سبقت ایران از قطر در بزرگترین میدان گازی دنیا

به گزارش بیباپ، اکنون ظرفیت برداشت گاز غنی ایران در پارس جنوبی به 630 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته و با راه اندازی سکوهای باقی مانده فاز 13 این ظرفیت از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز عبور می نماید.

سبقت ایران از قطر در بزرگترین میدان گازی دنیا

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، پارس جنوبی را می توان یکی از نقاط قوت صنعت نفت کشوردر شرایط تحریم های غیرقانونی آمریکا دانست، تأمین بالغ بر 70 درصد گاز مورد احتیاج مشترکان خانگی و تجاری در فصول سرد سال، جایگزینی گاز با فرآورده نفتی در سبد سوخت نیروگاه ها، صنایع و به دنبال آن افزایش صادرات فرآورده های نفتی به ویژه گازوئیل، نفت سفید، سوخت جت و گازمایع، افزایش عرضه خوراک اتان و متان به پتروشیمی ها و به تبع آن افزایش فراوری و صادرات محصولات مختلف پلیمری و پتروشیمیایی، افزایش صادرات گاز به کشورهای همسایه، تأمین خوراک میعانات گازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، افزایش فراوری بنزین و توقف واردات این محصول استراتژیک نفتی و … همگی نشانه هایی بوده که اهمیت و صندلی پارس جنوبی در اقتصاد ایران را به رخ می کشد.

سبقت ایران از قطر در بزرگترین میدان گازی دنیا

آمارهای رسمی وزارت نفت حاکی از آن است که هم اکنون ظرفیت برداشت گاز غنی ایران در پارس جنوبی به 630 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته و با نصب و راه اندازی سکوهای باقی مانده فاز 13 پارس جنوبی این ظرفیت از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز عبور می نماید.

بد نیست بدانید که قطر با وجود مشارکت شرکت های بزرگ و چند ملیتی دنیا از آمریکا و اروپا اما ظرفیت فراوری گاز غنی در بخش شیخ نشین میدان به حدود 570 میلیون مترمکعب در روز رسیده به عبارت دیگر امروز ایران در ظرفیت برداشت گاز پارس جنوبی از قطر سبقتی 60 میلیون مترمکعبی در روز گرفته و این نرخ به زودی به 130 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

از سوی دیگر، ایران برای مصرف گاز فراوریی پارس جنوبی درحالی گزینه های مختلفی همچون تأمین سوخت نیروگاه ها و صنایع، صادرات به کشورهای همسایه، تزریق به مخازن نفت، ذخیره سازی در مخازن زیرزمینی شوریجه خراسان و سراجه قم و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی را روی میز دارد، اما قطر با محدودیت های متعددی برای مصرف گاز پارس جنوبی روبرو بوده زیرا بخش قابل توجهی از گاز را صرف فراوری ال. ان. جی می نماید که محدودیت های قیمتی موانع متعددی را پیش روی قطر برای فراوری بیشتر از این میدان مشترک گازی را ایجاد نموده است.

در این راستا حتی اخیراً مقامات نفت و گاز قطر از توقف و تعلیق توسعه پارس جنوبی به دلیل سقوط آزاد قیمت دنیای و منطقه ای ال. ان. جی به دنبال انتشار ویروس کرونا خبر داده، اما در بخش ایرانی توسعه حتی در سخت ترین شرایط تحریم های غیرقانونی متوقف نمانده است.

رکورد فراوری گاز زده شد / انحصاری که در اوج تحریم ها شکست

رکورد نصب سکوهای گازی این میدان مشترک با قطر هم به سال 97 بازمی گردد، زمانی که در اوج تحریم ها، وزارت نفت با اعتماد به بخش داخلی ساخت 10 سکوی پارس جنوبی را بر عهده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) گذاشت؛ به طوری که پارسال 6 سکوی گازی در خلیج فارس نصب و در مدار بهره برداری نهاده شد.

10 شهریور سال گذشته فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در ارتباط با ساخت 10 سکوی پارس جنوبی توسط شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) گفت: تکنولوژی ساخت این سکوها تا پیش از این در دست آمریکا و کشورهای اروپایی بود که اکنون با توانمندی متخصصان داخلی این امر بومی سازی شده و ایران به زمره محدود کشورهای با قابلیت ساخت سکوی میدان های گازی پیوسته است. کار ساخت این 10 سکو تا انتها امسال به اتمام می رسد و در موقعیت های مدنظر در خلیج فارس استقرار و نصب می گردد.

توسعه پارس جنوبی کلید خورد

توسعه پارس جنوبی توسط ایران از سال 1376 شروع شد و این در حالی است که طرف قطری سال ها قبل از فرصت هشت سال جنگی که رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد، توسعه این میدان مشترک گازی را با مشارکت شرکت های بزرگ و چند ملیتی دنیا کلید زده بود.

نخستین برداشت گاز ایران از پارس جنوبی سال 1381 به میزان 12 میلیارد مترمکعب (تجمعی سالانه) شروع شد و درحالی که توسعه این میدان مشترک با مسائل و چالش هایی همچون اعمال تحریم های گاه و بیگاه همراه بود، اما ظرفیت برداشت گاز در سمت ایرانی پارسال به 193 میلیارد مترمکعب افزایش یافت و پیش بینی می گردد ظرفیت برداشت تجمعی گاز غنی ایران از این میدان مشترک تا انتها امسال با ثبت رکوردی جدید از مرز 230 میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

پرونده توسعه فراساحل پارس جنوبی بسته شد

به گزارش مهر، آمار رسمی حاکی از آن است که از سال 1376 تا به امروز توسعه پارس جنوبی در دو بخش پالایشگاه های ساحلی و تأسیسات فراساحلی فراز و فرودهای مختلفی را پشت سرگذاشته به طوری که فشار تحریم و محدودیت های خارجی منجر به بی احتیاجی در طراحی و ساخت تجهیزات و تأسیسات مورد احتیاج در راستا توسعه این میدان عظیم گازی شده است.

در شرایط فعلی ایرانی ها در طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری انواع سازه های دریایی شامل سکو، جکت پایه سکو، خطوط لوله زیردریایی، حفاری چاه های دریایی، تجهیزات سرچاهی، تعمیر و تأمین خدمات جانبی پایه ها، تعمیرات سکوها و … به طور کامل بی احتیاج شده و حتی احتیاج به حضور یک شرکت خارجی در این بخش هم نیست.

بر این اساس، در طول 22 سال گذشته تا به امروز 34 سکوی گازی، 312 حلقه چاه و سه هزار و 200 کیلومتر خطوط لوله زیردریایی در بخش فراساحلی توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی نصب یا حفاری شده که پیش بینی می گردد در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی خلیج فارس تا پیش از انتها اسفندماه امسال دو سکوی 2500 تنی باقی مانده فاز 13 پارس جنوبی نصب و راه اندازی شوند که در این صورت پرونده توسعه بخش فراساحلی این میدان مشترک گازی موقتاً بسته می گردد و باید منتظر بود که توسعه فراساحلی فاز 11 پارس جنوبی با هدف فشارافزایی گاز شروع گردد.

راه اندازی 50 ردیف شیرین سازی گاز در پالایشگاه ها

در کنار توسعه بخش فراساحلی پارس جنوبی در حوزه طراحی و ساخت پالایشگاه های گاز ساحلی هم تا به امروز 50 ردیف شیرین سازی گاز در عسلویه و کنگان ساخت و در مدار بهره برداری نهاده شده است که بالاترین رکورد راه اندازی ردیف های شیرین سازی گاز پالایشگاه های پارس جنوبی به سال 1393 با راه اندازی 10 ردیف شیرین سازی گاز ترش و غنی بازمی گردد.

نگاهی به شرایط فعلی توسعه پارس جنوبی نشان می دهد که با نصب و بهره برداری سکوهای فاز 13 و پالایشگاه ساحلی فاز 14 پارس جنوبی، ایران از توان و ظرفیت فراوری روزانه بالغ بر 750 میلیون مترمکعب گاز غنی برخوردار می گردد. علاوه بر این، ظرفیت فراوری میعانات گازی به بیش از یک میلیون بشکه در روز، پروپان و بوتان گازمایع به عنوان سوخت یا خوراک پتروشیمی ها به 10 میلیون و 65 هزار تن در سال، خوراک اتان صنایع پتروشیمی (با احتساب پتروشیمی پارس، فاز اول پتروشیمی بوشهر و طرح استحصال اتان فاز 12) به بیش از 14 میلیون تن در سال و گوگرد به چهار هزار و 950 تن در روز افزایش می یابد.

آمارهایی که از سوی وزارت نفت ارائه شده نشان می دهد که از سال 1381 تا به امروز، بالغ بر 1500 میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت شده که ارزش این گاز غنی و سایر محصولات گازی حدود 270 میلیارد دلار برآورد می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 869

به "سبقت ایران از قطر در بزرگترین میدان گازی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبقت ایران از قطر در بزرگترین میدان گازی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید