وزارت کشور آماده تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت های کشاورزی در سیستان و بلوچستان

به گزارش بیباپ، معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منطقه ای استانداری سیستان و بلوچستان گفت: مجموعه وزارت کشور آمادگی لازم جهت تامین اعتبارات برای ایجاد زیرساخت ها و سرمایه گذاری به منظور ارتقای فراوری محصولات کشاورزی در این استان را دارد.

وزارت کشور آماده تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت های کشاورزی در سیستان و بلوچستان

داوود شهرکی در نشست شورای هماهنگی معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان سرزمینی امن برای سرمایه گذاری در همه زیر بخش های کشاورزی بویژه دام و دامپروری، زراعت و باغبانی، شیلات و آبزی پروری است و معتقدیم با توسعه سرمایه گذاری در این زمینه ها می توانیم توسعه پایدار استان را رقم بزنیم.

وی بر پشتیبانی از فراوری و فراوریکنندگان و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تاکید نمود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به توانمندی ها، چالش ها و محدودیت های منابع آبی بخش کشاورزی به منظور حمایت از برنامه های توسعه ای این بخش خواهان افزایش اندازه آب تخصیصی از سد ها به بخش کشاورزی، اختصاص تسهیلات مقرون به صرفه قیمت و یاری های بلاعوض و فنی و اعتباری به بهره برداران و تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت های مجتمع های گلخانه ای شد.

سید محمدرضا سید حسینی طرح توسعه خودکفایی سیستان و بلوچستان به گوشت مرغ، توسعه کشت های گلخانه ای، تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی و کم آب بر، توسعه باغات موز برای خودکفایی کشور به واردات موز، توسعه صنایع تبدیلی، تکمیل زنجیره ارزش فراوری محصولات کشاورزی، توسعه نخلستان ها با ارقام تجاری و بازار پسند، توسعه شترداری نوین، توسعه کشت های قراردادی، تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری، توسعه اراضی کشت میگو و آبزی پروری و سند دار کردن اراضی کشاورزی را از مهمترین طرح های در دست اجرای بخش کشاورزی استان برشمرد.

وی تاکید نمود: توسعه بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش های مالی، برای تحقق توسعه پایدار سیستان و بلوچستان امری حیاتی است و بخش کشاورزی به واسطه تاثیرگذاری گسترده بر اقتصاد در صورت فراهم بودن شرایط لازم به تنهایی می تواند نیروی محرکه رشد و توسعه مالی کشور باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اضافه نمود: این استان فرصت بی نظیری برای سرمایه گذاری است و توسعه شیوه های کشاورزی پایدار موثرترین روش در پیشبرد اهداف توسعه این بخش است. سرمایه گذاری های کلان و حمایت از چارچوب نهادینه ای، ایجاد تعهدات تجاری و بکارگیری فناوری و روش های بادوام در بخش کشاورزی لازمه افزایش بهره وری با حفظ تنوع زیستی در مزارع است.

وی ادامه داد: تعامل و همکاری کشاورزان منطقه و بخش خصوصی در افزایش بازده کشاورزی و تنوع زیستی به شکل نظام یافته بسیار تاثیرگذار است.

حسینی توضیح داد: باغبانی و فراوری میوه های منحصر بفرد از دیگر مزیت های شاخص و توانمندی های مهم بخش کشاورزی استان است بطوریکه خرما، موز، لیموترش، پرتقال، انبه، پاپایا، چیکو، گواوا، انگور، انجیر و پسته مهمترین محصولات باغی استان است که بسیاری از آن ها تنها مختص این منطقه بوده و قابلیت توسعه و صادرات نیز دارد.

وی اضافه نمود:بعلاوه رشد و توسعه چشمگیر کشت گلخانه ای در سیستان و بلوچستان از دیگر ظرفیت های متنوع بخش کشاورزی استان بشمار می رود به گونه ای که خیار، گوجه فرنگی، گل و گیاه زینتی، توت فرنگی، آناناس و موز از محصولات گلخانه ای است که قابلیت فراوری و کشت در گلخانه را داشته و چند بار برداشت آن ها در سال مزیت مناسبی برای عرضه به بازار های مصرف کشور محسوب می گردد.

خبرنگاران سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 آبان 1401 بروزرسانی: 24 آبان 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2464

به "وزارت کشور آماده تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت های کشاورزی در سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت کشور آماده تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت های کشاورزی در سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید