علم از دلایل موج گرمای خاورمیانه و اروپا چه می گوید؟

به گزارش بیباپ، سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل (WMO) هم در ماه نوامبر گزارش داد، حتی بدون مدل سازی رایانه ای پیچیده، این نتیجه بدیهی ثبت شده که هشت سال از گرم ترین سال های گزارش شده جملگی همین هشت سال اخیر بوده است.

علم از دلایل موج گرمای خاورمیانه و اروپا چه می گوید؟

به گزارش یورو نیوز، ظاهرا تابستان 2023 نیز از این روند ثبت شده مستثنی نیست چرا که بر اساس گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی مستقر در ایالات متحده (NOAA)، ماه گذشته گرم ترین ماه ژوئن ثبت شده در دنیا بود.

کارلو بوونتمپو، مدیر موسسه ارائه دهنده خدمات تغییرات آب و هوایی کوپرنیک (C3S) اتحادیه اروپا به یورونیوز می گوید: طبیعی است که رکورد های آب و هوایی گاهی اوقات شکسته گردد، اما واقعیت این است که ما تنها با یک دمای بالای هوا روبرو نیستیم که به عنوان یک رکورد تازه ثبت شده باشد.

آقای بوونتمپو می افزاید: ما دیگر با نوسان دمای هوا روبرو نیستیم بلکه با یک الگویی روبرو شده ایم که مدام در حال تثبیت خود است و آن این که هوا هر سال به طرز بارزتری در حال گرم شدن است.

آنتی سیکلون چیست و چگونه موج گرما را شکل می دهد؟

آنتی سیکلون ناحیه ای با فشار بالا است که در آن باد در جهت عقربه های ساعت می چرخد و جریان های ضعیف تر به سمت پایین راهنمایی می شوند که در واقع، هوا در هنگام پایین آمدن فشرده و گرم می گردد. آنتی سیکلون شرایط ثابتی را ایجاد می نماید که با پوشش ابر های کمی همراه است و به همین علت نور خورشید با شدت بیشتری بر روی کره زمین می تابد.

آنتی سیکلون هوای گرم را در یک گنبد گرما بر فراز یونان، شرق اسپانیا، ساردینیا، سیسیل و جنوب ایتالیا به دام انداخته است، جایی که دمای هوا در روزهای اخیر از 45 درجه سانتیگراد نیز فراتر رفته است.

البته مدیر موسسه کوپرنیک در شرح آنالیز های علمی در خصوص آنتی سیکلون ها می گوید: هر چند هنوز در حال تنظیم دقیق روش محاسبه تأثیر گرمایش دنیای بر گنبدهای گرما و گردش هوا هستیم ولی نتیجه ای که تا کنون حاصل شده این است که اگر دمای پس زمینه در حال افزایش باشد، این پدیده مکررتر و شدیدتر رخ می دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 11 مرداد 1402 بروزرسانی: 11 مرداد 1402 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2575

به "علم از دلایل موج گرمای خاورمیانه و اروپا چه می گوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علم از دلایل موج گرمای خاورمیانه و اروپا چه می گوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید