مواد طبیعی موثر در درمان شوره سر

به گزارش بیباپ، شوره سر بسیار متداول است و افراد بسیار زیادی را درگیر کرده است. خارش و پوسته پوسته شدن کف سر از علائم شاخص این وضعیت است، اما نشانه های دیگری از جمله چرب شدن و سوزش پوست را هم ممکن است به دنبال داشته باشد.

مواد طبیعی موثر در درمان شوره سر

از علل اصلی شوره سر می توان خشکی پوست، درماتیت سبوره ای، حساسیت به محصولات مخصوص مو و رشد قارچی خاص در پوست سر اشاره کرد.

با اینکه محصولات بسیار زیادی برای رفع این مشکل در بازار وجود دارد اما روش های طبیعی هم موثر هستند. در ادامه قصد داریم به تعدادی از روش های درمان شوره سر با مواد و روش های طبیعی بپردازیم.

روغن تی تری (Tea Tree)

در گذشته برای درمان آکنه و پسوریازیس از رغن تی تری استفاده می شد. اثبات شده است که خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هم دارد که می تواند در درمان شوره سر موثر باشد. طی تحقیقی ثابت شده است که روغن تی تری در مبارزه با نوع خاصی قارچ که باعث درمایتیت سبوره ای و شوره سر می شود، موثر است.

تاثیر روغن نارگیل در رفع شوره سر

روغن نارگیل فواید زیادی برای سلامتی دارد و علاوه بر آن درمان طبیعی برای شوره سر هم محسوب می شود. دلیل آن را هم می توان به این مرتبط دانست که روغن نارگیل باعث آبرسانی به پوست و پیشگیری از خشکی آن می شود.

تحقیقات اجرا شده نشان داده است که روغن نارگیل در درمان اگزما (بیماری پوستی که می تواند در تشدید شوره سر نقش داشته باشد) موثر است.

مصرف آلوئه ورا

آلوئه ورا به صورت گسترده ای در لوسیون ها، پماد و لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. مصرف این گیاه باعث لطافت و شادابی پوست شده و در درمان سوختگی، پسوریازیس موثر است. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی آلوئه ورا در مبارزه با شوره کارساز است همینظور خاصیت ضد التهابی آن می تواند در تسکین علائم آن مفید باشد.

کاهش استرس

استرس به طور مستقیم در سلامت نقش دارد و باور بر این است که می تواند برروی سلامت جشمانی و روانی تاثیرگذار باشد. اگرچه استرس به طور مستقیم باعث ایجاد شوره سر نمی شود اما ممکن است منجر به تشدید خشکی و خارش شود.

استرس مداوم می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود، وقتی سیستم ایمنی ضعیف باشد بدن شما نمی تواند به خوبی با قارچ و عوامل ایجاد کننده شوره سر مبارزه کند.

آسپرین

سالیسیلیک اسید یکی از ترکیبات اولیه آسپرین است و تاثیرات ضد التهابی آن را ناشی می شود، این ماده علاوه بر آسپرین در بسکمک از شامپو های ضد شوره هم دیده می شوند. سالیسیلیک اسید در رفع و از بین بردن پوست های خشک و مرده نقش دارد.

به منظور راحت شدن از شر شوره سرتان با کمک این ماده، دو عدد قرص آسپرین را پودر کنید و قبل از شستن موها به شامپویتان اضافه کنید.

مصرف امگا 3

اسید چرب امگا 3 نقش های مهمی در بدن ایفا می کند و علاوه بر اینکه غشای سلول های شما را می سازد در سلامت قلب، سیستم ایمنی و ریه ها هم موثر است. امگا 3 برای داشتن پوستی سالم ضروری است، باعث مدیریت تولید چربی، آبرسانی، تسریع بهبود زخم ها و پیشگیری از پیری زودرس می شود. بنابراین کمبود امگا 3 می تواند باعث خشکی پوست و مو و شوره سر شود.

ماهی هایی مثل سالمون و قزل آلا منابع خوبی برای امگا 3 هستند البته برای دریافت میزان مناسب آن می توانید از مکمل های آن هم استفاده کنید.

مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها از مله باکتری های مفید برای بدن هستند. مصرف پروبیوتیک می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و باعث تقویت بدن در برابر عوامل ایجاد کننده شوره سر از جمله قارچ ها شود.

جوش شیرین

همه ما در آشپزخانه هایمان جوش شیرین داریم. باور بر این است که جوش شیرین می تواند در از بین بردن سلول های مرده پوست و کم کردن علائمکی مثل خارش موثر باشد، همینطور به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد می تواند در درمان شوره ای که به دلیل قارچ به وجود آمده است هم موثر باشد. برای بهتر نتیجه دریافت می توانید جوش شیرین را مستقیما به مو های خیس خود بزنید و مدت 1-2 دقیقه صبر کنید و بعد مثل همیشه موهایتان را شامپو زده و آبکشی کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 204

به "مواد طبیعی موثر در درمان شوره سر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد طبیعی موثر در درمان شوره سر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید