گرافیک در دوران اخیر به سمت ابتذال حرکت کرده است

به گزارش بیباپ، خبرنگاران: گرافیست مطرح کشور گفت: در دوره های اخیر گرافیک، جهت های انحرافی را پیموده و به سمت ابتذال حرکت کرده و به مادیات پرداخته ولی ماهیت اصلی آن، همان بازتاب حقایق معنویت در زندگی مادی است.

گرافیک در دوران اخیر به سمت ابتذال حرکت کرده است

به گزارش خبرنگاران از قم، به نقل از ستاد خبری دومین سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیئت، مسعود نجابتی در اختتامیه دومین سوگواره های عاشورایی عکس و پوستر هئیت که در سالن همایش مدرسه معصومیه قم برگزار گشت، در سخنانی اظهار کرد: تقریبا تمامی اعضای هیئت داوری بر این مسئله اعتقاد داشتند که آثار ارسالی به دومین سوگواره های عاشورایی عکس و پوستر هیأت از رشد کیفیتی خوبی نسبت به سال گذشته برخوردار بودند.

نجابتی شرح داد: در کنار فراخوان آثار سوگواره های عاشورایی عکس و پوستر هئیت، گردهمایی هنرمندان مذهبی در نقطه ای از کشور و برقراری ارتباط با اساتید در ارتقاء کیفیت آثارشان بسیار موثر است که خوشبختانه این امر به همت جامعه ایمانی مشعر در قم محقق شد.

وی افزود: برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی و تبادل تجربیات و ایجاد ارتباط بیشتر بین طراحان می تواند منجر به تقویت انسجام هنرمندان مذهبی و هیئتی شود که در این دوره شاهد برگزاری کارگاه های تخصصی از جمله نقد آثار برگزیده، نقد آثار و طرح تصویرنگاری و نگاه داشت نگاره های اصیل شیعی و کارگاه ایده یابی در پوسترهای اعلان هیئت بودیم که این امر موجب افزایش انگیزه ها برای ادامه کار هنرمندان مذهبی می شود.

مولّف کتاب خط در گرافیک، گفت: بیشتر هنرمندانی که در عرصه های طراحی پوستر و گرافیک مذهبی کار می کنند به دلایلی تحصیل کرده این رشته نیستند و به صورت تجربی کار می کنند و برگزاری چنین جشنواره های می تواند در رشد و ارتقاء کیفیت آثار به شدت موثر باشد و تاثیرات خود را در طول سالهای بعد خواهد گذاشت و انگیزه ها را در این زمینه بیشتر می کند.

نجابتی با تاکید بر ایجاد سایت های مختلف مرجع در فضای مجازی برای نمایش آثار طراحان مذهبی ابراز کرد: سایت های مختلفی در سال های اخیر در فضای مجازی راه اندازی شده و ما نیز به نوبه خود سایت شیعه آرت را تاسیس کردیم که در این سایت آثار ارسالی پس از داوری در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد و در آینده نیز بخش تالار گفتگو و آموزش مجازی را به منظور گفتگوات و تجربیات فعال می شود.

عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران گفت: در نهضت مردمی پوستر های مذهبی، پوستر های انقلاب و اجتماعی طراحی های خوبی را شاهدیم و اتفاقات خوبی در کشور در حال رخ دادن است.

وی همچنین در تعریف گرافیک دینی شرح داد: محصولات گرافیکی که در خدمت دین قرار گرفته و به طور دقیق تر، کلیه مفاهیمی که در عرصه دین تاکید شده و به طور مستقیم و غیر مستقیم ارزشی شمرده می شود، گرافیک دینی است.

طراح گرافیک مسجد جمکران در خصوص ارتباط هنر گرافیک با مفاهیم دینی نیز اعلام کرد: هنر و بطور خاص هنرهای کاربردی از دیرباز در خدمت مفاهیم و اندیشه های والای دینی و مذهبی قرار داشته و چه در ایران و چه در جهان نمونه های زیادی می توان در آثار هنرمندان و شاهکارهای هنری پیدا کرد.

نجابتی گفت: هرچند که در دوره های اخیر گرافیک، جهت های انحرافی را پیموده و به سمت ابتذال حرکت کرده و به مادیات پرداخته ولی ماهیت اصلی آن، همان بازتاب حقایق معنویت در زندگی مادی است.

استاد دانشگاه، تاکید کرد: البته نباید فراموش شود گرافیک از آنجا که هنری کاربردی است و در خدمت مخاطب و سفارش دهنده است می تواند ابزاری مناسب در جهت نشر مفاهیم و زیبایی های موجود در متون و احادیث و روایات پیشوایان دینی و ائمه اطهار (ع) که جهانی امروز به شدت به آن نیاز دارد باشد.

ب

منبع: تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 895

به "گرافیک در دوران اخیر به سمت ابتذال حرکت کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرافیک در دوران اخیر به سمت ابتذال حرکت کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید