تاثیر منفی همه گیری کرونا بر سلامت جسمی و روحی بزرگسالان آینده

به گزارش بیباپ، خبرنگاران/خراسان رضوی رژیم غذایی و ورزش در دوران کودکی، بزرگسالان سالم و کم ­اضطرابی به­ وجود می ­آورد اما تعطیلی به دلیل همه گیری موجب کاهش فعالیت بچه ها شده است و شاید با بزرگتر شدن مسائل جسمی و روحی خاصی در انتظار آنان باشد.

تاثیر منفی همه گیری کرونا بر سلامت جسمی و روحی بزرگسالان آینده

به گزارش ساینس دیلی، بر اساس نتایج تحقیقات جدید دانشگاه ریورساید کالیفرنیا، ورزش و رژیم غذایی سالم در دوران کودکی موجب ایجاد مغز بزرگتر و سطح اضطراب کمتری در بزرگسالی می شود. اگرچه رژیم غذایی و ورزش به طور مداوم به عنوان راه هایی برای ارتقاء سلامت توصیه می ­شوند اما این مطالعه برای اولین بار است که اثرات طولانی­ مدت و ترکیبی هر دو عامل را در ابتدای زندگی بررسی می­ کند.

مارسل کادنی، دانشجوی دکترای فیزیولوژی و رهبر تحقیق گفت: هر زمان که با نگرانی در مورد وزن خود به پزشک مراجعه می­ کنید، همیشه آنان به شما توصیه می ­کنند که ورزش کنید و کمتر غذا بخورید. به همین دلیل شگفت­ آور است که بیشتر مطالعات فقط به­ طور جداگانه به رژیم غذایی یا ورزش نگاه می ­کنند و ما در این مطالعه به هر دو مورد پرداختیم.

محققان تشخیص دادند که به طور کلی ورزش در اوایل زندگی باعث کاهش رفتارهای اضطرابی و افزایش توده عضلانی و مغزی در بزرگسالان می شود. وقتی موش ها با رژیم های غذایی غربی غنی از چربی و قند تغذیه می­ شوند نه تنها چاق می­ شوند، بلکه به بزرگسالانی تبدیل می­ شوند که غذاهای ناسالم را ترجیح می­ دهند.

محققان برای به دست آوردن این نتایج، موش های جوان را به چهار گروه تقسیم کردند: گروه ورزش، گروه بدون ورزش، گروه رژیم غذایی سالم و استاندارد و گروه رژیم غذایی غربی.

موش ها بلافاصله بعد از قطع شیرمادر، رژیم خود را شروع کردند و به مدت سه هفته رژیم خود را ادامه دادند تا اینکه به بلوغ جنسی رسیدند. پس از هشت هفته اضافی توقف که طی آن تمام موش ها بدون چرخ و با رژیم غذایی سالم نگهداری شدند، محققان تجزیه و تحلیل رفتاری، اندازه گیری ظرفیت هوازی و سطح چندین هورمون مختلف را بررسی کردند.

لپتین، یکی از هورمون هایی که آنان اندازه­ گیری کردند، توسط سلول­ های چربی تولید می­ شود. این هورمون با افزایش مصرف انرژی و نشان دادن اینکه غذای کمتری لازم است به کنترل وزن بدن کمک می­ کند. ورزش در اوایل زندگی، بدون توجه به رژیم غذایی، سطح لپتین بزرگسالان و همچنین توده چربی را در موش بالغ افزایش داد.

پیش از این، گروه تحقیقاتی دریافتند که خوردن بیش از حد چربی و قند در دوران کودکی می ­تواند میکروارگانیسم­ ها در یک محیط خاص برای زندگی را تغییر دهد، حتی اگر بعدها غذای سالم­تری بخورند. در آینده، این تیم قصد دارد بررسی کند که آیا چربی یا قند، بیشتر مسئول تاثیرات منفی در موش های تغذیه شده با رژیم غذایی غربی هستند یا خیر.

هر دو مطالعه فرصت ­های مهمی را برای مداخلات بهداشتی در عادات کودکی ارائه می­ دهند.

تئودور گارلند، فیزیولوژیست تکاملی دانشگاه ریورساید کالیفرنیا گفت: یافته های ما ممکن است برای درک تاثیرات احتمالی کاهش فعالیت و تغییرات رژیم غذایی مرتبط با چاقی مناسب باشد.

به عبارت دیگر، شروع با سلامتی در سال های اولیه زندگی بسیار مهم است و شاید مداخلات در پی همه ­گیری حیاتی­ تر باشند.

کادنی گفت: در زمان تعطیلی کووید-19، به ویژه در ماه­ های اولیه، بچه­ ها بسیار کم ورزش می­ کردند. برای بسکمک از افراد که به پارک یا حیاط خانه دسترسی نداشتند، مدرسه تنها منبع فعالیت بدنی آنان بود. مهم است که ما برای این بچه ها راه حل­ هایی پیدا کنیم، شاید با بزرگتر شدن، باید توجه بیشتری نیز به آنان شود.

با توجه به اینکه نشان داده شد، ورزش، همچنین اضطراب بزرگسالان را کاهش می­ دهد، کادنی معتقد است بچه های که با این چالش ها روبرو هستند ممکن است با بزرگتر شدن در دهه آینده با مسائل منحصر به فرد جسمی و روانی روبرو شوند.

این یافته ها به تازگی در مجله Physiology and Behavior منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 1931

به "تاثیر منفی همه گیری کرونا بر سلامت جسمی و روحی بزرگسالان آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر منفی همه گیری کرونا بر سلامت جسمی و روحی بزرگسالان آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید