بیش از 2 میلیون نفر متقاضی واحدهای طرح جهش مسکن

به گزارش بیباپ، براساس جدیدترین آمارهای وزارت راه و شهرسازی، تعداد ثبت نام کنندگان در طرح جهش مسکن از مرز دو میلیون نفر گذشت. زمان ثبت نام تا به امروز دو بار تمدید شده و متقاضیان تا انتها آذر فرصت ثبت درخواست دارند.

بیش از 2 میلیون نفر متقاضی واحدهای طرح جهش مسکن

به گزارش بلاگ خبرنگاران، پس از گذشت 50 روز از شروع ثبت نام طرح جهش ملی مسکن تعداد ثبت نام کنندگان از دو میلیون نفر گذشت. ثبت نام از متقاضیان واحدهای جهش مسکن از روز 28 مهر ماه به صورت غیرحضوری شروع شده و حالا پس از دو بار تمدید زمان ثبت نام تعداد ثبت نام کنندگان از دو میلیون نفر گذشت.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در تازه ترین آمار اعلام کرده است که دو میلیون و 43 هزار و 955 نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند، این در حالی است که براساس قانون جهش مسکن برای چهار میلیون خانوار ظرفیت وجود دارد.

در طرح جهش مسکن قرار است چهار میلیون واحد مسکن طی چهار سال ساخته شود، اگرچه تعداد متقاضیان واحدهای جهش مسکن به دو میلیون نفر که نصف ظرفیت موجود است رسیده، اما همه آنها واجد شرایط نیستند و قطعا بخشی از این آمار ریزش می کند. البته حدود 400 هزار نفری در طرح ملی مسکن دولت دوازدهم نیز ثبت نام کرده اند که با توجه به ادغام این دو طرح دولت دوازدهم و سیزدهم، تعداد قطعی پذیرفته شدگان فعلا 400 هزار نفر است و باید دید چه تعداد از ثبت نام کنندگان حدود دو ماه اخیر واجد شرایط هستند.

طبق گفته محمود محمودزاده، نتایج پالایش اولیه ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن در دی ماه اعلام می شود. همچنین به گفته وزیر راه ساخت یک میلیون واحد مسکن 1.5 سال زمان می برد، بنابراین اولین واحدهای قانون جهش مسکن در بهار سال 1402 تحویل داده می شود.

از آنجایی که گفته شده تسهیلات طرح جهش مسکن 50 درصد ارزش هر واحد مسکونی را پوشش می دهد، متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده اند باید در نظر داشته باشند که طی 1.5 سال آینده باید آورده نقدی خود را تامین کنند.

هزینه واحدهای طرح جهش مسکن

با توجه به این که سقف وام مسکن برای تهرانی ها 450 میلیون تومان است، سقف آورده نقدی متقاضیان تهرانی 450 میلیون تومان برآورد می شود.

مدیران وزارت راه گفته اند که متقاضیان باید این آورده نقدی خود را طی پنج مرحله تکمیل کنند که در مرحله اول باید 40 میلیون تومان بپردازند. البته آورده نقدی برای کسانی که در دهک های اول تا سوم قرار دارند 20 درصد ارزش یک واحد مسکونی است و 80 درصد آن از طریق تسهیلات تامین می شود.

به طور مثال اگر قیمت تمام شده یک واحد مسکونی در طرح جهش مسکن 500 میلیون تومان باشد، 400 میلیون تومان آن از طریق وام پرداخت می شود و 100 میلیون تومان به جای مانده سهم متقاضی مسکن است که باید نقدی پرداخت کنند. همچنین با توجه به پنج مرحله ای بودن پرداخت آورده نقدی، این گروه از متقاضیان باید در هر مرحله 20 میلیون تومان پرداخت کنند.

دولت تخفیف دیگری نیز برای سه دهک اول در نظر گرفته است، براساس اعلام وزارت راه متقاضیان حاضر در سه دهک اول وام خود را با نرخ سود پنج درصد پرداخت می کنند که باعث می شود مبلغ اقساط سبک تر شود. بنابراین به نظر می رسد این دو میلیون نفری که تا به امروز در طرح جهش مسکن ثبت نام کرده اند، اگر جزو سه دهک اول خرید واحدهای مسکونی برایشان در این طرح به صرفه است؛ وگرنه متقاضیان باید منتظر پرداخت چند مرحله آورده نقدی حداقل 40 میلیون تومانی و اقساط ماهانه چند میلیونی باشند.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2405

به "بیش از 2 میلیون نفر متقاضی واحدهای طرح جهش مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 2 میلیون نفر متقاضی واحدهای طرح جهش مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید