چرا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از طرح آمریکا برای تنگه هرمز استقبال نکردند

به گزارش بیباپ، یک کارشناس مسائل خاورمیانه، اظهار کرد: ادعای آمریکایی ها و بعضی از کشورهای غربی برای ایجاد یک ائتلاف جهانی جهت تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز یک حرکت کاملا تبلیغاتی و در راستای پروپاگاندای سیاسی است.

چرا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از طرح آمریکا برای تنگه هرمز استقبال نکردند

حسن هانی زاده، در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که براساس قوانین بین المللی مرتبط با دریانوردی، ایران به عنوان کشوری همجوار با تنگه هرمز در منطقه خلیج فارس مسئول حفظ امنیت این تنگه است گفت: ده ها سال است که بار مسئولیت حفظ امنیت در منطقه و خلیج فارس برعهده ایران است و مسئله ای در این ارتباط به وجود نیامده است. این که یک ائتلاف جهانی بخواهد مسئولیت تنگه هرمز را برعهده بگیرد و در واقع بخواهد نیروهای خود را در این منطقه مستقر کند اشغال یک منطقه دریایی است و ایران حق دارد از ابزارها و امکانات خود برای مقابله با این اشغالگری استفاده کند.

وی با بیان این که تشکیل چنین ائتلافی براساس واقعیات کار چندان راحتی نیست، خاطر نشان کرد: تشکیل این ائتلاف هزینه های زیادی را برای بانیان آن ایجاد خواهد نمود چرا که طبق گفته طراحان این طرح، برای عبور یک کشتی چندین کشتی نظامی باید آن را اسکورت نمایند و این هزنیه زیادی برای آمریکایی ها و غرب به همراه خواهد داشت.

هانی زاده با بیان این که بر اساس بر آورده ها تشکیل چنین ائتلافی از نظر مالی نیز به صرفه نیست ، توضیح داد: پیشنهاد مطرح شده در ارتباط با تشکیل ائتلاف جهانی برای کنترل خلیج فارس تاکنون مورد استقبال جدی کشورهای منطقه قرار نگرفته است چرا که در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس به خاطر عمکلرد آمریکا و رئیس جمهورش پیشنهاداتی که آنها در ارتباط با مسائل منطقه مطرح می نمایند را جدی نمی گیرند.

وی در این راستا ادامه داد: ایران اقدام به سرنگونی یکی از مدرن ترین پهپادهای آمریکایی به علت تجاوز به منطقه سرزمینی اش کرد ولی آمریکایی ها نتوانستند پاسخی به این اقدام بدهند از طرف دیگر ایران براساس قوانین بین المللی اقدام به توقیف نفتکش انگلیسی کرد و از دیگر سو به توقیف نفتکشی که حامل نفت ایران بود در منطقه جبل الطارق اعتراض کرد و انگلیسی ها تاکنون در برابر این تحولات نتوانسته اند اقدامی انجام دهند و اینها همه مورد توجه و رصد کشورهای منطقه است.

هانی زاده با بیان این که در حال حاضر بسیاری از کشورها به این موضوع اذعان دارند که ایران دارای ظرفیت نظامی بازدارنده بالایی است خاطر نشان کرد: به همین دلیل آمریکایی ها و دیگر کشورهای غربی می داند که هر گونه اقدامی از سوی آنها علیه ایران هزینه بالایی برای آنها به همراه خواهد داشت.

هانی زاده در ادامه صحبت های خود توضیح داد: کشورهای منطقه خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که آمریکایی ها به دنبال منافع خود هستند و می خواهند با ایران هراسی و تشدید آن از کشورهای منطقه باج خواهی نمایند این کشورها به مرور دریافت اند که همکاری مالی، نظامی و سیاسی با ایران عاقلانه تر از همکاری با کشوری چون آمریکا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 262

به "چرا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از طرح آمریکا برای تنگه هرمز استقبال نکردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از طرح آمریکا برای تنگه هرمز استقبال نکردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید