مکمل های امگا 3 خارجی اغلب فاسدند

به گزارش بیباپ، بو شاخص قابل اعتمادی برای تشخیص مقدار اکسید شدگی و فساد روغن ماهی نیست. بعضی از روغن های ماهی ممکن است بیشتر از بقیه بوی تند ماهی بدهند. اما بوی آن ها بد و به معنی اکسید شدن نیست.

مکمل های امگا 3 خارجی اغلب فاسدند

آزمایش هایی که یک گروه مستقل بین المللی روی کیفیت قرص های مکمل امگا 3 انجام داده است نشان می دهد که بیشتر از 1 مکمل از 10 مکمل آزمایش شدۀ امگا 3 دچار فساد است. این محصولات متعلق به معروف ترین شرکت های فراوریکننده مکمل امگا 3 در 60 کشور دنیا بودند. علاوه بر آن، این پژوهش نشان می دهد که در نیمی از روغن های ماهی موجود در بازار مقدار فساد بسیار بیشتر از بیشترین حدِ مجاز است.

به گزارش خبرنگاران، این پژوهش را شرکت لَب دور طی چندین سال انجام داده است. این شرکت که ویتامین ها و مکمل های تغذیه ای را بر اساس معیار هایی مانند خلوص، صحتِ برچسب و ارزش تغذیه ای آنالیز می نماید، نشان داد که معروف ترین محصولات روغن ماهی که به وسیله شرکت های آمریکایی فراوری شده و در سراسر دنیا در دسترس مشتریان قرار می گیرد، بیشتر از مقدارِ استاندارد های بین المللی دچار فساد است. در بعضی از روغن های ماهی مقدار فساد 11 برابر بیشتر از حد توصیه شده بود.

فساد زمانی رخ می دهد که محصول اکسید می گردد. روغن ماهی ای که دچار فساد شده است بوی تند ماهی و گندیدگی می دهد.

اما ظاهراً افزودن طعم دهنده ها به مکمل های روغن ماهی باعث می گردد که بوی تند گندیدگی معین نگردد. سایر ارزیابی های اجرا شده بروی مکمل های دارویی نیز نتایج مشابهی را گزارش داده اند. مجموعه ای از مطالعات بین المللی که در سال 2015 انجام شد نشان داد که به طور میانگین 20 درصد از محصولات روغن ماهی بیشتر از حد مجاز اکسید شده بودند.

دکتر بِن آلبرت، استاد دانشگاه آکلند که تحقیقاتش در زمینه تأثیرات روغن ماهی بر سلامتی است، می گوید: این آمار به این معنی است که اگر بیرون بروید و روغن ماهی خریداری کنید، 1 به 5 محتمل است که یک روغن ماهی فاسد و اکسید شده که مقدار اکسید شدگی آن بیشتر از سطح توصیه شده است را دریافت کنید.

مصرف مکمل روغن ماهی که جایگزینی برای ماهی در نظر گرفته می گردد و به منظور تأمین امگا 3 بدن استفاده می گردد، در سراسر دنیا بسیار شایع است. امگا 3 برای پیشگیری از بیماری های قلبی، بهبود عملکرد مغز و تقویت سوخت وساز بدن مفید است. به بسیاری از این محصولات طعم دهنده افزوده می گردد.

آلبرت می گوید: طعم دهنده به روغن ماهی افزوده می گردد تا بو و طعم ماهی را بپوشاند و ممکن است روغن های اکسید شده بیشتری را برای مردم خوش طعم جلوه دهد، بنابراین طعم دهنده می تواند بوی تند فساد روغن ماهی را نیز به نحوی پنهان کند.

آلبرت شرح می دهد که بو شاخص قابل اعتمادی برای تشخیص مقدار اکسید شدگی و فساد روغن ماهی نیست. بعضی از روغن های ماهی ممکن است بیشتر از بقیه بوی تند ماهی بدهند. اما بوی آن ها بد و به معنی اکسید شدن نیست.

به علتِ بی قانونیِ گسترده ای که در بازار مکمل های دارویی وجود دارد، سازمانِ دنیایِ ای پی اِی و دی اِچ اِی امگا 3 (GOED)، محدودیت های داوطلبانه را برای مقدار اکسید اسیون یا فساد مکمل امگا 3 معرفی نموده است. این سازمان 170 عضو دارد که هدفش افزایش مصرف اومگا 3 در بین مصرف کنندگان است.

حد توصیه شده برای مقدار اکسیداسیونِ روغن ماهی 26 اعلام شده که یکی از رایج ترین و سخت ترین شاخص های کیفیت روغن ماهی در سراسر دنیا است. بنابراین، هر چه این عدد بالاتر باشد، مقدار فساد روغن نیز بیشتر است. البته مهم است اشاره کنیم که این عدد شاخصِ کیفیت و نه ایمنی روغنِ ماهی است.

بر اساس گزارش های GOED بیشتر محصولات روغن ماهی در همین محدوده قرار می گیرند. اما بر اساس تحلیل های لب دور که از سال 2014 تا 2018 بروی محصولات روغن ماهی صورت گرفته است، درجه فسادِ روغن های ماهی که تحتِ برند هایی با عناوین کارلسن لب و پیوریتن پراید فراوری شده و در فروشگاه های معروفی مانند وال مارت و آمازون عرضه می گردد، بسیار بالاتر از محدوده توصیه شده است. مقدار فساد روغن ماهی برای شرکت نروژی کارلسن 281.8 و برای پیوریتن پراید 37.1 بوده است.

اکسیداسیون فرایندی طبیعی است که در همه روغن هایی که حاوی اسید های چرب چندغیراشباع هستند رخ می دهد. به خصوص روغن ماهی بسیار در معرضِ اکسید شدن است که اگر این محصول در معرض حرارت، هوا و نور قرار بگیرد، این فرایند سریع تر رخ می دهد.

مکمل روغن ماهی بعلاوه به علت طولانی شدنِ زنجیره تأمین نیز دچار فساد می گردد. بسیاری از روغن های ماهی از ماهی های آنچوی از پرو به دست می آیند. ماهی ها بعد از آنکه برداشت می شوند به چین ارسال می شوند تا روغن شان استخراج گردد و بعد از آن به اروپا و آمریکای شمالی ارسال می شوند تا بسته بندی شوند. تمام این مراحل باید در دمای پایین و به سرعت انجام گردد.

هنوز معین نیست که آیا روغن ماهی فاسد برای بدن مضر است یا نه. تا به امروز بعضی از تحقیقات پراکنده نشان داده اند که روغن ماهی فاسد می تواند سطح کلسترول خون را به شکلی منفی بالا ببرد. مقدار بالای روغن ماهی فاسد بروی حیوانات باعث مسمومیت در آن ها شده است.

روغن ماهی فاسد حتی اگر برای بدن مضر نباشد قطعاً در مقایسه با روغن تازه برای سلامتی کم تر مفید است.

منبع: The Guardian

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2306

به "مکمل های امگا 3 خارجی اغلب فاسدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکمل های امگا 3 خارجی اغلب فاسدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید