سرنوشت باداب سورت 7 ماه پس از اجرای طرح ممنوعیت ورود به آن

به گزارش بیباپ، 7 ماه پس از اجرای طرح ممنوعیت ورود به باداب سورت، اکنون دسترسی به دومین اثر طبیعی ملی بی آنکه تغییری در احیا و ترمیم حوضچه ها حاصل شده باشد، آزاد شده است. این را مردم محلی و البته راهنمایانی می گویند که تمام این 7 ماه ممنوعیت را بی وقفه در باداب سورت تور اجرا نموده اند.

سرنوشت باداب سورت 7 ماه پس از اجرای طرح ممنوعیت ورود به آن

باداب سورت چشمه های پلکانی تراورتنی کم نظیری در دنیا است که در روستای اُروست، بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده و بعد از دماوند، دومین میراث طبیعی ایران در لیست آثار ملی است که در سال های اخیر به علت حجم تردد به داخل حوضچه ها با خشکی و تغییر رنگ روبرو شده است. بنابر اظهارات مردم روستای اُروست، در انتها هفته حدود 300 تا 400 دستگاه خودرو در منطقه حضور دارد.

شهریور 94 شورای تامین ساری، ورود به چشمه های باداب سورت را ممنوع گفت. انگیزه، احیا و ترمیم طبیعی حوضچه ها در یک دوره تنفس موقتی بود. از حدود یک ماه قبل و دقیقا پیش از شروع نوروز که اوج سفرهای داخلی است، معاون گردشگری استان مازندران ورود به سایت طبیعی باداب سورت را آزاد گفت. مهران حسنی معتقد بود، روح به چشمه های باداب سورت دمیده شده است.

مردم محلی اما حرف دیگری می زنند. یکی از ساکنان روستایی در نزدیکی باداب سورت می گوید:

حتی زمانی که ورود به این چشمه ها ممنوع اعلام شد، باز هم مردم به این منطقه می آمدند. آخر هفته ها ورودی روستای اروست پر از ماشین های سواری و مینی بوس تورهای گردشگری بود.

با این حال دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران از اجرای طرح کنترل آمد و شد گردشگران به باداب سورت، راضی به نظر می آید. او می گوید:

ورود بسیاری از تورها به این اثر طبیعی کنترل شده و گردشگران با هماهنگی وارد منطقه می شوند، آژانس های گردشگری هم برای اجرای تور در این منطقه شناسایی شده اند.

فنس کشی در اطراف این سایت طبیعی و استقرار یگان حفاظت از جمله اقداماتی بود که طبق اظهارات مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران برای حفاظت از اثر این طبیعی ملی انجام شد. اقداماتی که به گفته بزرگ نیا، در دوره ای مردم چندان اعتنایی به آن نمی کردند و حتی گاهی به مخالفت با آن نیز می پرداختند.

علی شادلو که مسئولیت کمپین قلب من برای میراث مان می تپد را به عهده دارد، مهرماه سال گذشته با توجه به تخریب حجم قابل توجهی از حوضچه های باداب سورت طی سال های گذشته به علت ناآگاهی و اطلاعات عمومی ضعیف مردم از موقعیت و شرایط ژئوتوریسمی مهم این منطقه در قالب اثر ثبت شده ملی به منظور تغییر نگاه مردم محلی، همکاری و تعامل فعالان این حوزه و نیز جلب حمایت تصمیم سازان فرابخشی، نخستین برنامه اجرایی این کمپین را به محض راه اندازی آن، به پاکسازی باداب سورت اختصاص داد.

او درباره شرایط باداب سورت با توجه به دسترسی آزاد گردشگران به این اثر طبیعی کمیاب گفت که اخیرا به باداب سورت نرفته ام، اما با محلی ها در ارتباط مستمر هستم، اطلاع دارم ورود تورها به این منطقه همچنان در جریان است و مردم مانند گذشته داخل حوضچه ها می شوند.

شادلو می گوید که اگر مسؤولان مازندران معتقدند آمد و شد گردشگران به داخل حوضچه های باداب سورت کنترل شده و اوضاع آن به سامان است، مستنداتی ارائه دهند که چه تعداد نگهبان از زمان توقف ورود گردشگران به این منطقه مستقر نموده اند. آیا در این مدت مسیری برای رفت و آمد گردشگران آماده شده است؟ جامعه محلی چه آموزش هایی دیده اند تا خود نگهبان و حامی این اثر طبیعی ملی باشند؟ آیا فنس کشی کردن محیط این چشمه ها می تواند بازدارنده ورود گردشگران باشد یا همچنان نیسان داخل حوضچه ها می گردد؟

او سپس به بی توجهی هایی که تا کنون نسبت به آموزش جامعه محلی ساکن در اطراف آثار طبیعی شده اشاره می نماید و ادامه می دهد:

سال گذشته وقتی برای پاکسازی باداب سورت رفته بودیم، یکی از راهنماهای محلی از گردشگران اش خواست منتظر بمانند تا ما آن منطقه را ترک کنیم و آن ها با خیال آسوده وارد حوضچه ها شوند، چون نگران بودند ما با آن ها برخورد کنیم. برای آن که محلی دیگر دست به چنین کارهایی نزنند، چه آموزش هایی را فرا گرفته اند؟ ما در جریان برنامه قلب من برای میراث مان می تپد به این نتیجه رسیدیم که باید تورگردان ها و راهنمایان تور را آموزش دهیم تا حفاظت از این اثر طبیعی برای آن ها هم مهم و ارزشمند جلوه کند.

شادلو گفت که تا جایی که می دانم، در این مدت اتفاق اثرگذاری در باداب سورت نیافتاده است. ما نمونه ها و راهکارهای مدیریتی و عملیاتی تجربه شده ای در داخل کشور داریم که پیروز ترین مورد آن، تالاب کانی برازان است و به راحتی می توان در این منطقه اجرا کرد.

انتها این هفته کارگروه سامان دهی باداب سورت، با حضور مقامات استان مازندران و بعلاوه مدیر کل کمیته های ملی گردشگری که کمیته طبیعت گردی نیز زیر مجموعه آن است، همزمان با شروع تورهای باداب سورت، تشکیل جلسه می دهد تا برای سرنوشت دومین اثر ملی طبیعی ایران که درحال رنگ باختن است، تصمیم گرفته گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2228

به "سرنوشت باداب سورت 7 ماه پس از اجرای طرح ممنوعیت ورود به آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت باداب سورت 7 ماه پس از اجرای طرح ممنوعیت ورود به آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید