عجایب انتخابات در نقاط گوناگون دنیا

به گزارش بیباپ، انتخابات رویدادی است که تقریبا در همه کشورهای جهان برگزار می گردد. البته انتخابات در نقاط گوناگون جهان با ویژگی هایی منحصر به فرد یا اتفاقات حاشیه ای عجیبی همراه است، از ارسال رأی از فضا گرفته تا شمارش آراء با تیله!

عجایب انتخابات در نقاط گوناگون دنیا

به گزارش خبرنگاران شبکه خبری دویچه وله، بعضی ویژگی های انتخاباتی در کشورهای دنیا را به این ترتیب توضیح داده است:

سن رأی

سن شرکت در انتخابات در کشورهای گوناگون متفاوت است. برای نمونه شهفرایندان اتریش و برزیل از 16 سالگی و شهفرایندان اندونزی از 17 سالگی می توانند رأی دهند. در بیشتر کشورها شهفرایندان 18 سال به بالا از حق رأی برخوردارند. سن حق رای در بعضی کشورها از جمله کره جنوبی 20 سال و کامرون حتی 21 سال است. شهفرایندان آلمان از 16 سالگی حق مشارکت در انتخابات ایالتی و از 18 سالگی حق رأی در انتخابات سراسری را دارند.

انتخابات کره شمالی

در کره شمالی هم هر پنج سال یک بار انتخابات سراسری به منظور معین نمایندگان مجلس برگزار می گردد. هر منطقه یک نامزد دارد که البته توسط کیم جونگ اون (تصویر)، رهبر این کشور انتخاب می گردد. افرادی که مخالف نامزد پیشنهادی هستند باید مخالفت خود را با انداختن رأی در صندوق های مخصوص به طور علنی نشان دهند. این سازوکار تضمین می نماید که دادن رأی مخالف به دشواری ممکن باشد.

لزوم مشارکت

مشارکت در انتخابات کره شمالی برای شهفرایندان اجباری است و این انتخابات به سرشماری بی شباهت نیست. به عنوان مثال برگه های رای با لیست جمعیت فلان روستا چک می گردد و اگر نام کسی در هر دو لیست موجود نباشد، فرد خاطی با مجازات سنگینی روبرو می گردد.

جریمه در صورت عدم مشارکت

در بعضی کشورهای دموکراتیک نیز مشارکت در انتخابات اجباری است. هنگامی که در سال 1922 میزان مشارکت مردم در انتخابات استرالیا به زیر 60 درصد سقوط کرد، دولت حضور مردم را اجباری کرد و میزان مشارکت را به بالای 90 درصد رساند. عدم شرکت در انتخابات جریمه ای نقدی بالغ بر حدود 15 دلار آمریکا به دنبال دارد، مگر آنکه فرد به دلیلی موجه امکان رای دادن نداشته باشد.

انتخابات کاکارکو

از اشیاء و جانوران هم برای مزاح در کارزارهای انتخاباتی استفاده شده است. شهفرایندان سائوپائولوی برزیل که از فساد و سوءاستفاده از قدرت در این شهر خسته شده بودند، یک کرگدن به نام کاکارکو در باغ وحش شهر را برای انتخابات شورای شهر کاندید کردند. جالب اینکه این کرگدن ماده 100 هزار رأی به دست آورد و خبرساز شد. مفهوم انتخابات کاکارکو به معنی انتخابات اعتراضی وارد فرهنگ سیاسی برزیل شده است.

موفقیت یک دلقک

شهر سائوپائولو در خصوص دیگری هم خبرساز شد. الیویرا سیلوا که به خاطر بازیگری و حرفه دلقکی اش در برزیل شهرت داشت، به عنوان نماینده زادگاهش در انتخابات کنگره شرکت کرد و با کسب 3 / 1 میلیون رای به کنگره راه یافت. او در کارزار انتخاباتی اش در قالب دلقک ظاهر شده و از این شعار استفاده نموده بود: یک نماینده کنگره چه کار می نماید؟ واقعا نمی دانم، ولی به من رای بدهید تا [بعدا] برایتان بگویم.

ارسال رأی از فضا

در سال 1997 قانونی در تگزاس به تصویب رسید که به فضانوردان آمریکایی اجازه مشارکت در انتخابات را می دهد. آنان می توانند آرای الکترونیکی خود را به مرکز فضایی جانسون ارسال نمایند و از آنجا به دست سازمان دهندگان انتخابات برسانند. اولین رأی فضایی را دیوید آ. ولف (وسط)، فضانورد آمریکایی در سال 1997 به هنگام مأموریتش در ایستگاه فضایی روسی میر ارسال کرد.

انتخابات پنج هفته ای

درهند بیش از 800 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی هستند. دولت برای اینکه بتواند انتخاباتی به این وسعت را برگزار کند، به هفته ها زمان احتیاج دارد. به عنوان مثال، در انتخابات عمومی سال 2014 فرایند رأی گیری در نه روز مجزا و در طول پنج هفته برگزار گردید تا 543 نماینده مجلس معین شوند.

کارزار رنگارنگ

کارزارهای انتخاباتی در هند همیشه با موسیقی و ترانه همراه است و حال و هوایی رنگارنگ دارد. تصویری از شادی طرفداران بهاراتیا جاناتا پس از اعلام موفقیت حزب شان در انتخابات هند. این حزب ملی گرا در گذر زمان از گرایش های افراطی و گاه نژادپرستانه خود فاصله گرفته است.

دادن رأی با تیله

نحوه رأی دهی در گامبیا بسیار منحصر به فرد است. 58 درصد مردم این کشور بیسوادند. شهفرایندان واجد شرایط در گامبیا رای خود را با تیله در سطل های فلزی رنگی می اندازند که بر روی هر یک از آنها تصویر یک نامزد چسبانده شده است. با انداختن هر رای یک صدای دینگ هم شنیده می گردد. اگر به ازای هر رأی دهنده دو بار صدای دینگ شنیده گردد، مسئولان متوجه می شوند تقلبی انجام شده است.

ابزار شمارش

شورای مستقل انتخابات در گامبیا از ابزارهای ویژه ای استفاده می نماید تا تیله هایی که به عنوان رأی انداخته شده اند را بشمرد.

رکورددار جعل آراء

لیبریا کشور بزرگی نیست و امروزه بیش از 4 میلیون نفر جمعیت ندارد. این کشور در دهه 1920 تنها حدود 740 هزار نفر جمعیت داشت. در انتخابات سال 1927 در این کشور چارلز دی . بی . کینگ توانست با کسب 234 هزار رأی به مقام ریاست جمهوری برسد. البته در آن دوره فقط 15 هزار رأی دهنده ثبت نام نموده بودند. از این رو نام این سیاستمدار در کتاب رکوردهای دنیای گینس به عنوان رکورددار جعل آراء ثبت شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 823

به "عجایب انتخابات در نقاط گوناگون دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب انتخابات در نقاط گوناگون دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید