15 خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان برای سلامت بدن

به گزارش بیباپ، فواید و خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان موجب شده تا شربت خاکشیر و شربت تخم شربتی همیشه به عنوان برترین و مفیدترین شربت های خانگی برای جایگاه ویژه ای داشته باشد. تخم شربتی و خاکشیر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج برای بدن هستند و از ایجاد عطش و تشنگی در طول روز جلوگیری می نمایند. شما می توانید از خاکشیر و تخم شربتی به صورت جداگانه برای درست کردن شربت بهره ببرید و یا با تهیه یک معجون خاکشیر و تخم شربتی از خواص هر دوی این تخم ها با هم بهره مند شوید. در این مقاله از سرویس خواص خاکشیر و تخم شربتی برای روزه داران را برای شما گردآوری نموده ایم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص فواید معجون و شربت خاکشیر و تخم شربتی پاسخ خواهیم داد. با همراه باشید.

15 خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان برای سلامت بدن

فواید و خواص شربت خاکشیر و تخم شربتی در ماه رمضان

شربت تخم شربتی و خاکشیر یکی از سالم ترین خانگی است که علاوه بر طعم دلچسبی که دارد، بسیار مفید است. این شربت سرشار از ویتامین های A، C، انواع ویتامین B، اسیدهای چرب امگا 3 و 6، آنتی اکسیدان، فسفر، آهن، کلسیم، سدیم، منیزیم، پروتئین، منگنر، زینک، مس و فیبر است.

مصرف این شربت در ماه رمضان می تواند به هیدراته کردن و حفظ آب بدن یاری کند و جلوی اشتهای کاذب را بگیرد. در ادامه می توانید با مهم ترین خواص شربت تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان آشنا شوید.

1- رفع عطش

یکی از مهم ترین خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان رفع کردن احساس تشنگی و جلوگیری از عطش است. تخم شربتی و خاکشیر رفع نماینده عطش روزه داری است و مصرف آن به افراد روزه دار یاری می نماید تا در طول روز هیدراته بمانند. در واقع تخم شربتی و خاکشیر آب را به خود جذب می نمایند و به آرامی آن را در بدن آزاد می نمایند. این امر موجب می گردد تا فرد روزه دار کمتر احساس تشنگی کند و بدن فرد دچار کم آبی نگردد.

2- جلوگیری از گرمازدگی

مصرف معجون خاکشیر و تخم شربتی در فاصله سحر تا افطار موجب می گردد تا فرد در طول روز دچار گرمازدگی نگردد و احساس بهتری را تجربه کند. برای جلوگیری از گرمازدگی بهتر است از سحر تا افطار فرد روزه دار حدود 3 لیوان شربت خاکشیر و تخم شربتی میل کند.

3- تقویت سیستم ایمنی بدن

انتخاب صحیح مواد مغذی و تغذیه مناسب در ماه رمضان می تواند از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در این ماه جلوگیری کند. متخصصین همیشه تأکید می نمایند که در ماه رمضان تخم شربتی و خاکشیر مصرف کنید، زیرا شربت خاکشیر و تخم شربتی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری زیادی می نماید.

4- جلوگیری از یبوست

یکی از رایج ترین مسائلی که اغلب روزه داران با آن روبرو می شوند، است. کاهش مصرف اندازه آب و سبزیجات در طول روز موجب می گردد تا بدن فرد روزه دار با کم آبی روبرو گردد و فرد دچار یبوست گردد. برای جلوگیری و رفع این مشکل می توانید در وعده سحر و افطار از چند لیوان شربت تخم شربتی و خاکشیر بهره ببرید.

به منظور درمان یبوست می توانید اندازهی تخم شربتی را با شیر ترکیب کنید و شب ها قبل از خواب بنوشید. این نوشیدنی به سم زدایی بدن، بهبود حرکات روده و رفع یبوست یاری زیادی می نماید.

5- تخم شربتی و خاکشیر نشاط آور است

یکی دیگر از فواید و خواص تخم شربتی در ماه رمضان نشاط آور بودن آن است. ترکیب تخم شربتی و خاکشیر به افزایش آرامش و رفع استرس و اضطراب یاری زیادی می نماید و در تقویت اعصاب نیز بسیار مؤثر است. روزه داران می توانند با مصرف این شربت آرامش بیشتری را در طول روز تجربه نمایند.

6- جلوگیری از گرسنگی

از مهم ترین فواید و خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان می توان به احساس سیری بعد از مصرف شربت تخم شربتی اشاره نمود. تخم شربتی حاوی دانه های ژلاتینی است که هیچ کالری ندارند، اما از آنجایی که آب را برای مدت زمان طولانی در خود حفظ می نمایند. این امر موجب می شوند تا فرد بعد از نوشیدن شربت تخم شربتی برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کند.

7- تأمین انرژی و سرحال شدن بدن

از دیگر خواص تخم شربتی و خاکشیر برای روزه داران می توان به انرژی بخش بودن تخم شربتی و خاکشیر اشاره نمود. استفاده از شربت تخم شربتی به همراه خاکشیر موجب می گردد تا مواد نشاسته ای موجود در غذا به آرامی قند را آزاد نمایند و از همین رو فرد در طول روز انرژی متعادلی را تجربه خواهد نمود.

8- تنظیم قند خون

از دیگر خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان تنظیم قند خون است. ترکیب تخم شربتی و خاکشیر به همراه آب لیموترش تازه موجب تنظیم قند خون به خصوص در افراد دیابتی می شوند. اگر جزو افراد دیابتی هستید و یا قند خون شما بیشتر از حد نرمال است، پیشنهاد می گردد شربت خاکشیر و تخم شربتی را بدون شکر آماده کنید.

9- رفع کردن مسائل گوارشی

بیشتر روزه داران در ماه رمضان با مسائل گوارشی روبرو می شوند. ناراحتی های معده نظیر ، ورم معده و رفلاکس که در اثر به هم خوردن عادات غذایی و نخوردن به موقع غذا ایجاد می شوند. نوشیدن شربت تخم شربتی بعد از افطار به آرام شدن درد معده و رفع کردن مسائل گوارشی یاری زیادی می نماید.

10- کاهش وزن و تناسب اندام

اگر دوست دارید از ماه رمضان به عنوان فرصتی برای لاغری و کاهش وزن بهره ببرید، بهتر است بیشتر در خصوص خاکشیر و تخم شربتی برای لاغری بدانید و حتماً شربت خاکشیر و تخم شربتی را در برنامه سحر و افطار خود بگنجانید.

استفاده از شربت تخم شربتی، خاکشیر و لیمو ترش تازه به بهبود عملکرد ارگان های بدن یاری می نماید و با افزایش حس سیری میل به غذا خوردن را در روزه داران کاهش می دهد. از طرف دیگر تخم شربتی حاوی اسیدهای چرب امگا 3، فیبر، مواد معدنی و پروتئین است که در تأمین مواد مغذی بدن و کاهش اختلالات غذایی نقش مهمی دارد و به یاری زیادی می نماید.

11- خوشبو شدن دهان

یکی از فواید و خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان است. برای رفع بوی بد دهان می توانید در سحر و افطار اندازهی تخم شربتی بجوید. تخم شربتی ضد باکتری، ضد قارچ، ضد میکروب و ضد ویروس است و از ایجاد زخم های دهانی، بد بود شدن نفس و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می نماید.

12- سم زدایی بدن

یکی از مهم ترین خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان سم زدایی بدن است. شربت خاکشیر و تخم شربتی در پاکسازی روده ها،، تصفیه خون و درمان مسمومیت های غذایی بسیار مفید است. این شربت به یاری می نماید و در سلامت کلیه ها و سم زدایی آن ها نقش مؤثری دارد.

13- کاهش خشکی پوست

از جالب ترین خواص و تخم شربتی در ماه رمضان می توان به جلوگیری از خشکی و التهابات پوستی اشاره نمود. خاکشیر سرشار از امگا 3 است که موجب درخشندگی و طراوت پوست می گردد. مصرف شربت خاکشیر و تخم شربتی سلول های پوست را برای فراوری فیبروبلاست تحریک می نماید و در سلامت پوست و نیز نقش مؤثری دارد.

14- کاهش کلسترول و چربی خون

ماه رمضان فرصت مناسبی برای رعایت رژیم غذایی و سم زدایی بدن است. از معجزه افطار کردن با خاکشیر و تخم شربتی می توان به کاهش کلسترول و چربی خون اشاره نمود. دانه های تخم شربتی حاوی فیبر محلول هستند که نقش مهمی در کنترل مقدار کلسترول دارند. از طرف دیگر خوردن ناشتا خاکشیر و تخم شربتی می تواند به و روده ها نیز یاری زیادی کند.

15- بهبود و تنظیم خواب

از دیگر فواید تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان می توان به بعد از سحری و افطار اشاره نمود. در تخم شربتی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان وجود دارد که نقش مهمی در تنظیم خواب دارد. مصرف یک لیوان شربت تخم شربتی قبل از خواب موجب می گردد تا فرد خواب راحت تری را تجربه کند.

طرز تهیه معجون خاکشیر و تخم شربتی

مواد لازم برای تهیه معجون خاکشیر و تخم شربتی

  • تخم شربتی: 1 قاشق چای خوری
  • عسل: 3 قاشق چای خوری
  • زعفران دم نموده: 3 قاشق غذاخوری
  • لیمو تازه: 1 عدد
  • نعناع: 3 برگ
  • خاکشیر: 3 قاشق غذاخوری
  • آب: 3 لیوان فرانسوی دسته دار

مراحل طرز تهیه معجون خاکشیر و تخم شربتی خانگی

برای تهیه معجون خوشمزه و مقوی تخم شربتی و خاکشیر ابتدا باید عسل را با اندازهی آب ولرم ترکیب کنید. سپس تخم شربتی، خاکشیر، آب لیمو ترش تازه، زعفران، برگ نعناع و آب را به آن اضافه نمایید. مواد را با هم ترکیب کنید و در یخچال قرار دهید تا خنک گردد. سپس می توانید این معجون لذیذ را میل کنید.

از خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان غافل نشوید

مصرف معجون خاکشیر و تخم شربتی در ماه رمضان فواید بی شماری برای بدن دارد. شما می توانید تنها با اضافه کردن اندازهی خاکشیر و تخم شربتی به آبی که میل می کنید، به سلامت بدنتان در ماه رمضان یاری کنید. این شربت در کنار رفع عطش روزه داران به تقویت سیستم ایمنی بدن و تأمین مواد مغذی و ویتامین های ضروری نیز یاری می نماید. پیشنهاد می گردد حتماً از شربت تخم شربتی و خاکشیر در طول ماه رمضان بهره ببرید.

سوالات متداول

چرا در ماه رمضان خاکشیر بخوریم؟

خاکشیر سرشار از امگا 3 و مواد معدنی مختلف است که در سلامت بدن و شادابی و هیدراته ماندن پوست ما نقش مؤثری دارد.

چرا باید در ماه رمضان تخم شربتی و خاکشیر مصرف کنید؟

شربت خاکشیر و تخم شربتی در رفع عطش، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از یبوست، تأمین انرژی، تنظیم قند خون و کاهش کلسترول بدن مؤثر هستند و از همین رو توصیه می گردد روزه داران حتماً از این شربت برای سحر و افطار ماه رمضان استفاده نمایند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2381

به "15 خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان برای سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 خواص تخم شربتی و خاکشیر در ماه رمضان برای سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید