نیازی: 14 هزار مگاوات برق برای صنایع تامین می گردد ، سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری برای راه اندازی نیروگاه های تازه

به گزارش بیباپ، معاون وزیر صمت گفت: اگر وزارت نیرو برنامه نصب کنتور های هوشمند برای خانوار ها را عملیاتی کند، بخش صنعت اعلام آمادگی نموده است تا برق صرفه جویی شده بخش خانوار را با قیمتی که در بازار معین می گردد، خریداری کند.

نیازی: 14 هزار مگاوات برق برای صنایع تامین می گردد ، سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری برای راه اندازی نیروگاه های تازه

گروه مالی خبرنگاران- مهران شفاعتی؛ صنایع فراوریی کشور با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می نمایند. صنایعی که در سخت ترین شرایط مالی، به فراوری می پردازند و موانع زیادی بر سر راه خود دارند. موانعی که باعث شده تا بسیاری از آن ها بنگاه های فراوریی خود را مهر و موم نمایند و به فعالیت های سوداگرانه روی بیاورند و در نهایت زخم هایی که بر پیکره اقتصاد کشور وارد می گردد. زخم هایی که به شکاف بزرگ طبقاتی در جامعه منجر شده و سرمایه داران هر روز پولدارتر و مستضعفان، ضعیف تر می گردد. این شاکله اصلی اقتصاد بیمار این روز های ایران ماست و وقتی پای درد دل یک فراورینماینده بنشینید، از روز های سخت و طاقت فرسای خود تعریف می نماید که بدون کمترین حمایتی از مسئولین دولت گذشته سپری شد.

ضربه به فراوری با قطعی برق

در کمال ناباوری، شاید جالب باشد که بدانید یکی از مهمترین مسائل حال حاضر فراورینمایندگان، قطعی برق صنایع در تابستان است که باعث افزایش هزینه فراوری و حتی ضربه زدن به زیرساخت های صنایع می گردد. این درحالی است که وحید خلیلی؛ مدیر مجتمع صنعتی چادرملو از کاهش 150 هزار تنی فراوری شمش فولاد در نتیجه قطعی برق تابستان 1400 اطلاع داد که این مسئله هزینه های میلیاردی را بر این شرکت به جا گذاشته است!

در همین رابطه داریوش خادمی؛ مدیر بهره برداری سایت گندله سازی چادرملو با بیان اینکه مشکل کمبود برق و گاز برای صنایع وجود دارد، عنوان نمود: نگاهی که همکاران ما در شرکت برق و یا گاز دارند، نگاه بسیار ساده ای است که کارخانه در شرایط کمبود، باید دکمه برق را خاموش یا روشن نمایند!

وی ادامه داد: در صورتی که 3 روز زمان لازم داریم تا تنش های حرارتی به نسوزمان وارد نگردد، ولی متأسفانه هیچ ایده ای از صنعت وجود ندارد و به راحتی به ما می گویند تا گاز و برق را قطع کنیم و خسارتی که ناشی از این بی برنامگی ها بوده، بسیار بالا است.

محمد کریم سالم؛ خریدار عمده سیمان در استان کردستان نیز معتقد است: سال گذشته قطعی برق تأثیر بسیار زیادی در فراوری سیمان کشور داشت. عرضه سیمان به وسیله کارخانه ها بسیار کم شد و با بالا رفتن شدید قیمت ها مصرف نمایندگان مجبور بودند سیمان خودشان را با قیمت گزافی از بازار سیاه تهیه نمایند.

به گزارش دانشجو، چندسالی می گردد که شاهد قطعی برق صنایع کوچک و بزرگ کشور هستیم که آثار مخرب و هزینه های زیادی را هم برای مردم و هم برای خود فراورینمایندگان داشته است و به نظر می رسد دولت باید فکری اساسی برای حل این معضل تازه کند. در همین رابطه به سراغ سیدمهدی احتیاجی؛ معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت رفتیم تا پیگیر مسائل قطعی برق فراورینمایندگان باشیم.

احتیاج به برنامه های کوتاه مدت و میان مدت داریم

احتیاجی در گفتگوی اختصاصی خود با خبرنگار مالی خبرنگاران گفت: برای حل مشکل قطعی برق صنایع احتیاج به برنامه های کوتاه مدت و میان مدت احتیاج دارد. نمی توانیم در کوتاه مدت، ناترازی مصرف و فراوری را حل کنیم و سال جاری هم این ناترازی وجود دارد. البته کوشش هایی شده تا مقدار این ناترازی کم گردد، ولی برای آنکه اتفاقات سال گذشته را پیش روی خود نداشته باشیم و این ناهماهنگی ها باعث قطعی برق قابل توجه بنگاه های مالی نگردد، سال جاری براساس مصوبه هیئت وزریران، هماهنگی هایی را بین وزارت نیرو و وزارت صمت انجام دادیم.

سعی می کنیم تا قطعی برق صنایع کمتر گردد

وی ادامه داد: از سوی وزارت نیرو محدودیت هایی به صورت گلوبال به ما اعلام شد و با همکارانمان در سطح وزارتخانه، شهرک ها و استان ها تعامل داشتیم تا بخشی از این محدودیت را به سمت تعطیلی صنایع در تابستان برای بحث های اوورهالشان ببریم تا این محدودیت ها منطبق گردد بر محدودیت های تابستانی تا حداقل از این باب، پایداری انرژی را در بخش های مختلف صنعتی تضمین کنیم. خوشبختانه وزارت نیرو هم همکاری های خوبی را داشته است و برنامه آن از همین هفته آغاز می گردد، به همین منظور تیم های عملیاتی را هم در دیسپچینگ وزارت نیرو مستقر خواهیم کرد تا بتوانیم با استان ها به صورت برخط و مستمر در ارتباط باشیم و سعی داریم تا در تابستان با محدودیت کمتری روبرو شویم.

بیشتر محدودیت ها در ادارات خواهد بود

وی اضافه کرد: وزارت نیرو نیز به ما قول داده تا در صورت احتیاج محدودیت های بخش فراوری را اعمال کند. سعی وزارت نیرو بر این است تا با استفاده از مدیریت شبکه، محدودیت ها را جبران کند و محدودیت ها بیشتر در ادارات خواهد بود و با مدیرت پیک بار در شبکه مانور خواهند کرد و اگر احتیاج به محدودیت باشد، با آن برنامه ای که طراحی شده، در آن حوزه محدودیت ها اعمال می گردد.

14 هزار مگاوات برق برای صنایع تامین خواهد شد

احتیاجی عنوان نمود: البته در میان مدت و بلندمدت، بحث توسعه نیروگاه ها را دنبال می کنیم و با وزارت نیرو تفاهمنامه تامین 14 هزار مگاوات برق را منعقد نموده ایم که این 14 هزار مگاوات، نیروگاه های اختصاصی بخش صنعت خواهد بود و سرمایه گذاری حدود 7 میلیارد دلاری برای راه اندازی این نیروگاه ها انجام خواهد شد. سال جاری یک مصوبه خوبی را از مجلس در قانون بودجه گرفته ایم. براساس آن دولت موافقت کرد تا نرخ سوخت نیروگاه های اختصاصی حوزه صنعت را اگر کنتور جداگانه داشته باشند، به نرخ نیروگاهی حساب کنیم و این یک مزیت بسیار خوب برای سرمایه گذاران نیروگاهی در این حوزه خواهد بود.

لزوم نصب کنتور های هوشمند خانوار ها

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت در سرانجام سخنان خود گفت: به زودی می توانیم به صورت محلی برق شهرک یا منطقه را داشته باشیم و این برنامه ها در میان مدت و بلندمدت کارساز خواهد شد. در کوتاه مدت نیز با توجه به شرایطی که دولت در ناترازی برق تحویل گرفت، شاید نتوان اقدام جدی انجام داد. بحث دیگری را هم دنبال می کنیم، اگر وزارت نیرو برنامه ای را که در بحث نصب کنتور های هوشمند برای خانوار ها تعریف نموده است را عملیاتی کند، بخش صنعت اعلام آمادگی نموده است تا برق صرفه جویی شده بخش خانوار با قیمتی که در بازار تعیین می گردد را خریداری کند. یعنی با آن کنتور هوشمند، مقدار کاهش مصرف را مقدار گیری کنیم و وزارت نیرو تضمین دهد تا آن برق صرفه جویی شده را تحویل بخش صنعت بدهد و بخش صنعت مایل است با قیمتی که برای خانوار هم صرف داشته باشد، برق را خریداری کند و در بخش فراوری نیز استفاده کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2390

به "نیازی: 14 هزار مگاوات برق برای صنایع تامین می گردد ، سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری برای راه اندازی نیروگاه های تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازی: 14 هزار مگاوات برق برای صنایع تامین می گردد ، سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری برای راه اندازی نیروگاه های تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید