تارا سه سیلندر توربو به بازار می آید ، زمان عرضه و مشخصات فنی

به گزارش بیباپ، تارا سه سیلندر توربو به بازار عرضه می گردد. این خودرو قرار است به موتور سه استوانه توربو با کد IK3LB تجهیز گردد. این خودرو در سیستم کلاچ و جعبه دنده، نیز تغییراتی دارد. بعلاوه قرار است در این خودرو نیز مانند ریرا، از شبکه برق و الکترونیک تازه ایران خودرو موسوم به IKBCM استفاده گردد. در ادامه گزارش مشخصات فنی و زمان عرضه به بازار این خودرو را بخوانید.

تارا سه سیلندر توربو به بازار می آید ، زمان عرضه و مشخصات فنی

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: محمود خادم مدیر طرح خودرو تارا درباره تارا سه سیلندر توربو گفت: این طرح براساس راهبردهای کلان ایران خودرو و سبد محصول تارا با قوای محرکه مختلف از جمله موتور کم مصرف سه سیلندر و دست یابی به اهداف کمی مصرف سوخت محصولات و کاهش آلایندگی تعریف شده است.

به نقل از ایکوپرس وی اضافه کرد: در این محصول، حجم موتور IK3 نسبت به پیشرانه TU5 به مقدار 300 سی سی و مصرف سوخت آن 1.2 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته و این در حالی است که توان موتور 10 درصد و گشتاور آن نیز 25 درصد افزایش پیدا نموده است. تغییرات ایجاد شده ، در سامانه کلاچ و بعلاوه بهره گیری از جعبه دندهMT6، شتاب گیری بهتری را برای تارا تازه به ارمغان می آورد.

تغییرات تارا سه سیلندر

خادم درباره سایر تغییرات تارا سه سیلندر توربو اضافه کرد: در این طرح، علاوه بر انطباق یک موتور تازه روی خودرو، سیستم های جانبی همانند انتقال قدرت، ترمز، دسته موتورها، ورودی هوای موتور، سامانه اگزوز، سوخت رسانی، خنک کاری، کولر، برق و الکترونیک و کالیبراسیون موتور و نیز حسگرهای مختلف مرتبط با موتور نیز طراحی و تکوین یافته و مجموعه کاملی را در محفظه موتور تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: به علت توربو بودنِ پیشرانه سه سیلندر تارا، قطعات تازهتری نظیر اینترکولر نیز در این خودرو نصب شده است تا نسبت به محصول پایه، کارایی و عملکرد بالاتری فراهم گردد.

موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو/ بازنشستگی موتورهای EF7

مشخصات فنی تارا سه سیلندر توربو

هر چند مدیر طرح تارا به جزییات مشخصات فنی تارا سه سیلندر توربو اشاره ننموده است، اما باید بدانید که این موتور در ابتدا با کد 3F3L در نمایشگاهِ موتور ایپکو معرفی گردید.

پیمان شرقی مدیر پروژه موتور سه سیلندر ایپکو در گفت وگویی با خبرنگاران درباره مشخصات موتور تارا سه سیلندر توربو اظهار کرد: این موتور دومین عضو از خانواده موتور سه سیلندر با کد 3F3L است. توانِ این موتور 120 اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل 185 نیوتون متر است. سیستم سوخت رسانی موتور نیز از نوع تزریق درگاهی است که به توربو شارژ هم مجهز شده است. در خانواده موتور سه سیلندر، هم نمونه ضعیف تر (سه سیلندر تنفس طبیعی) و هم نمونه قوی تر (سه سیلندر توربوGDI) وجود دارد. اما براساس احتیاج ایران خودرو و پورتفولیو موجود، این موتور قرار است زودتر از دو موتور دیگر به بازار عرضه گردد.

شرقی در رابطه با گیربکس خودرو تارا سه سیلندر توربو نیز گفت: این موتور قرار است روی تارا و دنا نصب گردد که ما فعلا تارا را انتخاب کردیم. تارا با جعبه دنده شش سرعته دستی پکیج شده است. این پکیجینگ به نحوی است که سطح تعمیر پذیری و دسترسی به قطعات با سهولت انجام گردد.

موتور سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو + مشخصات فنی موتور

استاندارد R16 برای کمربند ایمنی

ظاهرا با نصب شبکه تازه برق و الکترونیک ایران خودرو موسوم به IK3LB، امکانات تازهی که تجهیز آن ها تا کنون در خودروهای داخلی ممکن نبود، امکان پذیر می گردد. یکی از این امکانات که قرار است در تارا سه سیلندر توربو هم استفاده گردد، استاندارد ایمنی R16 است.

مدیر طرح خودرو تارا در این زمینه اعلام نموده است: صندلی های تمامی سرنشینان مجهز به حسگر سرنشین و براساس استاندارد اجباری R16 دارای هشدار صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی خواهد شد که این موضوع تغییراتی در سامانه برق و الکترونیک، صندلی و کمربندهای ایمنی خودرو به همراه داشته است. این نخستین محصول ایران خودرو خواهد بود که مطابق با استاندارد R16 است. بعلاوه با توجه به تغییر فیزیکی و ابعادی موتور و قطعات جانبی، استانداردهای تصادف سرنشین و عابر پیاده نیز مورد آنالیز و آزمایش قرار خواهد گرفت.

زمان عرضه و تیراژ فراوری

مدیر طح تارا درباره زمان عرضه و تیراژ فراوری تارا سه سیلندر توربو توضیح داد: شرکت تحقیق، طراحی و فراوری موتور ایران خودرو در حال اجرا اقدامات مرتبط با کالیبراسیون و اصلاحات نهایی پیشرانه این محصول است. از تیرماه امسال، مرحله نمونه سازی برای انجام آزمون های اولیه کارخانه ای و بومی سازی شروع می گردد. پس از دریافت بازخوردها و انجام اصلاحات لازم، نسبت به ساخت و فراوری قالب قطعات اقدام خواهد شد. در انتهای امسال نیز آزمون های اعتبارسنجی خودرو انجام خواهد شد. در نهایت این محصول در نیمه دوم سال 1404 تجاری سازی و آماده عرضه به بازار خواهد شد.

وی درباره تیراژ فراوری خودرو نیز گفت: براساس برنامه ریزی های اجرا شده، شمارگان فراوری این نسخه از تارا در نخستین سال فراوری 10 هزار دستگاه و در سال دوم 35 هزار دستگاه خواهد بود که بر اساس تقاضای موجود، قابل افزایش خواهد بود.

تارا جوانان با موتور 160 اسب بخاری و تارا 3 سیلندر در یک قدمی بازار

منبع: بیت ران
انتشار: 26 خرداد 1403 بروزرسانی: 26 خرداد 1403 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2612

به "تارا سه سیلندر توربو به بازار می آید ، زمان عرضه و مشخصات فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تارا سه سیلندر توربو به بازار می آید ، زمان عرضه و مشخصات فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید