزو برنامه پنج ساله دانشگاه تهران بوده و بسیار در این حوزه فعالیت داشته است به عنوان نمونه تهیه گزارش برای دلیل سیلاب ها و زلزله های کشور، آموزش مجازی، یاری به صنایع، ارایه راهکار برای مسائل جامعه و تحویل دانشجویان کارآفرین و خلاق به جامعه از جمله مسوولیت های اجتماعی دانشگاه تهران است که به صورت جدی اجرا شده است.

وی گفت: به زودی گزارشی از اقدامات دانشگاه تهران در حوزه مسوولیت پذیری اجتماعی ارایه می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1120

به "خوابگاه دانشگاه تهران از شنبه باز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوابگاه دانشگاه تهران از شنبه باز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید