9 نکته دربارۀ مذاکره هنگام معامله املاک و مستغلات

به گزارش بیباپ، آیا قصد دارید بر سر قیمت خرید یک خانه یا آپارتمان مذاکره کنید؟ در این مقاله تصمیم داریم به 10 نکته اشاره کنیم که باید قبل از خرید خانه به آن ها توجه کنید. مذاکره بر سر قیمت خرید ملک یک مهارت است.

9 نکته دربارۀ مذاکره هنگام معامله املاک و مستغلات

همیشه این سوال مطرح می گردد که چه قیمتی برای این خانه (خانه مدنظرتان) منصفانه است؟ پاسخ به این پرسش آسان نیست. به عنوان خریدار، اگر بتوانید قیمت را مطابق میل خود پایین بیاورید، بسیار عالی است. در این مقاله نکاتی را در اختیارتان می گذاریم که می توانید از آن ها برای مذاکره بر سر قیمت ها بهره ببرید:

1: انگیزۀ فروشنده

مهم ترین نکته در چانه زنی بر سر قیمت این است که از انگیزۀ فروشنده آگاه شوید. فروشنده ای که می خواهد در اسرع وقت ملک خود را بفروشد (زیر یک ماه)، حتماً تخفیف می دهد. این مسئله اغلب به شرایط شخصی فروشنده مربوط می گردد، به ویژه اگر پول فروش ملک از قبل در جای دیگری سرمایه گذاری شده باشد. بعلاوه ممکن است فروشنده نگران تغییرات مالی و عدم قطعیت در برنامه ریزی باشد، که چندان هم دور از فکر نیست.

2: مدت زمان عرضۀ ملک

باید ببینید ملک مذکور از چه زمانی به فروش گذاشته شده است. هرچه مدت زمان عرضه طولانی تر باشد، شانس بیشتری برای چانه زنی خواهید داشت. برای مثال:

اگر ملک شش ماه پیش عرضه شده و پیش از این دوبار کاهش قیمت داشته است، مطمئن باشید که فروشنده نگران است و شانس زیادی برای چانه زنی دارید. توجه داشته باشید که بسکمک از دلالان ملک را از لیست فروش خارج و آن را مجدداً وارد لیست می نمایند (اغلب با قیمت های پایین تر) تا خریدار تصور کند که ملک تازه به فروش گذاشته شده است. اگر از وب سایت های املاک استفاده می کنید، می توانید خانه های نو را در سربرگ لیست نو مشاهده کنید.

3: بازار املاک محلۀ خود را مثل کف دست تان بشناسید

محله ای را که در آن در پی ملک هستید، مثل کف دست تان بشناسید. این امر مستلزم آن است که بدانید میانگین قیمت ملک به ازای هر متر مربع چقدر است. برای این کار باید لیست املاک قدیمی و نو را از بر باشید و موارد موجود را با هم مقایسه کنید. اساساً وقتی ملکی تازه در لیست فروش قرار می گیرد، باید فوراً ارزش خرید آن را تشخیص دهید. مثلا برای اطلاع از شرایط بازار املاک می توانید از معتبرترین و تخصصی ترین وبسایت املاک بندر انزلی لوکیشن مورد نظر و املاک آن منطقه را استخراج کنید تا یک برآورد تقریبی از میانگین قیمت ها داشته باشید. با دریافت اطلاعات ملکی، شما می توانید از این قیمت ها برای تخمین قیمت سایر املاک بهره ببرید. استفاده از ابزارهای حرفه ای املاک هم در شناخت عمیق تر بازار املاک به شما کمک می نماید.

4: از راهکارهای ارزیابی ملک بهره ببرید

استفاده از راهکارهای ارزیابی ملک، شما را به یک فرد حرفه ای بدل می نماید. در مورد ملک مورد نظر، شهر مورد نظر، مکان های مهم، خیابان ها و هر آنچه ضروری است جستجو کنید. از وبسایت های محلی بهره بگیرید. مثلا اگر تصمیم دارید در بندر انزلی ملک خریداری کنید حتما کسب و کارهای آنلاین این حوزه را خوب آنالیز و مقایسه کنید. محتوا استخراج کنید. به وسیله نقشه (مثل گوگل مپ) موقعیت های مکانی را خوب شناسایی کنید. یک گزارش دقیق برای خودتان بسازید. حتما ارزشش را دارد. در زمان مصاحبه و مذاکره می توانید به آن رجوع کنید.

5: حداکثر بودجۀ خود را مد نظر قرار دهید

حتماً از یک مشاور املاک بخواهید تا حداکثر بودجۀ شما را ارزیابی کند (با و بدون کمیسیون). این بودجه شما را در مسیر جستجوی املاک کمک خواهد نمود. در جستجوی تان باید قیمت را 10 تا 30 درصد بالاتر از بودجۀ خود بگذارید. به این ترتیب می توانید با حداکثر قیمتی که قادر به پرداخت آن هستید، سراغ فروشنده بروید و یک پیشنهاد کتبی ارائه کنید.

6: آماده باشید و سریع عمل کنید

این روزها وقت بیشتری برای تحلیل جزئیات خرید و انجام یک آنالیز دقیق روی اسناد ملک نداشته باشید، اما وقتی ملک مناسب را با قیمت مناسب پیدا کردید، باید آماده باشید و سریع عمل کنید. با یک مشاور املاک مطمئن صحبت کنید و از بودجۀ خود مطمئن شوید. اسناد وام مسکن تان یا هر آنچه موید منابع مالی تان بوده را گردآوری نموده و ارائه دهید تا فروشنده بداند که جدی هستید.

7: از پیشنهاد خود کوتاه نیایید

وقتی در نهایت پیشنهاد خریدتان را زیر قیمت درخواستی فروشنده ارائه کردید، شکیبا باشید و احساس پشیمانی نکنید. حتی اگر فروشنده بلافاصله یا پس از چند روز پیشنهادتان را رد کرد، برای افزایش قیمت عجله نکنید. از پیشنهاد اول خود کوتاه نیایید. اغلب اوقات (به ویژه اگر ملک بیش از سه ماه در لیست فروش بوده باشد)، فروشنده هفته ها یا ماه ها بعد به شما مراجعه می نماید و پیشنهادتان را می پذیرد.

8: بیش از حد شیفته ملک نشوید

اگر برای خودتان خانه می خرید، به احتمال زیاد عاشق فضا، ویژگی ها، منطقه و سایر مشخصه های یک ملک خاص خواهید شد. ایجاد پیوند عاطفی با ملک و تصور خود و خانواده تان در آن فضا یک امر رایج است.

شاید گفتنش آسان باشد، اما اگر نمی توانید به قیمت مورد نظر خود برسید، سعی کنید زیاد عاشق ملک نشوید. اگر در یک سال آینده به جستجو ادامه دهید، ملکی مشابه یا حتی مجذوب کننده تر از آن خواهید یافت. از این رو، حتی اگر ملک مورد نظرتان را به خاطر یک پیشنهاد پایین از دست داده اید، احتمالاً ملک دیگری به زودی پیش روی تان سبز می گردد (احتمالاً با قیمتی به مراتب بهتر).

9: قانونِ یک-دو-سه

هر وقت یک نشانه غیرکلامی را در طرف مقابل مشاهده کردید، حتماً منتظر بمانید تا در روند مذاکره نشانه های دوم و سوم را هم مشاهده کنید و سپس به تفسیر آن ها بپردازید. یک علامت غیرکلامی به تنهایی، چیزی بیش از یک علامت نیست و نمی تواند به عنوان یک پیغام مورد توجه قرار گرفته و تفسیر گردد. در روند مذاکره سعی کنید همراه داشته باشید تا نقش ناظر را ایفا نماید و با تمرکز بالا به تمام نشانه ها توجه داشته باشد.

منبع: اتاق
انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 23 فروردین 1402 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2530

به "9 نکته دربارۀ مذاکره هنگام معامله املاک و مستغلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته دربارۀ مذاکره هنگام معامله املاک و مستغلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید