ویروس کرونا چه اثرهای مثبتی بر صنعت سفر و گردشگری گذاشته است؟

به گزارش بیباپ، ویروس کرونا در ماه های اخیر، چهره صنعت سفر و گردشگری را تغییر داده است؛ اما آیا هیچ یک از این تغییرات مثبت بوده اند؟ چطور می توان این آثار مثبت محیط زیستی را حفظ کرد؟

ویروس کرونا چه اثرهای مثبتی بر صنعت سفر و گردشگری گذاشته است؟

روزنه های امیدی در این روزهای سخت و بحرانی شیوع بیماری همه گیر کووید 19 در سراسر جهان وجود دارد. در ماه های اخیر، همه ما شاهد بوده ایم که طبیعت، فرصتی برای نفس تازه کردن و ترمیم خود پیدا نموده است. در این روزها، مثال های ملموسی چون بهبود کیفیت آب وهوا و شکوفایی حیات وحش در محیط زیست به ما نشان می دهند که چگونه توقف آثار منفی فعالیت های انسانی، می تواند نتایج مثبت و مفیدی به بار بیاورد. حال چگونه باید این شرایط رو به بهبود را با شروع سفر و برداشته شدن محدودیت ها حفظ کنیم؟

گونه های جانوری در مناطقی که مورد تهدید قرار می گرفتند، در حال شکوفایی هستند و با مصرف کمتر سوخت های فسیلی، مقدار انتشار کربن دی اکسید، کاهش چشم گیری داشته است و در نتیجه آلودگی هوا بسیار کمتر شده است.

تصور کنید اگر این پیشرفت های مثبت کوتاه مدت را پس از قرنطینه ادامه دهیم، جهانی آینده ما به چه شکل خواهد بود؟ بیایید از احیای محیط زیست در این شرایط، برترین استفاده را کنیم و به وسیله صنعت گردشگری از کسب و کارهایی که حامی زیست بوم های حساس و تنوع زیستی سالم هستند، حمایت کنیم.

پایداری در سفر به معنای در نظر گرفتن این مسئله است که چگونه می خواهیم از منابع طبیعی استفاده کنیم. با نگاه به یک قرن گذشته و آثار آلودگی در محیط زیست به سادگی می توان دریافت که آسیب های بشر، بسیار بیشتر از فواید او بوده است.

با آنالیز پیشینه توسعه پایدار درمی یابیم که ما در قرن هجدهم با انقلاب صنعتی، شروع به غارت و آلودگی منابع طبیعی به وسیله استخراج سوخت های فسیلی و مواد معدنی نموده ایم. این روزها، فرصت ارزشمند و مغتنمی برای تغییر رفتار منفی است، پس این فرصت را از دست ندهیم.

دان ایوز (Dune Ives) از بنیاد لونلی ویل، به معنای وال تنها (Lonely Whale foundation)، می گوید:

ما با ایجاد یک وقفه، این فرصت را به دست آورده ایم که به پنگوئن ها در خیابان های کیپ تاون لبخند بزنیم و پانداها نیز پیروز شده اند در عدم حضور گردشگران کنجکاوی که به آن ها خیره می شوند، جفت گیری نمایند و حامله شوند. اگر به طبیعت فرصت دهیم، خودش را ترمیم خواهد نمود و به حالت قبل باز خواهد گشت. مشکل از طبیعت نیست؛ این رفتار ما است که جای کار دارد و باید تغییر کند.

ایوز در بنیاد لونلی ویل در پی حل معضلات اقیانوس ها مانند تخریب محیط زیست و انقراض گونه های در خطر دریایی است.

ایوز با مدرک دکترای روان شناسی، به این موضوع اشاره دارد که یادگیری رفتارهای نو، تنها 21 روز طول می کشد و ادعا می نماید که ما می توانیم از این دوره روشنگری بهره مند شویم، اگر با محیط زیست ارتباط برقرار کنیم و در کنار یکدیگر، متعهد به محافظت از آن شویم.

دکتر پاول میکلت وایت (Paul Micklethwaite)، پروفسور طراحی پایدار در دانشگاه کینگستون، دستگا های محاسبه گر ردپای زیستی (ecological-footprint calculators) مانند دبلیو دبلیو اف (WWF) را به عنوان ابزاری مفید به ما توصیه می نماید. این محاسبه گر به ما نشان می دهد که چگونه با تغییر سبک زندگی خود، می توانیم آثار مثبت بر محیط زیست به جای بگذاریم. میکلت وایت می گوید:

تصمیم گیری باید از اطلاعات مرتبط به پایداری خود ما نشات بگیرد و ما احتیاج داریم که به طور همه جانبه مسائل را ببینیم؛ نه اینکه تنها به مسائل مجزا و منفرد توجه کنیم.

کاهش آلودگی و سبزتر بودن، تنها درباره جغرافیا یا سبک زندگی نیست. این مسئله بعلاوه به معنای حمایت بیشتر از کسب و کارها است. در هفته های اخیر، شرایط به سرعت در حال وخیم تر شدن است و در نظر گرفتن پایداری اجتماعی و مالی و شناخت نابرابری های فاحش در جوامع سراسر جهان، امری حیاتی به شمار می آید.

ما تنها با انتخاب کارآفرینان دلسوز و کمی فکر به این مسئله که پول ما به دست چه کسی می رسد، می توانیم به محیط زیست یاری کنیم. پخش بهتر سرمایه در صنعت سفر و گردشگری، روشی موثر و قدرتمند برای حمایت از کسب و کارهایی است که در خطر نابودی قرار گرفته اند.

استیون اورمن (Steven Overman)، نویسنده اقتصاد مطلع می گوید:

همه ما دو منبع بسیار ارزشمند داریم که می توانیم در جهت تاثیرگذاری بر جهان از آن ها استفاده کنیم: پول و وقتمان. نحوه خرج کردن آن ها روی همه چیز تاثیر می گذارد؛ هر انتخاب و خریدی که ما می کنیم، منجر به یک سلسله واکنش از فعالیت ها، سرمایه گذاری ها، اولویت ها و نتایج می گردد.

صنعت سفر و گردشگری به طرز ویژه ای کنش گرایانه است و این مسئله تنها به مسافرانی که با روش های نو سفر روبرو هستند، محدود نمی گردد؛ بلکه تغییر در الگوی سفر، تاثیرات متفاوتی بر مقصد، شغل های پایدار، ثبات مالی و در برترین حالت، حفظ محیط طبیعی و فرهنگی خواهد داشت.

سفر کردن یک کار تجملی است؛ اما بعلاوه، یک سرمایه گذاری در جهان بزرگ تر، جوامع و زیست بوم های بیرون از محیط خانه ما به شمار می آید. زمانی که سفر کردن با وجدان مطلع را شروع کنیم، درست مانند دیگر کسب و کارها می توان از گردشگری به عنوانی نیرویی برای ایجاد تغییرات مثبت در جهان استفاده کرد.

پروژه های محافظت از محیط زیست، بیشتر از همواره به ما احتیاجمند هستند و یاری کردن به آن ها برای مراقبت از زیست بوم ها برای همه سودمند است. در حالی که به نظر می رسد در کوتاه مدت، این وقفه به نفع طبیعت است، اما کاهش شدید سفر و طبیعت گردی در قاره آسیا و آفریقا به معنای از دست دادن عایدی برای حفاظت از محیط زیست است.

متاسفانه شکار غیرقانونی حیوانات در این روزها رشد چشمگیری داشته است. نلسون ماندلا زمانی گفت:

در نهایت، مراقبت و محافظت از محیط زیست، به خاطر خود مردم است. اگر در پی توسعه پایدار حیات وحش در پارک ها نباشیم، مردم علاقه ای به آن ها نشان نخواهند داد و پارک ها نابود خواهند شد.

سازمان گردشگری محیط زیستی لانگ ران (The Long Run) از اعضایی چون اقامتگاه ها و تفریحگاه ها تشکیل می گردد که درمجموع توانسته اند از حدود 8.1 میلیون هکتار اراضی دارای تنوع جانوری و گیاهی محافظت نمایند و از همین طریق، زندگی میلیون ها نفر را بهبود بخشند.

واضح است که همه ما دوست داریم جهانی سبزتر و پاکیزه تر داشته باشیم. گروه های هتلداری به سرعت در حال اجرا اقدامات نو و کسب اعتبارنامه های بهداشتی هستند. به طور مثال، گروه مهمانداری آکور (Accor) با همکاری شرکت جهانی بیرو وریتاس (Bureau Veritas) در پی اطمینان از استانداردهای مناسب و قابل اعتماد و پروتوکل های نظافتی نو است. بیرو وریتاس، ارائه نماینده انواع خدمات بازرسی، کنترل کیفیت و صدور انواع گواهینامه است.

گروه هتلداری ماریوت نیز با تاسیس یک شورای نظافت جهانی میخواهد تا به بالاترین استاندارهای تمیزکاری برسد. تعهدنامه نو نظافت و ایمنی گروه هتلداری هیات (Hyatt) نیز شامل یک فرایند کسب اعتبار از شورای مشورتی بایوریسک جهانی (Global Biorisk Advisory Council) می گردد.

اما همه این اقدامات در کوتاه مدت، سودمند هستند و برای یک آینده بهتر، احتیاج است که به این فکر کنیم که چگونه می توان محیط های سالم تری خلق کرد و آیا این مساله به معنای حدف مواد شیمیایی سمی از زندگی نیست؟

تمیزتر بودن لزوما به معنای پایدارتر بودن یا سالم بودن در طولانی مدت نیست. فقط کافی است کمی فکر کنیم. فسفات به طور گسترده ای در مواد شوینده لباس ها استفاده می گردد و در حال حاضر، این ترکیب سنتزی بیشتر از همواره در حال استفاده شدن است؛ آن هم درست در زمانی که باید کوشش کنیم تا آن را به طور کلی از زندگیمان حذف کنیم. ما باید در پی ترکیبات دوست دار محیط زیست بگردیم تا آلودگی بیشتر ایجاد نکنیم و هم زمان بتوانیم زندگی مرتب و تمیزی داشته باشیم.

به نظر می رسد به احتمال زیاد این همه گیری از دستکاری های بشر در طبیعت به وجود آمده باشد. بازارهای غیربهداشتی فروش گوشت تازه و استفاده طب سنتی چینی از حیوانات عجیب و غریب، کماکان تهدیدی جدی برای سلامت تمام جهانیان به شمار می آید و ما نمی توانیم رفتار بشر را ظرف یک روز، تغییر دهیم.

کاری که می توان انجام داد این است که به هر اقدام خود فکر کنیم و از خود بپرسیم، این کار من چه تاثیری بر طبیعت می گذارد؟. مطمئن باشید که کوشش بیشتر برای جلوگیری از غارت زمین و منابع طبیعی آن و محافظت از کل سیاره، به همه ما یاری خواهد نمود.

منبع: کجارو / cntraveller.com
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2297

به "ویروس کرونا چه اثرهای مثبتی بر صنعت سفر و گردشگری گذاشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا چه اثرهای مثبتی بر صنعت سفر و گردشگری گذاشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید