مصاحبه با مهدی فخیم زاده درباره نوع مواجهه با کرونا

به گزارش بیباپ، مهدی فخیم زاده، کارگردان و بازیگر هم این روز ها در خلوت خود به کرونا و شرایطی که به وجود آورده فکر می نماید و کرونا او را هم مثل ما غافلگیر نموده است.

مصاحبه با مهدی فخیم زاده درباره نوع مواجهه با کرونا

این روز ها که فاصله گذاری اجتماعی و در خانه ماندن اصل مصونیت از کروناست، حتما همه هنرمندان و فیلمسازان به اثری فکر می نمایند که درباره کرونا بسازند. نقاشان و کاریکاتوریست ها زودتر می توانند اثرشان را فراوری نمایند، اما فیلمسازان حتما به فیلمی فکر می نمایند که می توان با توجه به شرایط موجود آن را بسازند؛ شرایطی خاص که کرونا برای کل دنیا به وجود آورده، شرایطی خاص است که پیش از این فقط در تخیل آدم ها شکل می گرفت.

هر چند بعضی از فیلمسازان مطرح دنیا قبل از شرایط کرونایی به آن فکر نموده و شبیه آنچه امروز می بینیم را ساخته اند به همین دلیل است که بعضی از عکس های امروزی با عنوان عکسی شبیه فیلم های آخرالزمانی در شبکه های اجتماعی زیاد دیده می گردد، اما فیلمسازان این روز ها در خلوت خود به فیلمی کرونایی فکر می نمایند که بعد از به ثبات رسیدن کره زمین و کرونا خواهند ساخت. اکنون فضا، فضای نوشتن فیلمنامه های منحصر به فرد و دکوپاژ صحنه هایی است که در تاریخ برای همواره ثبت خواهد شد.

مهدی فخیم زاده، کارگردان و بازیگر هم این روز ها در خلوت خود به کرونا و شرایطی که به وجود آورده فکر می نماید و کرونا او را هم مثل ما غافلگیر نموده است. این کارگردان می گوید: هیچ تصوری از شرایطی که یک ویروس می تواند در ابعادی به این عظیمی و عمیقی بر دنیا تحمیل کند، وجود نداشت. من هم مثل بقیه به بیماری های نادر فکر می کردم که شاید یقه بشر را بگیرد یا جنگ های فراگیر که دنیا را درگیر کند، اما کرونا همه معادلات ذهنی ما را بهم ریخت. یک ویروس چنین مرگبار بر همه دنیا بتازد و همه مردم را زیر سایه خود بگیرد، شبیه افسانه هاست که می شنویم، اما باورش نمی کنیم. این که بیماری تمام مردم دنیا را درگیر کند در همه سطح و گروهی و بین فقیر و غنی، با سواد و بیسواد، سیاستمدار و هنرمند و بقیه فرقی نمی گذارد. به نظرم همه ما در شوک فرو رفته ایم و نمی دانیم بعد از کرونا دنیا چگونه دنیایی خواهد بود. بشر حتما راهی برای درمان و کنترل کرونا پیدا خواهد نمود و مثلا تا یک سال آینده این بیماری کنترل خواهد شد، اما تبعات آن غیرقابل پیش بینی است.

کارگردان فیلم مشت آخر می گوید: زمانی که انقلاب در حال شکل گیری بود و پیروز شد، خیلی از ما تصوری از ایران بعد از پیروزی انقلاب نداشتیم و نمی دانستیم جامعه و زیست مان چه شکلی خواهد بود. الان هم همان حس و حال را دارم؛ نمی دانم چه می گردد! دنیای بعد از مهار کرونا چگونه دنیایی خواهد بود، اما مسلما روی هنر، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، روابط فردی، روابط اجتماعی و روابط بین الملل تاثیر شگرفی خواهد داشت.

به فخیم زاده می گویم بعضی از متفکران و تئوریسین ها در کتاب ها و صحبت هایشان به این نکته اشاره نموده و می نمایند که انسان های قوی روی زمین باقی می مانند و ضعیف ها محکوم به نابودی هستند، نظر شما در باره این تئوری چیست؟

می گوید: کرونا همه این معادلات و حدس ها را برهم زد. ویروس کرونا افرادی از همه گروه های سنی با هر بنیه بدنی را درگیر نموده است. راستش ضعیف و قوی نمی شناسد. درباره جوامعی که به نظر خودشان و دنیایان قوی تر بودند، همین گونه است. کشور هایی که از نظر اقتصادی شرایط بهتری دارند یا تا به امروز چنین به نظر می رسید که در زمینه فقرزدایی و ارتقای شعور اجتماعی و بهداشتی کار های وسیع و زیادی انجام داده اند، کرونا نشان داد که آن ها هم به شدت آسیب پذیرند و در مقابل کرونا نمی توانند از مردمشان دفاع نموده یا شرایط زندگی را برایشان بهتر و ایده آل تر نگه دارند. به نظرم سال های آینده بیشتر معین می گردد که کرونا با جوامع انسانی در هر سطحی چه نموده و برای آن ها چه تهدیدات یا فرصت هایی را شکل داده است.

به فخیم زاده می گویم بعضی نیز می گویند که کره زمین در آستانه فروپاشی است، محیط زیست ویران شده و آلودگی، هوا را از زمین گرفته و حیوانات زیادی در معرض نابودی هستند، کره زمین وقتی دید انسان ها به نابودی اش کمر بسته اند دست به کار شد و برای نجات خود آدمیان را در شرایطی قرار داد که به خودشان بیاید و به کره زمین هم فکر نمایند.

کارگردان سریال ولایت عشق می گوید: این ها نظراتی بیشتر ماورایی و متافیزیکی است. باز هم گمانه است. چیزی که این روز ها زیاد است. آدم ها وقتی به موضوعی اشراف ندارند و از آن سر در نمی آورند به حدس و گمان پناه می برند. کرونا آن قدر عجیب و غریب و عظیم و ناشناخته از تصور ما عظیم تر است که انسان ها فعلا درباره تبعات آن حدس می زنند. باید زمان بگذرد و اندازه و تاثیرگذاری این ویروس معین گردد تا بعد بتوان درباره تبعات آن صحبت کرد و نظر قطعی داد. در شرایط فعلی به نظرم این حدس ها پایه علمی ندارند و فقط بخشی از تفکر بشر درباره کرونا هستند.

فخیم زاده معتقد است که شرایط این روز ها و در خانه ماندن ما ایرانی ها یا قرنطینه کامل در بعضی از کشور ها برای آن هایی که درونگرا هستند، راحت تر است تا برای برونگرا ها و کسانی که تمایل زیادی به خانه نشینی ندارند یا وقتی در خانه هستند، نمی دانند وقت خود را چگونه پر نمایند.

کارگردان فیلم همسر می گوید: در این شرایط، پر کردن وقت و رشد شخصی یا دیگر مسائل فردی کاملا به زاویه نگاه افراد به موضوع بستگی دارد. بعضی این روز ها منفعل برخورد می نمایند. منتظرند این روز ها و شرایط خانه نشینی تمام گردد تا دوباره زندگی را از سربگیرند، اما بعضی از شرایط به وجود آمده نهایت استفاده را می نمایند. کتاب های نخوانده را می خوانند و فیلم های نادیده را می بینند و از همه ساعات شبانه روز برای رشد شخصی و مهارت افزایی استفاده می نمایند و در آخر ماجرا هم حتما بُرد با این گروه است. آن ها بیشترین استفاده را از شرایط نموده اند.

منبع: جام جم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1029

به "مصاحبه با مهدی فخیم زاده درباره نوع مواجهه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه با مهدی فخیم زاده درباره نوع مواجهه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید