حجم تجارت کالا و خدمات فنی و مهندسی کشور افزایش می یابد، کره جنوبی جایگزین چین در صادرات ایران شد

به گزارش بیباپ، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون کل سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: در راستای برنامه های قتصاد مقاومتی، سال جاری حجم تجارت کالا و خدمات فنی و مهندسی از کشور 10 میلیارد دلار افزایش می یابد.

حجم تجارت کالا و خدمات فنی و مهندسی کشور افزایش می یابد، کره جنوبی جایگزین چین در صادرات ایران شد

با ما همراه باشید و با قیمت تورهای مسافرتی چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران از گرگان، محمد رضا مودودی در حاشیه بازدید از گمرک اینچه برون و توانمندی های مالی گلستان به همراه سفیر ایران در ترکمنستان گفت: یکی از برنامه های مهم اقتصاد مقاومتی در سازمان توسعه تجارت، سال جاری افزایش حجم تجارت به میزان 10 میلیارد دلار در بخش کالا و 10 میلیارد دلار در بخش خدمات فنی و مهندسی و دیگر خدمات است که می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وی اضافه نمود: انتظار داشتیم پس از برجام فضای تعامل بین کشور و دیگر حوزه های بازارهای هدف بهبود یابد که خوشبختانه بهبود حاصل شد و در بخش بانکی هم پیشرفت های خوبی داشتیم و بانک هایی که توانایی تامین اعتبارو ارائه خدمات دارند این خدمات را بین ایران و کشورهای هدف برقرار می نمایند.

معاون کل سازمان توسعه و تجارت ایران توضیح داد: اگر چه تا برنامه هایی که برای چشم انداز سال 95 داریم فاصله داریم اما بسته حمایتی تامین اعتبار خواهد شد که تحرکی را در بخش مالی کشور داشته باشیم تا صادرات غیرنفتی را بهبود بخشیم.

مودودی گفت: بسته حمایتی در 2 بخش تامین می گردد که یکی صندوق توسعه ملی به میزان 2 هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی و 2 میلیارد تومان اعتبار ارزی است.

وی اضافه نمود: اعتبار ریالی با بهره 14 درصد برای صنایع کشاورزی و صنعت و از طرفی هم 300 میلیارد تومان به عنوان یارانه یاریی سود در نظر گرفته شده که برای افرادی که صاردات انجام می دهند که بخشی از نرخ بهره آنها را به صورت یارانه به آنها باز می گردانیم.

مودودی گفت: همچنین درباره زیرساخت ها مانند ورود و شناسایی بازاهای هدف حضور در هیئت های تجاری و نمایشگاه های مختلف، ایجاد مراکز تجاری و ایجاد پایانه، یاری هائی را برای بخش خصوصی می کنیم و فضا و بستری را فراهم خواهیم کرد که تجارت با کشورهای دیگر را سهولت دهیم.

معاون کل سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: در حال حاضر بازارهای هدف ما همان 5 کشور صنعتی هستند و سال جاری کره جنوبی برای نخستین بار جایگزین چین شد و آن هم با رشد 700 میلیو ن دلار در 3 ماهه نخست سال، ورود پیدا کرد و توانسته صندلی چهارم کشورهای هدف صادراتی را کسب کند.

وی اضافه نمود: چین نخستین و عراق دومین رقیب مالی ما هستند که امیدواریم پس از فضای تحریم 12 کشوری که جزو بازارهای مهم هدف ما بودند بازگردند و ما در بخش صنعت وعدن رشد 50 درصدی داشتیم واین نشان می دهد که جهان به محصولات ما احتیاج دارد به ویژه محصولات معدنی ماکه مزیت نسبی داریم .

مودودی با اشاره به اینکه در بخش کالاهای صنعتی 12 درصد رشد داشتیم، اظهار کرد: در سال 95 به علت کاهش مشتقات نفتی و کاهش بخش میعانات گازی، افت داشتیم و 55 درصد در 2 ماه اول افت ارزش داشتیم و علت آن کاهش قیمت نفت بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 841

به "حجم تجارت کالا و خدمات فنی و مهندسی کشور افزایش می یابد، کره جنوبی جایگزین چین در صادرات ایران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم تجارت کالا و خدمات فنی و مهندسی کشور افزایش می یابد، کره جنوبی جایگزین چین در صادرات ایران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید