سرنوشت تلخ نماد هایی که صعود افسانه ای داشتند

به گزارش بیباپ، قیمت سهام بعضی از شرکت های کوچک در دوران خوش بورس بیش از سه هزار درصد رشد داشت، اما حالا شرایط به کلی فرق کرده است. این نماد ها که در کمترین زمان ممکن سود افسانه ای نصیب سهامدارانشان کرده بودند، حالا یکی یکی پشت آن ها را خالی می کنند. در چنین شرایطی سهامدار می ماند و کلی ضرر و زیان.

سرنوشت تلخ نماد هایی که صعود افسانه ای داشتند

به گزارش روزنامه هفت صبح، نمونه های این چنینی در بورس فراوان است. در این گزارش 10مورد از آن ها را بررسی کرده ایم. سرنوشت چنین نماد هایی که بازدهی عجیب و غریب دارند، عموما ختم به خیر نمی شود. چراکه چنین رشد غیرمنطقی، در ادامه به یک سقوط آزاد تبدیل می شود. نمونه شاخص آن سهام ثشاهد است. کسانی که در مردادماه ثشاهد خریده بودند، تا اینجای کار حدود 70درصد سرمایه خود را از دست داده اند. برای همین است که می گوییم سرنوشت این نماد ها اغلب عبرت آموز است.

گذشته پرسود نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد و بالاخره یک روز جلوی رشد غیرمنطقی قیمت سهام گرفته خواهد شد. اگر شما از جمله کسانی باشید که در نقطه اوج قیمت شروع به خرید سهام کنید، نتیجه آن چیزی جز ضرر و زیان 60، 70درصدی نخواهد بود و در سرانجام مجبور می شوید سرمایه تان را که به یک سوم کاهش پیدا کرده از بورس خارج کنید. برای اینکه چنین اتفاقی نیافتد، بهتر است صرفا با نگاه به فرایند صعودی مداوم یک نماد، دست به خرید سهام نزنید و دنبال دلیل منطقی تری برای خرید بگردید.

یک: ثشاهد؛ سرمایه گذاری شاهد

قیمت هر سهم ثشاهد یک سال پیش حدود 250تومان بود. در دوران اوج بورس، قیمت هر سهم ثشاهد تا نزدیک به هشت هزار و 500تومان رشد کرد و سرمایه سهامداران بیش از 30برابر شد. تا جایی که بازدهی سه هزار و 130درصدی نصیب سرمایه گذاران ثشاهد شده بود. این بازدهی افسانه ای خیلی ها را ترغیب به خرید سهام ثشاهد کرد، اما اگر حالا سراغ ثشاهد را بگیرید، قیمت هر سهم آن حدود دو هزار و 500تومان است و تقریبا دو سوم سرمایه کسانی که در اوج تابستان ثشاهد خریده بودند را از بین برده است. قیمت سهام ثشاهد همچنان حدود 10برابر سال گذشته است.

سود افسانه ای در یک سال: 3130درصد

ضرر فعلی نسبت به قله قیمت: 70درصد

دو: وشمال؛ سرمایه گذاری چشم انداز توسعه شمال

در دوران اوج بورس، قیمت هر سهم وشمال از 650 در یک سال گذشته به 13هزار تومان در اوج رونق بورس طی تابستان رسید. البته قیمت 650تومان، با در نظر دریافت تعدیل قیمت بعد از افزایش سرمایه وشمال است. با این حساب قیمت سهام وشمال برای مقطعی تقریبا 20برابر شده بود، اما این موضوع به معنای ارزنده بودن سهام وشمال نیست. تا اینجای کار وشمال نسبت به اوج خود حدود 30درصد کاهش قیمت داشته و به حدود 9هزار و 350تومان رسیده است. نقطه اوج وشمال در هفته سرانجامی شهریور بود و تا اینجای کار فعلا فرایند نزولی آن متوقف نشده است.

سود افسانه ای در یک سال: 1885 درصد

ضرر فعلی نسبت به قله قیمت: 30درصد

سه: امید؛ تامین سرمایه امید

هر سهم شرکت تامین سرمایه امید پارسال این موقع حدود 220تومان بود. شاید باورش سخت باشد، اما قیمت سهام امید برای مقطعی در تابستان و در اوج رونق بازار تا حدود سه هزار تومان افزایش پیدا کرد. حالا قیمت سهام این شرکت تقریبا هزار و 200تومان است. تا اینجای کار بازدهی یک ساله امید همچنان 500درصد و شگفت آور است، اما کسانی که در اوج قیمت سراغ خرید سهام امید رفتند، تا حالا 60درصد سرمایه شان را از دست داده اند. فکر کنید 100میلیون تومان به کسی بسپارید و بعد از چند ماه به شما چهار میلیون تومان برگرداند!

سود افسانه ای در یک سال: 1700 درصد

ضرر فعلی نسبت به قله قیمت: 60درصد

چهار: خزامیا؛ زامیاد

سال گذشته این موقع قیمت هر سهم خزامیا حدود هزار و 800تومان بود. البته این قیمت به خاطر افزایش سرمایه شرکت تعدیل شده است. دوران خوش بورس حسابی برای سهامداران خزامیا سود داشت. تا جایی که قیمت هر سهم آن برای دوره ای به اوج سه هزار و 800تومان رسید و بازدهی هزار و 670درصدی نصیب سرمایه گذاران کرد، اما بیچاره آن هایی که در اوج قیمت سراغ خرید سهام خزامیا رفتند. در حال حاضر قیمت هر سهم این شرکت تا هزار و 300تومان کاهش پیدا کرده و فرایند نزولی آن هنوز متوقف نشده است. این یعنی سرمایه سهامداران خزامیا نسبت به اوج قیمت تقریبا 65درصد کاهش داشته و به یک سوم رسیده است.

سود افسانه ای در یک سال: 1670 درصد

ضرر فعلی نسبت به قله قیمت: 65درصد

پنج: خگستر؛ گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو

نمودار سهام خگستر از عجیب ترین مواردی است که در بازار بورس به چشم می خورد. یک فرایند صعودی عجیب قیمت هر سهم خگستر را از 260 تومان به هزار و 290تومان رساند و بازدهی هزار و 620درصدی نصیب سهامداران کرد. اینجا نقطه سرانجام نیست. خگستر از آن زمان تا حالا در فرایند نزولی افتاده. هرچند در مقاطع کوتاهی این فرایند نزولی متوقف شده بود، اما فرایند کلی همچنان کاهشی است. تا جایی که قیمت سهام خگستر به 435تومان کاهش پیدا کرده و حدود یک سوم شده است. هرچند همچنان بازدهی یک ساله خگستر قابل توجه است.

سود افسانه ای در یک سال: 1620 درصد

ضرر فعلی نسبت به قله قیمت: 66درصد

شش: غنوش؛ نوش مازندران

سلطان بازدهی در دام فرایند نزولی افتاده. غنوش رکورددار بیشترین بازدهی یکساله در بورس است. برای مقطعی در تابستان بازدهی سالانه غنوش به بیش از 13هزار درصد رسیده بود. حتی همین حالا اگر بازدهی یک ساله غنوش را محاسبه کنیم، به عدد قابل توجهی می رسیم. قیمت تعدیل شده سهام غنوش پارسال این موقع حدود پنج هزار و 360تومان بود و در اوج خود به حدود 13هزار و 200تومان رسید. البته فرایند صعودی غنوش از حدود 350تومان شروع شده بود. این بازدهی چشمگیر و باورنکردنی، خیلی ها را ترغیب به خرید سهام غنوش کرد. آن هایی که در اوج 13هزار تومان غنوش خریده بودند، تا حالا بیش از نصف سرمایه شان را از دست داده اند.

سود افسانه ای در یک سال: 1460 درصد

ضرر فعلی نسبت به قله قیمت: 56درصد

هفت: وپارس؛ بانک پارسیان

قیمت هر سهم بانک پارسیان سال گذشته حدود 43تومان بود. این قیمت با توجه به افزایش سرمایه وپارس تعدیل شده است. تا سرانجام مرداد و در دوران اوج رونق بورس قیمت هر سهم وپارس تا 600تومان افزایش پیدا کرد و بازدهی چشمگیر هزار و 300درصدی نصیب سرمایه گذاران شد. دوران نزولی وپارس از همان نقطه شروع و تا نیمه دوم آبان ادامه داشت و قیمت وپارس به 268تومان کاهش پیدا کرد و تقریبا یک سوم شد. با وجود اینکه وپارس در یک ماه گذشته صعود قابل توجهی داشته، اما تا اینجای کار همچنان شاهد ضرر 30درصدی سهامداران وپارس نسبت به نقطه اوج هستیم.

سود افسانه ای در یک سال: 1300 درصد

ضرر فعلی نسبت به قله قیمت: 33درصد

هشت: خکمک؛ کمک فنر ایندامین

قیمت سهام خکمک سال گذشته این موقع حدود 690تومان بود. دوران خوش بورس باعث شد قیمت سهام شرکت کمک فنر ایندامین نزدیک به 950درصد رشد کند و به نزدیکی هشت هزار و 800تومان برسد. از آن زمان تا حالا قیمت سهام خکمک تقریبا نصف شده و به چهار هزار و 500تومان رسیده. در این مدت امکان فروش سهام خکمک به خاطر نبود خریدار عملا وجود نداشت و تازه ابتدای آذرماه معاملات خکمک فرایند عادی به خود گرفت. این یعنی ممکن است فرایند نزولی قیمت سهام باز هم ادامه داشته باشد

سود افسانه ای در یک سال: 950درصد

ضرر فعلی نسبت به قله قیمت: 50درصد

9: فوکا؛ فولاد کاویان

نماد هایی در بازار پایه فرابورس حضور دارند که می توانند بلای جانتان شوند. قیمت هر سهم فوکا پارسال این موقع حدود 250تومان بود و با بازدهی 10برابری تا نیمه مردادماه به دو هزار و 500تومان رسید، اما با شروع فرایند نزولی، دیگر امکان فروش سهام برای سهامداران فوکا وجود نداشت. تا اینجای کار قیمت سهام فوکا تا هزار و 600تومان کاهش پیدا کرده و همچنان فرایند نزولی قیمت سهام این شرکت ادامه دارد. دامنه نوسان سه درصدی و پر نشدن حجم مبنا باعث شده سهام فوکا نسبت به نقطه اوج خود تنها 34درصد کاهش داشته باشد، اما نبود نقدشوندگی باعث می شود این فرایند نزولی ادامه پیدا کند.

سود افسانه ای در یک سال: 920درصد

ضرر فعلی نسبت به قله قیمت: 34درصد

10: وزمین؛ بانک ایران زمین

نمودار قیمت وزمین تقریبا مشابه یک مثلث است. قیمت سهام بانک ایران زمین پارسال حدود 200تومان بود و تا نیمه تابستان و در دوران رونق بورس با بازدهی 850درصدی به حدود دو هزار تومان رسید. مدت زیادی طول نکشید که فرایند صعودی عجیب وزمین به سقوط تبدیل شد. از آن زمان تا حالا قیمت سهام هر سهم وزمین تا هزار و 320تومان کاهش پیدا کرده و حدود 35درصد سرمایه سهامداران از بین رفته است. این فرایند نزولی می تواند ادامه دار باشد، چراکه وزمین همچنان نسبت به یک سال گذشته با قیمت شش برابری و 500درصد گران تر خرید و فروش می شود.

سود افسانه ای در یک سال: 850درصد

ضرر فعلی نسبت به قله قیمت: 35درصد

منبع: فرارو
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1515

به "سرنوشت تلخ نماد هایی که صعود افسانه ای داشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت تلخ نماد هایی که صعود افسانه ای داشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید