نماینده کارگران در شورای عالی کار: توافق بر سر سبد معیشت حاصل نشد، نمایندگان دولت دنبال عددسازی هستند، اوضاع معیشت کارگران بحرانی ست

به گزارش بیباپ، نمایندگان دولت در مقوله سهم خوراکی ها و آشامیدنی های خانوار، کارگران را در دهک های پایین تر و در بُعد خانوار در دهک های بالاتر در نظر می گیرند که این رویکرد معکوس واقعیت، باعث می گردد عدد سبد معیشت تعمدانه پایین بیاید.

نماینده کارگران در شورای عالی کار: توافق بر سر سبد معیشت حاصل نشد، نمایندگان دولت دنبال عددسازی هستند، اوضاع معیشت کارگران بحرانی ست

عضو کارگری شورایعالی کار گفت: نمایندگان دولت عددسازی می نمایند و نمی گذارند نرخ واقعی سبد مشخص گردد.

به گزارش ایلنا، علیرغم برگزاری جلسات مکرر کمیته دستمزد، هنوز نرخ سبد معیشت نهایی نشده است. نمایندگان کارگری این کمیته نتوانسته اند با اعداد و ارقامِ مطلوب دولتی ها موافقت نمایند.

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) با بیان اینکه روند مشخص سبد معیشت سال جاری بسیار طولانی شده و علت آن نیز رویکرد نادرست دولتی ها و کارفرمایان به مساله است می گوید: به نظر می رسد نمایندگان دولت در کمیته دستمزد در پی ساخت عدد و رقم یا به عبارت ساده تر، عددسازی هستند و بحث های علمی و کارشناسی را کنار گذاشته اند.

وی با تاکید براینکه این عددسازی ها می تواند هدفمند و با هدف پایین کشیدن عدد سبد معیشت باشد؛ اضافه می نماید: نمایندگان دولت در مقوله سهم خوراکی ها و آشامیدنی های خانوار، کارگران را در دهک های پایین تر و در بُعد خانوار در دهک های بالاتر در نظر می گیرند که این رویکرد معکوس واقعیت، باعث می گردد عدد سبد معیشت تعمدانه پایین بیاید.

به گفته خدایی، علت طولانی شدن جلسات کمیته دستمزد و عدم حصول توافق، فقط رویکرد نادرست و غیرعلمی نمایندگان دولت و کارفرما به خصوص نماینده وزرات اقتصاد در این کمیته سه جانبه است که به شدت دنبال پایین آوردن نرخ سبد معیشت هستند.

نماینده کارگران در شورایعالی کار از جلسه دوشنبه این شورا خبر می دهد و می گوید: دوشنبه نشست سه جانبه شورایعالی کار با موضوع دستمزد سال آینده برگزار می گردد. قبل از آن، باید نرخ سبد معیشت نهایی گردد. دولتی ها به قصد تاثیرگذاری بر مذاکرات مزدی در پی پایین کشیدن عدد سبد معیشت هستند اما نمایندگان کارگری کمیته دستمزد بر رویکرد علمی و کارشناسی محاسبات پافشاری می نمایند.

خدایی با بیان اینکه نمایندگان کارگری به کوشش برای رسیدن به تفاهم با دولت و کارفرمایان ادامه می دهند می افزاید: اعداد صحیح و کارشناسانه باید ملاک محاسبه قرار بگیرد؛ اگر طرف های مذاکره با این رویه علمی و قانونی همکاری ننمایند و بازهم توافق حاصل نگردد، از سبد معیشت خودمان که به وسیله گروه کارگری محاسبه شده رونمایی می کنیم؛ جامعه هدف باید بداند که چگونه حقوق مزدی شان به بازی گرفته می گردد.

نماینده کارگران در شورایعالی کار در سرانجام تاکید می نماید: امیدواریم کارفرمایان و دولتی ها به خصوص نمایندگان دولت حاضر به پذیرش این واقعیت بشوند که اوضاع معیشت کارگران بحرانی ست و بایستی افزایش دستمزد مطابق با تورم هزینه های زندگی صورت بگیرد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 21 اسفند 1401 بروزرسانی: 21 اسفند 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2519

به "نماینده کارگران در شورای عالی کار: توافق بر سر سبد معیشت حاصل نشد، نمایندگان دولت دنبال عددسازی هستند، اوضاع معیشت کارگران بحرانی ست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده کارگران در شورای عالی کار: توافق بر سر سبد معیشت حاصل نشد، نمایندگان دولت دنبال عددسازی هستند، اوضاع معیشت کارگران بحرانی ست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید