طراحان امیدوارند هواپیمای هیدروژنی نصف کره زمین را بدون سوخت گیری بپیماید

به گزارش بیباپ، در جهت حرکت به سمت کربن خنثی شدن صنایع، استفاده از هیدروژن گزینه ای مطلوب و بعلاوه سخت است اما به تازگی گروهی از پژوهشگران از کانسپت یک هواپیما با سوخت هیدروژنی رونمایی نموده اند که می تواند به سرعت و راحتی هواپیماهای مسافربری امروزی باشد.

طراحان امیدوارند هواپیمای هیدروژنی نصف کره زمین را بدون سوخت گیری بپیماید

یکی از سخت ترین حوزه ها برای توسعه حمل ونقل کربن خنثی، صنعت پرواز است. توسعه هواپیماهای الکتریکی تجاری تا زمانی که باتری های قدرتمندتر و سبک تر ساخته نشوند، امکان پذیر نخواهد بود. اما پرواز با نیروی هیدروژن راه چاره دیگری است که ممکن است یک گزینه مطلوب رو به توسعه باشد و پژوهش های بسیاری در این زمینه انجام می گردد. به همین علت هم سال گذشته اتحادیه اروپا استراتژی هیدروژن را عنوان کرد.

اکنون یک گروه تحقیقاتی نشان داده است که هواپیمای مسافربری هیدروژنی چگونه خواهد بود. پروژه فلای زیرو (FlyZero) که به وسیله مؤسسه فناوری هوافضا (Aerospace Technology Institute) مدیریت و بودجه آن به وسیله دولت بریتانیا تأمین می گردد، طرحی مفهومی برای برای یک هواپیمای سایز میانه با سوخت هیدروژن مایع ارائه نموده است.

این هواپیما می تواند 279 مسافر را بدون توقف از لندن به سانفرانسیسکو یا از لندن به اوکلند نیوزیلند با تنها یک توقف برای سوخت گیری جابه جا کند. طول بال این هواپیما 54 متر و دارای دو موتور توربوفن است که بدین ترتیب سرعت و راحتی مانند هواپیمای تجاری امروزی ارائه می نماید اما انتشار آلاینده های کربنی آن صفر است.

طبق طرح ATI این هواپیما مخازن سوخت برودتی در عقب بدنه خواهد داشت که هیدروژن را در دمای 250- سانتی گراد ذخیره می نمایند. دو مخزن کوچک تر هم در امتداد بدنه جلویی، هواپیما را در هنگام مصرف سوخت، متعادل نگه می دارد.

با این وجود، هنوز سال ها با تجاری شدن هواپیماهای هیدروژنی فاصله داریم. هنوز زیرساختی برای سوخت گیری وجود ندارد و هیدرژن گران تر و ذخیره سازی آن در هواپیما نسبت به ذخیره سازی نفت سفید دشوارتر است. اما در عین حال چندان هم رویایی نیست.

ATI انتظار دارد که تا اواسط دهه 2030 هواپیمای هیدروژنی پربازده، با احتمال زیادی گزینه ای مالی تر از هواپیمای فعلی باشند. این موضوع تا حدی به این علت است که دیگر بخش های صنعت هم به سمت سوخت هیدروژنی حرکت می نمایند که احتمالا هزینه های تجهیزات را کاهش می دهد.

پروژه زیروفلایر میخواهد یافته های دقیق تری را در اوایل سال آینده میلادی منتشر کند. از جمله این مفاهیم می توان به طرح های مفهومی برای هواپیماهای منطقه ای، باریک پیکر و میانه، گزارش های مالی و بازار، نقشه راه برای فناوری لازم و ارزیابی پایداری اشاره نمود.

عکس کاور: طرح مفهومی هواپیمای هیدروژنی فلای زیرو

Credit: Aerospace Technology Institute

منبع: Engadget

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2268

به "طراحان امیدوارند هواپیمای هیدروژنی نصف کره زمین را بدون سوخت گیری بپیماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحان امیدوارند هواپیمای هیدروژنی نصف کره زمین را بدون سوخت گیری بپیماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید