سه راه چاره برای کاهش سن مغزی تا ده سال

به گزارش بیباپ، اگر از شما بپرسند چند سال دارید، به راحتی پاسخ می دهید ولی آیا می دانید مغزتان چند ساله است؟ دانشمندان می توانند با آنالیز تغییرات فیزیکی مغز مرتبط با افزایش سن جسمی، عددی را به عنوان سن مغزی مشخص نمایند که میزان عملکرد مغز را نشان می دهد.

سه راه چاره برای کاهش سن مغزی تا ده سال

بر این اساس، ممکن است فردی از نظر سن تقویمی 65 ساله و از نظر سن مغزی 40 سال داشته باشد و برعکس. دانشمندان متوجه شدند که نه تنها می توان سن مغز را معین کرد، بلکه امکان جوانسازی و به عقب برگرداندن سن مغز نیز وجود دارد. در ادامه این مطلب از بیباپ درباره این پژوهش جدید بخوانید.

مثلا فرد 40 ساله ای که درگیر بیماری های جسمی و ذهنی است و سن مغزی اش 65 سال معین شده، می تواند با راه حلهایی به جوان تر شدن مغز خود یاری کند تا سن تقویمی و سن مغزی اعداد نزدیک تری را نسبت به یکدیگر داشته باشند.

برایان پن، دکترای علوم اعصاب در کالج ترینیتی دوبلین در حدود هفت سال قبل، به مدت 15 سال به هروئین اعتیاد داشت. مغز وی به همین دلیل بسیار پیر شده بود اما پس از ترک اعتیاد، توانست سن مغزی خود را تغییر داده و به جوانتر شدن مغزش یاری کند. وی به واسطه تحصیلات آکادمیکی که داشت توانست این تغییر سن مغزی را به وسیله اسکن مغزی نیز ثابت کند. برایان پنی برای تغییر سن مغز خود سه راه حل کاربردی و مهم را در پیش گرفت:

1- مدیتیشن کنید

برایان پنی از اضطراب شدید رنج می برد. برای آنکه بتواند حالت های روحی مانند تنش، اضطراب و ترس را کنترل کند و دچار افکار منفی نگردد، مدیتیشن می کرد.

مدیتشین می تواند تغییراتی در ساختار مغز و سن آن به وجود بیاورد. تحقیقات نشان می دهد که تمرین منظم ذهن آگاهی، توانایی بخش آمیگدال مغز را برای تاثیرگذاری بر احساسات فرد، تحت تاثیر قرار می دهد. به وسیله مدیتیشن، اندازه آمیگدال تغییر می نماید و همچنین، ارتباط بین آمیگدال و قسمت های کورتکس مغز که مرتبط با ترس هستند نیز ضعیف می گردد.

برایان پنی معتقد است که به وسیله مدیتیشن می توان به معنای واقعی کلمه، ترس را در مغز از بین برد. وی با تمرینات مدیتیشن احساس آرامش بیشتری می نماید و به راحتی مضطرب نمی گردد. تمرین منظم مدیتیشن راهی مطمئن برای داشتن ذهنی آرامتر است که به جوان تر شدن مغز نیز یاری می نماید.

2- به اندازه کافی بخوابید

افرادی که شب ها خواب کافی و راحتی ندارند، در طی روز بعد عملکرد ضعیف تری را به نمایش می گذارند. خواب منظم و کافی می تواند به بهبود عملکرد ما یاری کند. خواب شبیه اسلحه ای است که می تواند سموم جمع شده در مغز را از بین ببرد. وقتی به اندزاه کافی می خوابیم، مغزمان دیرتر پیر می گردد.

برایان پنی معتقد است که باید برنامه منظمی برای خواب داشته باشیم. علاوه بر ساعات منظم خواب و بیداری، باید به کیفیت خواب نیز توجه داشته باشیم. افرادی که خواب راحتی ندارند، باید از راه حلهای غلبه بر بیخوابی یاری بگیرند تا این مشکل را حل نمایند.

3- خودتان را به چالش بکشید

بی شک فشار آوردن بیش از حد به ذهن تا حدی که دچار از نظر ذهنی به نقطه بدی برسید، کار درستی نیست. ولی می توان در چالش هایی شرکت کرد که ذهن را دچار سقوط نکند و حتی باعث فعال تر شدن مراکز یادگیری ذهن گردد.

وقتی چالش ها به شکل درستی معین شوند، همانند سوخت ذهنی عمل نموده و به رشد ذهنی فرد یاری می نمایند. افرادی که به حل مسایل زندگی خود با نگاهی عقلانی می پردازند، به رشد بیشتر ذهن خود یاری می نمایند. معمولا افراد باهوش و با پشتکار در برخورد با مسایل همین جهت را طی می نمایند.

بیشتر بخوانید: محققان دریافتند که دندریت ها تا ده برابر بیشتر از بخش هایی از سلول های مغز پالس های کوتاه مدت الکترونیکی فراوری می نمایند. مقاله کشف جدید درباره عملکرد سلول های مغز را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1381

به "سه راه چاره برای کاهش سن مغزی تا ده سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه راه چاره برای کاهش سن مغزی تا ده سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید