20 میلیون دام آماده صادرات ، کشورهای عربی دام ایرانی را نمی خواهند؟

به گزارش بیباپ، به گزارش خبرنگاران، مهر ماه سال جاری صادرات دام به کشورهای همسایه آزاد شد. علی رغم برداشته شدن این ممنوعیت اما هنوز دام های ایرانی صادر نمی شوند. به نظر می رسد هم دستگاه های اجرایی در صادرات دام سنگ اندازی می نمایند و هم بعضی از کشورها هنوز ابراز تمایلی برای خرید دام ایرانی نکرده اند.

20 میلیون دام آماده صادرات ، کشورهای عربی دام ایرانی را نمی خواهند؟

حالا دام ها روی دست دامداران مانده است. در این مورد رئیس شورای تامین دام کشور به خبرنگاران گفت: وعده دولت مبنی بر آزاد شدن صادرات دام محقق شد اما در بدنه دستگاه های اجرایی بعضی ناهماهنگی ها وجود دارد که اجازه نمی دهد دام های ایرانی به کشورهای همسایه صادر گردد.

منصور پوریان شرح داد: اکنون با توجه به قرنطینه دام های صادراتی بعضی از کشورهای عربی برای خرید دام ایرانی اعلام آمادگی ننموده اند. همین مساله باعث شده صادرات برای دامداران هزینه بر گردد.

مسائل پیش روی صادرات دام چیست؟

او ادامه داد: دو مشکل پیش روی صادرات دام وجود دارد. در کشور هر کالایی که بخواهد صادر گردد مستلزم برگشت ارز است. بعلاوه نقل و انتقال دام از بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس با مسائلی همراه است. به عنوان مثال خریداران اعلام کردند که دام ها نباید با لنج چوبی صادر شوند. از این رو استفاده از دیگر لنج ها هزینه صادرات را افزایش می دهد.

پوریان اظهار کرد: تمام دام ها پلاک و هویت گذاری شده و به لحاظ بهداشتی مسئله ای ندارند. اخیرا دامپزشکی به جای اینکه صادرات دام را تسهیل کند بعضی بروکراسی ها را ایجاد نموده است که این باعث کُند شدن صادرات دام می گردد.

20 میلیون دام روی دست دامداران مانده

او گفت: حدود یک ماه است که دام ها را برای صادرات قرنطینه کردیم اما با این حال هنوز اتفاقی برای صادرات دام ها نیفتاده است. بعضی فکر می نمایند فرایند صادرات دام آسان است. در حالی که این دام ها ابتدا باید با تائیدیه از اتحادیه خریداری شوند. بعد فرایند قرنطینه شکل گیرد. این درحالی است که در این راستا بعضی سنگ اندازی ها می گردد.

بنابراین گزارش حدود 20 میلیون راس دام روی دست دامداران مانده است. قرار بود دام ها به وسیله شرکت پشتیبانی امور دام کشور صادر گردد اما پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور گفته بود: ما نسبت به برنامه دولت انتقاد داریم.

برای مطالعه بیشتر خبر صادرات دام چه شد را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2243

به "20 میلیون دام آماده صادرات ، کشورهای عربی دام ایرانی را نمی خواهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 میلیون دام آماده صادرات ، کشورهای عربی دام ایرانی را نمی خواهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید