6 باور غلط در خصوص سخت افزار کامپیوتر که باید کنار بگذارید

به گزارش بیباپ، در دنیای فناوری باورهای غلط متعددی وجود دارد که همچنان کاربران زیادی فکر می نمایند این باورها درست هستند. حوزه سخت افزار کامپیوتر هم از این قاعده مستثنا نیست. به عنوان مثال شاید شنیده اید که بعضی می گویند با بهره گیری از کارت صدا، کیفیت صدای دریافتی از سیستم نسبت به زمانی که از چیپ صدا در مادربرد استفاده می کنید، بسیار بهتر می گردد. بعلاوه مثلا می توانیم به این باور اشاره کنیم که افزایش ظرفیت رم منجر به افزایش سرعت سیستم می گردد یا اینکه افزایش طول کابل HDMI کیفیت تصویر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

6 باور غلط در خصوص سخت افزار کامپیوتر که باید کنار بگذارید

تعداد این باورهای غلط بسیار زیاد است اما در این مطلب به 6 مورد از آن ها می پردازیم و دلایل اشتباه بودن آن ها را شرح می دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

کارت صدا همواره بهتر از چیپ صدا در مادربرد است

بعضی افراد که کیفیت صدای دریافتی از سیستم برای آن ها اهمیت زیادی دارد، بر این باور هستند که یک کارت صدای اختصاصی می تواند نسبت به چیپ صدای موجود در مادربرد، کیفیت صدای بسیار بهتری در اختیار کاربران قرار دهد. اما در این زمینه به همین سادگی نمی توانیم نتیجه گیری کنیم و این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد. بدون شک کارت صدا در زمینه پردازش صدا می تواند بسیار بهتر از چیپ صدای موجود در مادربرد عمل کند.

با این حال، واقعیت این است که چیپ های صدای نو که در مادربردها استفاده می شوند آنقدر پیشرفت نموده اند که کیفیت صدای فوق العاده ای در اختیار کاربران قرار می دهند. بنابراین عملا تشخیص تفاوت صدای دریافتی از کارت صدا و چیپ صدا تنها برای افرادی قابل انجام است که در این زمینه بسیار حرفه ای هستند و از تجهیزات بسیار گران قیمتی بهره می برند. بنابراین اگر به طور حرفه ای در حوزه های مربوط به صدا و موسیقی فعالیت ندارید، به احتمال زیاد هیچ احتیاجی به استفاده از کارت صدای اختصاصی نخواهید داشت.

بنابراین خریدن یا نخریدن کارت صدا، به طور مستقیم به احتیاجها و بودجه شما بستگی دارد. اگر هم می خواهید یک کارت صدا بخرید، بدون شک باید نقد و آنالیز های مختلفی را در نظر بگیرید تا بتوانید برترین انتخاب را داشته باشید.

افزایش ظرفیت رم منجر به افزایش سرعت سیستم می گردد

از دیگر باورهای غلط رایج مربوط به سخت افزار کامپیوتر می توانیم به این باور اشاره کنیم که افزایش ظرفیت رم منجر به افزایش سرعت کامپیوتر می گردد. بدون شک وقتی که سیستم شما به رم بیشتری دسترسی دارد، در بعضی زمینه ها با بهبود عملکرد روبرو می گردد ولی در خصوص افزایش سرعت سیستم، عوامل دیگری هم نقش دارند.

زمانی که ظرفیت رم سیستم کافی نباشد، کامپیوتر به ناچار باید از حافظه داخلی به عنوان جایگزین استفاده کند و همین کار طبیعتا سرعت انتقال داده ها و پردازش را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. این کار swapping نام دارد و حتی اگر سرعت حافظه داخلی بسیار پایین باشد، ولی در هر صورت با افت عملکرد کامپیوتر روبرو می شوید.

با این حال، واقعیت این است که اگر کامپیوتر از ظرفیت کافی برای رم بهره ببرد، افزایش ظرفیت لزوما سرعت سیستم را افزایش نمی دهد. البته در همین زمینه باید به سرعت کلاک رم اشاره کنیم که نباید نادیده گرفته گردد و اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر برای افرادی که کارهای بسیار ساده ای با سیستم انجام می دهند، 8 گیگابایت رم کافی است. از طرف دیگر برای بیشتر گیمرها هم 16 تا 32 گیگابایت رم کافی به نظر می رسد. افرادی هم که کارهای بسیار سنگینی با سیستم انجام می دهند، با توجه به احتیاج خود باید ظرفیت را بیشتر نمایند.

در خصوص سرعت رم هم باید بگوییم که برای سیستم های نو، سرعت رم نباید پایین تر از 2666 مگاهرتز باشد. البته در این میان باید به رم های DDR5 هم اشاره کنیم که سرعت حداقل 4800 مگاهرتز ارائه می نمایند و البته طبیعتا قیمت بسیار بالاتری نسبت به رم های DDR4 دارند. بنابراین برای خرید رم، در کنار ظرفیت به سرعت آن هم توجه کنید.

افزایش طول کابل HDMI کیفیت تصویر را به شدت کاهش می دهد

با وجود اینکه محبوبیت پورت DisplayPort در سال های گذشته بسیار بیشتر شده، اما همچنان کاربران زیادی از پورت های HDMI استفاده می نمایند. بسیاری از کاربران فکر می نمایند با افزایش طول کابل HDMI، کیفیت تصویر به طور قابل توجهی افت می نماید. اما آیا این موضوع صحت دارد؟

کابل های مبتنی بر فناوری HDMI 1.0 تا 1.4 می توانند 15 متر طول داشته باشند و طول کابل های HDMI 2.0 هم محدود به فقط 8 متر است. کابل های HDMI فعال و اپتیکال می توانند طول بیشتری داشته باشند. کابل های فعال با بهره گیری از مدارهای الکترونیکی، سیگنال را تقویت می نمایند و به همین افزایش طول آن ها امکان پذیر می گردد. بنابراین باید ببینید پورت HDMI و کابل موردنظر از کدام نسل این استاندارد پشتیبانی می نماید و بر این اساس طول کابل را مشخص کنید.

واقعیت این است که بیشتر کاربران از کابل های کوتاه HDMI استفاده می نمایند و حتی اگر طول کابل هم افزایش پیدا کند، با توجه به اعداد ذکر شده در زمینه کیفیت با هیچ مسئله ای روبرو نمی شوید.

پردازنده با سرعت کلاک بیشتر سریع تر است

از دیگر باورهای غلط رایج مربوط به سخت افزار کامپیوتر باید به این باور اشاره کنیم که هرچقدر سرعت کلاک پردازنده بیشتر باشد، پردازنده موردنظر سریع تر است. سرعت کلاک پردازنده به زبان ساده نشان می دهد که در هر ثانیه می تواند چند سیکل پردازش را انجام دهد. بنابراین یک پردازنده با سرعت کلاک بالاتر، می تواند در هر ثانیه سیکل های پردازشی بیشتری را پشت سر بگذارد. با این حال این مشخصه تنها ویژگی مهم برای عملکرد پردازنده محسوب نمی گردد.

در این زمینه می توانیم به ویژگی های مهمی مانند تعداد هسته ها، ظرفیت حافظه های کش L1، L2 و L3 و بعلاوه معماری و فناوری ساخت پردازنده هم اشاره کنیم. بنابراین هنگامی که می خواهید یک پردازنده بخرید، به غیر از سرعت کلاک باید به دیگر ویژگی های آن هم اهمیت نشان بدهید.

در همین زمینه توصیه می کنیم بین گزینه های نهایی، نتایج بنچمارک را هم آنالیز کنید زیرا با این کار بهتر می توانید تفاوت های بین آن ها را تشخیص بدهید و راحت تر قادر به انتخاب برترین گزینه خواهید بود.

اورکلاک کردن قطعات عمر آن ها را کاهش می دهد

بعضی کاربران به اورکلاک کردن پردازنده، کارت گرافیک و رم علاقه زیادی دارند و با این کار می توانند توان دریافتی از این قطعات را افزایش دهند. اورکلاک کردن به معنای آن است که توان دریافتی از قطعه سخت افزاری موردنظر از توان در نظر گرفته شده به وسیله شرکت سازنده، بیشتر می گردد. با این حال این کار معمولا فراوری گرما را افزایش می دهد و به همین دلیل ممکن است قطعات سخت افزاری دچار آسیب شوند.

اما واقعیت این است که اگر فرایند اورلکلاک به درستی صورت بگیرد و دمای قطعات را هم زیر نظر داشته باشید، این قطعات با هیچ مسئله ای روبرو نمی شوند. در این زمینه باید خاطرنشان کنیم که قطعات سخت افزاری در زمینه اورلکلاک یکسان نیستند و هرکدام از آن ها در این رابطه تفاوت هایی دارند. خوشبختانه در چند سال گذشته، قطعات سخت افزاری در زمینه اورکلاک بسیار بهتر شده اند و در نتیجه راحت تر از گذشته می توانید این کار را انجام دهید. بنابراین قبل از اورکلاک کردن هرکدام از قطعات، تحقیقات خود را انجام دهید تا به برترین شکل این کار صورت بگیرد.

اگر سیستم به درستی خاموش نگردد، آسیب می بیند

آیا اگر سیستم را به درستی خاموش نکنید، سخت افزار کامپیوتر آسیب می بیند؟ به طور کلی توصیه می گردد اگر ساعات زیادی کاری با کامپیوتر ندارید، آن را خاموش کنید تا بی فایده برق مصرف نگردد. بعلاوه اگر کامپیوتر را در حالت Sleep قرار دهید، عملا مصرف انرژی سیستم بسیار نزدیک به حالت خاموش خواهد بود و برق قابل توجهی مصرف نمی گردد.

اما اگر صرفا منبع برق را قطع کنید، آیا این کار به کامپیوتر آسیب می زند؟ اگر چنین کاری صورت بگیرد، تمام پردازش ها به طور ناگهان قطع می شوند که ممکن است بعضی از داده ها از دست بروند. بعلاوه این کار ممکن است منجر به افزایش سرعت بوت کامپیوتر گردد زیرا سیستم برای بارگذاری اطلاعات باید کارهای بیشتری انجام دهد.

اما در زمینه آسیب به خود سخت افزار، باید بگوییم که این کار هیچ آسیبی به سخت افزار کامپیوتر وارد نمی نماید. بنابراین حداقل به خاطر سیستم عامل هم که شده، توصیه می گردد کامپیوتر را به صورت اصولی خاموش کنید یا حداقل در حالت Sleep قرار دهید تا برای داده ها مسئله ای پیش نیاید.

منبع: PCWorld

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2560

به "6 باور غلط در خصوص سخت افزار کامپیوتر که باید کنار بگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 باور غلط در خصوص سخت افزار کامپیوتر که باید کنار بگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید