لاوروف: مسکو به تحریم های واشنگتن پاسخ خواهد داد ، تشریفات پیچیده ای در اتحادیه اروپا در جریان است

به گزارش بیباپ، وزیر خارجه روسیه با تأکید اینکه خط لوله جریان شمالی-2 به رغم اقدامات آمریکا راه اندازی خواهد شد و اروپایی ها هم به منافع مالی این خط لوله مطلع هستند، یادآور شد که مسکو به تحریم ها به گونه ای پاسخ می دهد که به منافعش آسیبی نرسد.

لاوروف: مسکو به تحریم های واشنگتن پاسخ خواهد داد ، تشریفات پیچیده ای در اتحادیه اروپا در جریان است

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تاکید نمود که مسکو به تحریم های واشنگتن پاسخ خواهد داد، ولی به گونه ای که به خود آسیبی نرسد.

لاوروف در برنامه سیاسی بازی بزرگ از شبکه اول تلویزیون روسیه گفت: ما قطعاً به تحریم های طرف آمریکایی پاسخ خواهیم داد، اما به گونه ای که به خودمان آسیبی نرسد. و مطمئناً ما این مسئله را در برقراری روابط خود در نظر خواهیم گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با اشاره به اینکه وی هرگز تصور نمی کرد که سیاستمداران آمریکا به چنین تصمیماتی برسند که به سیاستمداران دیگر احترام نگذارد، ادامه داد: درک این شرایط برای من بسیار سخت است، برای اینکه اکثر نمایندگان کنگره ، اعضای مجلس نمایندگان، سناتورها، و به خصوص از حزب دموکرات را من یا مستقیماً یا بطور غیابی می شناسم و هرگز تصور نمی کردم که آنها چنین تصمیماتی بگیرند.

مجلس سنای کنگره آمریکا سه شنبه گذشته لایحه بودجه دفاعی برای سال اقتصادی 2020 را تصویب کرد که دولت ایالات متحده را موظف نموده تا تحریم هایی را برای دو طرح ساخت خط لوله گاز روسیه جریان شاقتصادی-2 و جریان ترکیه اعمال کند. دونالد ترامپ روز آدینه این سند را امضاء کرد و بدین ترتیب این قانون اجرایی شد.

به رغم تحریم های آمریکا، خط لوله جریان شاقتصادی-2 راه اندازی خواهد شد

سرگئی لاوروف یادآور شد که طرف اروپایی از مزایای تجاری ساخت خط لوله گاز جریان شاقتصادی-2 که از سوی ایالات متحده در معرض تهدید قرار گرفته، به خوبی مطلع است.

وی تاکید نمود: به رغم همه این تهدیدها ، این خط لوله به هر حال تکمیل و بهره برداری خواهد شد. اولاً، من اطمینان دارم که اروپایی ها علاقه تجاری خود را درک می نمایند. ثانیاً، منافع آنها از لحاظ تضمین امنیت انرژی در بلند مدت مطرح است. و سوماً ، مسلماً این برخورد ایالات متحده باعث تحقیر آنها شده است. با این وجود اظهارات شنیده شده از سوی مقامات برلین نشان می دهد که شرکای اروپایی ما هنوز احساس عزت نموده و از منافع خود دفاع می نمایند.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: من اطمینان دارم که طرح خط لوله جریان شاقتصادی-2 نیز مانند خط لوله جریان ترکیه تحقق خواهد یافت. جریان ترکیه عملاً طی همین 2 الی 3 هفته آینده شروع به کار خواهد نمود.

کنگره آمریکا با تحریم ها روابط روسیه-آمریکا را بمباران می نماید

لاوروف ابزار عقیده کرد: کنگره آمریکا با تصویب تحریم ها در حقیقت روابط روسیه و آمریکا را بمباران می نماید تا مانع از تحقق برنامه های دونالد ترامپ، رئیس جمهور و مایکل پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای توسعه روابط تجاری با روسیه گردد: در کوشش برای تجدید نظر در نتایج انتخابات و خواست مردم آمریکا، این نمایندگان کنگره آماده هر کاری هستند ، از جمله اقدامات بی پروا که به نظر من در شأن سیاستمداران جدی نیست.

نقشه آمریکا برای استقرار موشک های برد متوسط در نزدیکی مرزهای روسیه

وزیر خارجه روسیه هشدار داد که ایالات متحده ممکن است موشک های با برد متوسط و کوتاه تر خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کند.

لاوروف گفت: اوضاع کنونی ما را نگران می نماید، برای اینکه ایالات متحده ، با خارج شدن از پیمان نابودی موشک های برد متوسط و کوتاه تر، حتی پنهان ننموده که مدت هاست در حال توسعه تجهیزاتی است که در چارچوب این پیمان ممنوع بود.

به عقیده وی ، آزمایش صورت گرفته در آمریکا با استفاده از چنین موشک هایی که به گفته آنها، برای سامانه دفاع موشکی است، اظهارات روسیه را تأیید می نماید که چنین فناوری هایی دارای کاربردهای دوگانه است.

آمادگی روسیه برای گنجاندن سامانه های سرمت و آوانگارد در پیمان استارت-3

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در این مصاحبه همچنین تاکید نمود که این کشور آمادگی دارد تا سامانه های موشکی جدید سرمت و آوانگارد را در پیمان ادامه کاهش و محدود سازی تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-3) بگنجاند.

لاوروف گفت: ما بر این عقیده هستیم که که سامانه های موشکی جدید سرمت و آوانگارد تحت پوشش این توافقنامه قرار می گیرند و آماده هستیم تا این تسلیحات را در پیمان استارت ادغام کنیم، البته مسلماً در صورتی که چنین پیمانی به موجودیت خود ادامه دهد. زمانی خواهد بود.

به گفته وی، آوانگارد پیش از این به طرف آمریکایی نشان داده شده و روسیه حاضر است سامانه سرمت را نیز در مرحله معینی به آنها ارائه دهد. بقیه سیستم هایی که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در پیغام خود برای مجمع فدرال در ماه مارس از آنها صحبت نموده ، تحت پوشش پیمان استارت-3 قرار نمی گیرد. لاوروف اضافه کرد: ما اعلام نموده ایم که آمادگی داریم تا درباره این سامانه ها و همچنین درباره فناوری های نظامی جدید ایالات متحده مذاکرات موازی و جداگانه ای انجام دهیم.

مشکل برنامه آمریکا برای استقرار سلاح در فضا باید آنالیز گردد

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که مسکو اصرار دارد تا مسائل ناشی از برنامه ایالات متحده برای استقرار تسلیحات نظامی در فضا مورد آنالیز قرار بگیرد.

لاوروف شرح داد: ما پیمان ادامه کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-3) را تدوین کردیم. یکی از عوامل معین نماینده در آن موافقت آمریکایی ها با ارتباط متقابل بین سلاح های راهبردی تهاجمی و دفاعی، یعنی دفاع ضد موشکی بود. ما هرگز از ضرورت آنالیز همه جنبه های این شرایط که بر ثبات راهبردی دنیا تأثیر می گذارند، از جمله سلاح های هسته ای تهاجمی و سلاح های غیرهسته ای راهبردی که آمریکایی ها در چارچوب دکترین حملات رعدآسای دنیای، دفاع موشکی در حال توسعه آنها هستند، صرف نظر ننموده ایم.

وی اضافه کرد: بدون تردید اکنون که می بینیم این دفاع موشکی هیچ ارتباطی با وظیفه دفاع در برابر ایران ندارد، ولی واقعاً دنیای است ، ما اصرار داریم تا در خصوص مسائل مرتبط با برنامه های اعلام شده برای استقرار تسلیحات در فضا تبادل نظر کنیم - این مسئله ای است که نه تنها آمریکایی ها، فرانسوی ها نیز اعلام نموده اند.

وزیر خارجه روسیه گفت، اظهارات طرف آمریکایی درباره عدم تصویب پیمان جامع ممنوعیت آزمایشات هسته ای، هم موجب ثبات و اعتماد به نفس نمی گردد، بنابراین به موازات تمدید پیمان استارت-3 ، ضروری است تا تبادل نظرها بین همه نقش آفرینان کلیدی در رابطه با این مسائل شکل بگیرد.

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت که رهبری جدید اتحادیه اروپا باید اصولی برای خط مشی جدید در رابطه با روسیه را معین کند.

وی گفت: مواضع ناتو و اتحادیه اروپا در قبال روسیه از سوی یک اقلیت نسبتاً پرخاشگر، پر سروصدا ودارای تمایلات روس هراسی معین می گردد. وقتی کشورهایی که ناهنجاری اوضاع بین مسکو و غرب را درک می نمایند، در مذاکرات دوجانبه مرحله جدید را برای ما شرح می دهند که یک قانون اجماع بین اروپایی ها وجود دارد که آنها با وجود مخالفت خود با تحریم های ضدروسی، مجبور به پیوستن به اجماع هستند ، من معمولاً با روشی محبت آمیز به همتایان خود یادآوری می شوم که اجماع عدم وجود اعتراض است، و اگر هر دو سازمان - ناتو و اتحادیه اروپا - بر اساس قانون اجماع کار نمایند ، یک اعتراض واحد برای جلوگیری از اجماع کافی خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: تشریفات پیچیده ای در اتحادیه اروپا در جریان است و بسیاری درک می نمایند که چنین سیاستی در قبال روسیه نمی تواند ادامه یابد و من فکر می کنم که ترکیب جدید رهبری اتحادیه اروپا یکی از موضوعات دارای اولویت در دستورکار خود را معین کردن خط مشی جدید در برخورد با روسیه قرار خواهد داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 694

به "لاوروف: مسکو به تحریم های واشنگتن پاسخ خواهد داد ، تشریفات پیچیده ای در اتحادیه اروپا در جریان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: مسکو به تحریم های واشنگتن پاسخ خواهد داد ، تشریفات پیچیده ای در اتحادیه اروپا در جریان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید