دانش فنی تولید خوراک دام از پسماند رستورانی در دانشگاه زنجان اجرا شد

به گزارش بیباپ، طرح مدیریت پسماند و دانش فنی تولید خوراک دام از پسماند رستورانی در راستای مدیریت سبز و حمایت از اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه زنجان اجرا شد.

دانش فنی تولید خوراک دام از پسماند رستورانی در دانشگاه زنجان اجرا شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، طرح مدیریت پسماند و دانش فنی تولید خوراک دام از پسماند رستورانی در راستای مدیریت سبز و حمایت از اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه زنجان اجرا شد.

ایمان شهابی عضو هیئت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه زنجان، فلسفه اجرای پروژه مدیریت پسماند را مسائل زیست محیطی که کل جامعه و بالتبع دانشگاه با آن روبرو هستند بیان نمود و گفت: در پی ابلاغ دستورالعمل اجرایی مدیریت سبز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در راستای حمایت از اقتصاد دانش بنیان و تولید مواد قابل استفاده از زباله ها این طرح شروع به کار کرده است.

وی با اشاره به پسماند غذایی سلف سرویس دانشگاه افزود: به طور متوسط روزانه حدود 400 کیلوگرم پسماند در دو وعده ناهار و شام تولید می شود که ارزش تقریبی آن 4 تا 5 میلیون تومان برآورد می شود، از سوی دیگر هزینه دفن هر کیلو پسماند توسط شهرداری 150 تومان است که با اجرای طرح پسماند علاوه بر کاهش وزن زباله تولیدی در دانشگاه و صرفه جویی در هزینه های دفن، با حذف پسماند های خشک از پسماند تر، آثار زیست محیطی آن ها کاهش می یابد.

شهابی شرح داد: فعالیت های اجرا شده در این طرح را در دو فاز؛ تفکیک زباله های خشک و تر و فرآوری پسماند خشک و همچنین فرآوری پسماند تر و تولید خوراک دام از آن می توان تعریف کرد.

وی در ادامه افزود: در راستای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست در مقابل پسماندها، آموزش نیرو های خدمات دانشگاه و برخی گروه های دانشجویی انجام شد و دوره آموزش کارکنان و اساتید دانشگاه نیز در حال برنامه ریزی است. علاوه بر این پس از اجرای این طرح مصرف ظروف یک بار مصرف پلاستیکی محدود و ظروف آلومینیومی جایگزین آن ها شدند. همچنین در کوی اساتید تفکیک کامل پسماند از مبدأ عملیاتی و تفکیک پسماند از خوابگاه ها هم شروع شده است.

شهابی اضافه کرد: دانش فنی تولید خوراک دام از پسماند رستورانی با همکاری زحمتکش عضو هیأت علمی گروه علوم دامی دانشگاه زنجان در قالب اختراعی به شماره 99200 توسط ثبت شده است. میزان پروتئین و کربوهیدرات کل خوراک دام تولیدی به ترتیب 16.5 درصد و 69 درصد است و ار لحاظ میکروبی نیز در محدوده استاندارد قرار گرفته است.

وی در سرانجام چشم انداز این طرح را تهیه خوراک دام از کل زباله تر عنوان کرده و ابراز کرد: پس از شناسایی پتانسیل های موجود در این بخش قصد داریم مسابقه هایی در راستای استفاده مجدد و اقتصادی از پسماند های موجود در دانشگاه برگزار کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 651

به "دانش فنی تولید خوراک دام از پسماند رستورانی در دانشگاه زنجان اجرا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش فنی تولید خوراک دام از پسماند رستورانی در دانشگاه زنجان اجرا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید