سیتروئن سی3 به خط فراوری سایپا برمی شود؟

به گزارش بیباپ، این اواخر اخباری منتشر شده که نشان می دهد گروه خودروسازی سایپا تصمیم دارد دوباره سیتروئن C3 را در کارخانه سایپا-سیتروئن واقع در شهر کاشان به فراوری برساند. براساس این گزارش، با توجه به اینکه خط فراوری موتور محصول سیتروئن سی3، پیش تر خریداری شده و این خط هم اکنون در کارخانه سایپا-سیتروئن در کاشان نصب است، خبرهایی از تصمیم مدیران این شرکت و گروه خودروسازی سایپا برای فراوری دوباره محصول سی3 و این بار با تکیه بر توانمندی داخلی به گوش می رسد.

سیتروئن سی3 به خط فراوری سایپا برمی شود؟

این گزارش می افزاید که گروه صنعتی ایران خودرو نیز فراوری محصول 301 را بدون حضور پژو شروع نموده است و با نهایی شدن برنامه فراوری محصول سیتروئن سی3 یا محصول مشابه دیگر در سایپا-سیتروئن با تکیه بر توانمندی داخلی، می توان به آینده صنعت خودروسازی کشور بیش از پیش امیدوار بود. گفته شده مذاکراتی برای تامین قطعات محصول سیتروئن سی3 یا یک محصول مشابه دیگر با بعضی قطعه سازان از سوی گروه خودروسازی سایپا در جریان است و به زودی اخبار آن اعلام می گردد

سوال مخاطبان ما اما روی این موضوع تمرکز دارد که چه اندازه این کار امکان انجام دارد؟ مثل 301 ممکن است ولی… پاسخی که اغلب کارشناسان به چگونگی امکان فراوری مجدد سیتروئن C3 می دهند، اجرای رویه ای شبیه ایران خودرو توسط سایپا است. رویه ای که در آن پژو 301 به هر نحو ممکن به خط فراوری ایران خودرو اضافه شد. از آنجا که تکنولوژی موتور EC5 مورد استفاده در 301 با موتور TU5 کنونی پژو 206 شباهت بسیار دارد، ایران خودرو در آن فقره پیروز شد فراوری 301 را عملیاتی کند اما آیا فراوری مجدد سیتروئن C3 مثل پژو 301 به هیمن سادگی است؟ قطعا خیر. از آنجا که سیتروئن C3 را خودرویی به مراتب پیشرفته تر از پژو 301 است، پروژه سایپا واجد مراحل سخت تری است که همین مورد ریسک کار را برای بزرگ ترین سازنده خودرو در کشور افزایش می دهد اما در عین حال از آنجا که کل خط فراوری و نیز سامانه پیشرفته رنگ C3 در کاشان مستقر و توسط سایپا استفاده شده، بخش بزرگی از مسائل سایپا برای تحقق این مهم حل شده است.

بی هیچ شکی همچون 301، سیتروئن C3 را نیز پس از داخلی سازی در ایران از کیفیت هم سطح نمونه های اروپایی برخوردار نخواهد بود اما قطعا مونتاژ آن مشابه پارت دو هزار عددی قبلی بوده و از این نظر نگرانی وجود ندارد. کارشناسان صنعت خودرو هم با تایید این موضوع داخلی سازی موتور سیتروئن C3 را بزرگ ترین چالش سازنده وطنی می دانند. پیشرانه ای که حتی اگر بتوان آن را با نمونه مونتاژی EC5 جایگزین کرد، هماهنگی گیربکس با مجموعه موتور کار دشواری است. از آنجا که سایپا تاکنون واکنش دقیقی به این موضوع نشان نداده، هنوز نمی توان با قاطعیت درباره این پروژه سخن گفت اما اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، تجربه جالبی را عاید سایپا می سازد که به دلیل صرف هزینه هنگفت در خط فراوری تصمیمی هوشمندانه است.

منبع: دیوار
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 691

به "سیتروئن سی3 به خط فراوری سایپا برمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیتروئن سی3 به خط فراوری سایپا برمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید