5G، ناجی بازار گوشی های هوشمند در دوران کرونا

به گزارش بیباپ، با شیوع کرونا، اعمال قرنطینه، بروز اختلال در زنجیره تأمین، عدم توانایی مردم در خرید و... بازار تلفن های هوشمند در سال 2020 با رکود جدی روبرو شد و شاهد کاهش رشد 10.5درصدی میزان فروش این گوشی ها در دنیا بودیم، اما آمار سه ماه نخست سال 2021 نشان می دهد که اوضاع کمی بهبود یافته و تحلیلگران انتظار دارند که این فرایند ادامه دار باشد و شرایط بازار تلفن های هوشمند تا خاتمه سال بهتر گردد.

5G، ناجی بازار گوشی های هوشمند در دوران کرونا

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

بازار تلفن هوشمند از نگاه محققان

مؤسسات پژوهشی مختلفی، بازار تلفن های هوشمند را رصد نموده اند که یکی از آنها مؤسسه گارتنر است. محققان این مؤسسه یادآور شده اند که انتظار می رود آسیا- اقیانوسیه، اروپای غربی و امریکای لاتین بالاترین میزان رشد فروش تلفن های هوشمند را بین سال های 2020 و 2021 داشته باشند. همچنین مؤسسه گارتنر پیش بینی نموده است که تعداد گوشی های هوشمند5G فروش رفته از شروع سال تا سرانجام سال 2021 درمجموع به 539میلیون دستگاه در جهان خواهد رسید که این رقم 35درصد کل گوشی های به فروش رسیده در این سال خواهد بود. این درحالی است که در سال 2020 حدود 214میلیون دستگاه هوشمند5G در جهان به فروش رسیده است. امروزه قابلیت 5G یکی از ویژگی های استاندارد گوشی های پیشرفته در چین، امریکا، ژاپن و کره جنوبی به شمار می رود اما چین مدل هایی با قیمت های پایین نیز فراوری نموده که هواداران بسیاری دارد و به همین دلیل عملاً می توان گفت بازار 2021 در انحصار گوشی های هوشمند5G چینی خواهد بود.

مؤسسه تحقیقاتی IDC نیز پیش بینی هایی در این زمینه دارد. با وجود قرنطینه و نگرانی های اقتصادی، محققان مؤسسه IDC معتقدند میزان تقاضا برای تلفن های هوشمند بالا رفته و انتظار می رود در سال 2021میزان فروش در چین و امریکا به عنوان دو بازار جغرافیایی عظیم 6درصد و 3.5درصد رشد داشته باشد.

این مؤسسه یادآور شده است فرایند بهبود شرایط تلفن های هوشمند جهان در سه ماه سرانجامی 2020 شروع شد چراکه دراین بازه زمانی، میزان فروش گوشی های هوشمند در جهان فرایندی صعودی به خود گرفت؛ در این مدت شاهد رشد 4.3درصدی فروش گوشی های هوشمند در جهان هستیم که این رقم به 385.9میلیون دستگاه رسید. این عدد نشان از عادی تر شدن شرایط جهان دارد، هرچند همچنان همه مردم جهان مشغول دست و پنجه نرم کردن با موج های پیاپی و جدید کرونا هستند.

مؤسسه IDC همچنین پیش بینی نموده است در سال 2021گوشی های هوشمند5G بیش از 40درصد از فروش تلفن های هوشمند را به خود اختصاص خواهند داد و انتظار می رود که این رقم در سال 2025 به 69درصد برسد. همچنین این مؤسسه نرخ رشد مرکب سالانه(CAGR) تلفن های هوشمند در بازه زمانی سال های 2020 تا 2025 را هم با 3.6درصد رشد پیش بینی نموده است.

مؤسسه پژوهشی Strategy Analytics نیز در تازه ترین گزارش خود خبر داده است که با بهبود نسبی شرایط اقتصاد جهان و همچنین افزایش فراوری گوشی های 5G، میزان فروش جهانی تلفن های هوشمند در سال 2021رشد 6.5درصدی خواهد داشت.لیندا سویمعاون ارشد این مؤسسه تحقیقاتی گفت: 2021 سال فروشندگان چینی است و در آسیا-اقیانوسیه برندهای Vivo، شیائومی و Oppo سه بازیگر اصلی خواهند بود. وی ادامه داد: ما معتقدیم در سال 2021 شیائومی جایگزین هوآوی خواهد شد و سومین فروشنده عظیم تلفن هوشمند در جهان لقب خواهد گرفت. در این گزارش همچنین آمده است برای نخستین بار Oppo و Vivo از هوآوی پیشی خواهند گرفت.شیائومی نیز درحال حاضر در بازارهای هند و روسیه بسیار پیروز عمل نموده است و در اروپای شرقی و مرکزی و همچنین اروپای غربی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مؤسسه همچنین پیش بینی نموده است که در آفریقا برند چینی Transsion در سال 2021 سامسونگ را کنار خواهد زد تا به برترین برند از نگاه کاربران این منطقه تبدیل گردد.

DigiTimes نیز یکی دیگر از مؤسساتی است که در زمینه تلفن های هوشمند و بازار آن تحقیقاتی گسترده دارد. این مؤسسه نیز پیش بینی نموده که در سال 2021 میزان فروش تلفن های هوشمند با رشد همراه گردد، چراکه حتی با وجود چالش کمبود تراشه، در سه ماه نخست 2021 میزان فروش این گوشی ها به 340میلیون دستگاه رسیده است. محققان این مؤسسه یکی از دلایل این رشد را ایجاد خط فراوری آیفون 12با قابلیت 5Gو ارائه آیفون 12 پرو و همچنین پرومکس توسط کمپانی اپل می دانند.

ویتنام، پیروز در فروش تلفن هوشمند

ویتنام و چین در سه ماه نخست 2021 بیشترین میزان فروش تلفن هوشمند را به ثبت رساندند. ویتنام بعد از یک سال کرونایی سخت، در زمینه صادرات تلفن هوشمند و لوازم جانبی آن رشد درآمد مناسبی را به ثبت رساند. میزان درآمد حاصل از صادرات و فروش گوشی های هوشمند این کشور در سه ماه نخست 2021 به 14.1میلیارد دلار رسید که نشان از رشد سالانه 9.3درصدی نسبت به سال 2020 دارد. همچنین در این گزارش آمده است که فراوری داخلی ویتنام رشد 2.7درصدی داشته و در سه ماه نخست 2021 حدود 54.5میلیون دستگاه تلفن هوشمند در این کشور فراوری شده است.

البته بخش عمده فروش این کشور به صادرات مربوط می گردد ،چراکه به دلیل کرونا و مسائل اقتصادی مردم این کشور، میزان تقاضای داخلی برای گوشی های هوشمند با کاهش 13.5درصدی همراه شده است.همچنین افزایش فراوری در این کشور، زمینه ساز واردات لوازم اولیه مورد احتیاج برای فراوری به ارزش 4.9میلیارد دلار با رشد 48.1درصد شده است.

با همه این احوالات هنوز هم ویتنام به روزهای خوب خود بازنگشته است،چراکه میزان صادرات تلفن همراه این کشور در سال 2019 حدود 51.2میلیارد دلار بوده است. در 2019 کمپانی های سامسونگ و گوگل تصمیم گرفتند تا فراوری خود را از چین به ویتنام انتقال بدهند و همین موارد سبب شد تا ویتنام در زمینه صادرات بسیار پیروز عمل کند اما کرونا ترمز این توسعه را کشید و حالا نخستین نشانه های رونق دوباره بازار تلفن همراه در ویتنام دیده می گردد.

خروج چین از رکود

پاندمی کووید19 که از چین شروع شد و سپس در جهان گسترش یافت بشدت بر بازار تلفن هوشمند جهان و چین تأثیر گذاشت و با وجود افزایش تقاضای مردم شاهد افت فروش این گوشی ها بودیم. کاهش تراشه های مورد احتیاج برای فراوری از یک سو و افزایش بیکاری و عدم توانایی بسیاری از مردم جهان برای خرید گوشی سبب شد تا بازار فروش گوشی های هوشمند در رکود به سر ببرد ولی از سه ماهه چهارم 2020 تا به امروز این شرایط در جهان تغییر نموده و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست؛در چین هم 2020 سال رکود فروش تلفن های هوشمند بود و در سه ماه نخست 2020 با کاهش 34.7درصدی، تنها 47.7میلیون دستگاه به فروش رسید درحالی که در سال 2021 نشانه هایی از رشد دیده می گردد.

گزارش آموزشگاه فناوری و اطلاعات چین(CAICT) نشان از افزایش فروش سالانه تلفن هوشمند در چین دارد، چراکه در سه ماه نخست 2021 حدود 96.2میلیون دستگاه تلفن هوشمند به فروش رسیده که 71.3درصد آنها 5G بوده اند درحالی که این رقم در سال 2020 حدود 29.5درصد بوده است. همچنین باید گفت که 88.5درصد از فروش این کشور به فراوریکنندگان داخلی چین مربوط می گردد.

گفته می گردد این افزایش فروش در نتیجه معرفی 64گوشی هوشمند5G جدید است که البته کاهش نسبی قیمت گوشی هایی با قابلیت5G به این افزایش فروش یاری نموده است ،تنها در ژانویه 2021 حدود یک سوم ازگوشی های 5G که به فروش رسیدند بهایی کمتر از 300دلار داشتند که بخش زیادی از مردم از عهده خرید آن برمی آیند؛ یکی از دلایل رشد در فروش گوشی های 5G در چین، کاهش سریع قیمت بعضی مدل هاست و تقریباً یک سوم گوشی های فروخته شده در ژانویه زیر 300 دلار قیمت داشتند.

گزارش آموزشگاه فناوری و اطلاعات چین(CAICT) نشان می دهد که میزان فروش گوشی های هوشمند در فوریه 2021 به 21.3میلیون دستگاه رسیده است که این رقم رشد 6.3درصدی را نسبت به فوریه 2020 که روزگار اوج بحران کرونا در چین محسوب می شد نشان می دهد. چین حتی از فوریه 2019، دوران پیش از کرونا نیز عملکرد بهتری داشته است ،چراکه در این زمان تنها 14.9میلیون دستگاه تلفن هوشمند در این کشور به فروش رسید.گوشی های هوشمند در چین در ماه مارس 2021 نیز رشد سالانه 67.7درصدی داشتند و این رقم به 35.5میلیون گوشی هوشمند رسید؛در کل می توان گفت که میزان فروش تلفن های هوشمند در چین در سه ماه نخست 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده و یکی از دلایل آن علاوه بر فروکش کردن نسبی شیوع کرونا، ارائه مدل های گوشی هوشمند5G است، البته باید گفت با این که فراوریکنندگان تلفن هوشمند در چین از چالش های کرونا نسبتاً رهایی یافته اند اما همچنان با یک چالش اساسی روبرو هستند؛ کمبود تراشه در جهان که به نظر نمی رسد به این زودی ها حل گردد دامان کمپانی های فراوری تلفن هوشمند در چین را نیز گرفته و یکی از موانع فراوری برای آنها به شمار می رود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1902

به "5G، ناجی بازار گوشی های هوشمند در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5G، ناجی بازار گوشی های هوشمند در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید