خبرنگاران روسیه: اظهارات مقام های اروپایی با ادعای پایبندی به برجام مطابقت ندارد

به گزارش بیباپ، مسکو - خبرنگاران - وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای خاطرنشان کرد: اظهارات سودجویانه تروئیکای اروپا درباره بکارگیری مکانیسم ماشه با ادعای آنها برای پایبندی به برجام مطابقت ندارد.

خبرنگاران روسیه: اظهارات مقام های اروپایی با ادعای پایبندی به برجام مطابقت ندارد

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

در این بیانیه که عصر دوشنبه منتشر شد، خاطرنشان شده است: وزیران خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس روز 19 ماه ژوئن بیانیه ای را صادر نموده و در آن ارزیابی خود را از دورنمای اجرای برجام اعلام کردند. بعضی بندهای این بیانیه مسائلی را درباره مقاصد شرکای اروپایی در این عرصه پیش کشیده است.

در بیانیه گفته شده است: طرف روسی همیشه به کوشش ها و سهم معین دو کشور آلمان و فرانسه عضو اتحادیه اروپا و انگلیس در حل مسائل برای حفظ برجام ارج نهاده است.

وزارت خارجه روسیه می گوید: علت اولیه همه مسائل و نواقص پیش آمده در اجرای معامله هسته ای با ایران اقدامات اخلال گرانه آمریکا بوده است که به صورت یکجانبه از برجام خارج شده و تا امروز به نقض مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت ادامه می دهد. به نظر می رسد در پایتخت های اروپایی نیز این مساله را درک می نمایند زیرا یادآوری در خصوص خواسته ها، تمایلات و نگرانی های خود در این خصوص را لازم دانستند.

در ادامه گفته شده است: با این حال ادعاهای شرکای انگلیسی، آلمانی و فرانسوی در پایبندی به برجام و جستجوی راهکار هایی که امکان کاهش تاثیرات منفی تحریم های آمریکایی علیه ایران را فراهم کند، با اقدامات آنها برای متشنج کردن شرایط پیرامون برنامه هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز اظهارات در خصوص راه اندازی مکانیسم ماشه مطابق با بند 36 برجام مطابقت نمی کند.

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز آدینه به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا خواسته اند ایران به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته ای کشور انتها دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: ما می دانیم که در برلین، لندن و پاریس از نبود توافق در خصوص قطعنامه پیشنهادی آنها در شورای حکام آژانس دلسرد شده اند. ما به همراه شرکای چینی از قبل به مبتکران این اقدام غیرسازنده که راستا برای مطرح کردن مجدد پرونده ایران را در آژانس و سپس افزایش تنش ها در شورای امنیت را می گشاید،هشدار دادیم.

در بیانیه آمده است: ما کوشش کردیم تا متقاعد کنیم که صدور قطعنامه فقط زیان به بار می آورد و ازجمله به کوشش های مشترک با ایران برای تثبیت اوضاع پیرامون برجام ضربه می زند. بارها از تروئیکای اروپا خواستیم با هواداران سیاست فشار حداکثری بر ایران که بطور کامل ازنظر سیاسی و عملی خود را بی اعتبار کرد، بازی ننمایند.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان نموده است: تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس درباره ایران، به دلایل واقعی وضع امور در عرصه بکارگیری پادمان ها در جمهوری اسلامی ایران نبوده است. اطمینان داریم که همه مسائلی که پیش می آید ازجمله وضع دسترسی به سایت های هسته ای مورد نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران، می تواند در چارچوب تشریفات استاندارد همکاری کشورها با دبیرخانه آژانس حل گردد.

تصادفی نیست که این قطعنامه از طرف کشورهای با جمعیت نصف جمعیت کره زمین ازجمله دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل حمایت نشد.

در ادامه بیانیه گفته شده است: آنچه که مربوط به اظهارات دو کشور عضو اتحادیه اروپا و انگلیس در خصوص مکانیسم ماشه می گردد، یادآوری می کنیم که شرکای اروپایی کوشش کردند در ماه ژانویه گذشته آن را بکار بیندازند که پیروز نشدند. این مکانیسم بخاطر نواقص متعدد بکار نیفتاد.

در بیانیه یادآوری شده است: کمیسیون مشترک برجام در این مورد نشست برگزار نکرد و هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشد. راه برون رفت از این بن بست تشریفاتی دیده نمی گردد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت: امیدواریم در اولویت سیاست های برلین، لندن و پاریس اهداف مهم حفظ برجام و بازگشت مراحل اجرای آن به چارچوب توافق شده اولیه قرار گیرد. لازم می دانیم که همه شرکت نمایندگان کنونی برجام، پایبندی خود را به اهداف عالی معین شده در این توافق مورد تاکید قرار دهند.

در انتها بیانیه از کشورهای اروپایی شرکت نماینده در برجام دعوت شده است از فرصت کنونی برای بازگشت به دستور کار متحد نماینده استفاده نموده و به کوشش برای این امر مشترک ادامه دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1192

به "خبرنگاران روسیه: اظهارات مقام های اروپایی با ادعای پایبندی به برجام مطابقت ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روسیه: اظهارات مقام های اروپایی با ادعای پایبندی به برجام مطابقت ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید