گاو پنبه ای، گلی زیبا، نامی عجیب

به گزارش بیباپ، دو علت قانع کننده برای پرورش گل گاو پنبه ای وجود دارد: گل ها و ظاهر بی نظیر گیاه. در کل گیاه گاو پنبه ای ظاهری رنگارنگ دارد و تر کیب رنگ گل ها با رنگ برگ ها، عالی است.

گاو پنبه ای، گلی زیبا، نامی عجیب

گل های گیاه در رنگ های مختلفی یافت می شوند. گاو پنبه ای را بیشتر در باغبانی بیرون از خانه دیده ایم اما می تواند آن را درون خانه هم پرورش داد. در واقع می توان گفت گاو پنبه ای گیاه خانگی خیلی رایجی نیست اما به خاطر شکل برگ ها و رنگ گل ها گیاه خانگی خوبی می گردد.

گاو پنبه ای گیاه سختگیری نیست و نگهداری آسانی دارد. این گیاه در زمستان هوای کمی سرد آبیاری کم و در تابستان هوای گرم و آبیاری منظم تر را دوست دارد.

بهتر است چند وقت یک بار گیاه را هرس کنید تا رشدی قوی تر و پرپشت تر را آغاز کند.

شرایط رشد

- نور

در حالت ایده آل این گیاه باید چند ساعت آفتاب مستقیم داشه باشد. بهتر است در طول تابستان گیاه را در جلوی یک پنجره رو به شرق قرار دهید. گیاه می تواند در زمستان نور کمتر را هم تحمل کند. پس با توجه به اینکه در طول زمستان روزها کوتاه تر می شوند و تابش خورشید کم تر است، لازم نیست جای گیاه را تغییر دهید و همان پنجره رو به شرق مکان مناسبی برای گل گاو پنبه ای است.

- آبیاری

در طول تابستان که فصل رشد گیاه است، قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک گلدان در حدود چند سانتی متر خشک گردد و سپس آن را به اندازه کافی، به مقداری که آب از زیر سوراخ های زهکش گلدان خارج گردد، آبیاری کنید. در زمستان آبیاری را به ماهی یک بار کاهش دهید.

- رطوبت

بد نیست در طول زمستان گیاه را هفته ای یک بار یا بیشتر غبار پاشی کنید تا از حمله بیماری ها به آن جلوگیری کنید.

- خاک

خاکی غنی، با پایه پیت و با زهکشی عالی خاکی مناسب برای کاشت گل گاو پنبه ای است.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. در طول زمستان کود دهی را کم کنید و یا به کلی گیاه را در این فصل تغذیه نکنید.

تکثیر

گیاه گاو پنبه ای به راحتی به وسیله قلمه ساقه قابل تکثیر است. بعضی پرورش دهندگان گل گاو پنبه ای توصیه می نمایند هر 3 تا 4 سال یک بار از گیاه قلمه بگیرید تا همواره گیاهی نو و سرحال داشته باشید. البته اگر هرس گیاه را به درستی انجام دهید، گیاه گاو پنبه ای شما می تواند تا چند سال هم به خوبی به رشدش ادامه دهد.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه ساقه، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به یاری تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید. قلمه ها را در محیطی گرم، روشن و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد نو را در آنها مشاهده می کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است!

تعویض گلدان

گیاه گاو پنبه ای رشد سریعی دارد، به خصوص وقتی هنوز جوان است. در نتیجه گیاهان جوان ممکن است سالی دو بار به تعویض گلدان احتیاج داشته باشند. یک بار در اوایل فصل رشد و یک بار در اواسط آن. گیاهان بزرگ تر از اینکه گلدانش شان مقداری برای شان کوچک باشد بدشان نمی آید. پس باید آنها را یک سال درمیان و یا هر سال به گلدانی اندکی بزرگ تر از گلدان قبلی شان منتقل کرد. گیاهانی که در گلدان های کوچکتر هستند، رشد و گل دهی بهتری دارند.

برای تعویض گلدان زمانی که به نظرتان رسید گلدان دیگر برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، وارد عمل شوید. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال روبرو خواهد شد.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2415

به "گاو پنبه ای، گلی زیبا، نامی عجیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاو پنبه ای، گلی زیبا، نامی عجیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید