بسیاری از مستندسازان برای ساخت اثر و یافتن سرمایه گذار، به مقرون به صرفه فروشی می رسند

به گزارش بیباپ، تهران (پانا) - عضو انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و مستندسازان می گوید مرکز توسعه در زمینه فراوری آثار تجربی و سینمایی تجربه دارد و می تواند راهنمایی گر انتخاب فیلم های درست برای اکران باشد.

بسیاری از مستندسازان برای ساخت اثر و یافتن سرمایه گذار، به مقرون به صرفه فروشی می رسند

احمد آزاد، مستندساز و عضو انجمن تهیه نمایندگان سینمای مستند و مستندسازان در گفت وگو با پانا درباره متولی شدن مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی بر اکران آثار هنری و تجربی گفت: تجربه ای که مرکز توسعه در فراوری آثار سینمای مستند و سینمایی دارد، ارتباط آن را با اکران آثار هنری و تجربی بیشتر می نماید، این اتفاق بعلاوه می تواند به آینده خیلی خوبی منجر گردد به شرطی که با همکاری و مساعدت موسسه هنروتجربه صورت گیرد.

وی ادامه داد: هنروتجربه سال هاست که تجربه کار در زمینه اکران فیلم های هنری و تجربی دارد و فیلم های خوبی را روی پرده سینما برده است اما ماهیت آن با فراوری بسیار فرق دارد، از طرف دیگر مرکز توسعه که در زمینه فراوری آثار تجربی و سینمایی تجربه دارد، می تواند راهنمایی گر انتخاب فیلم های درست برای اکران باشد. بهتر است هرکدام از این مراکز به صورت تخصصی تر بر حیطه کاری خود بپردازند یعنی هنروتجربه بر نمایش آثار و مرکز توسعه در انتخاب آن ها برای نمایش دخیل باشد، وارد جزییات بیشتری نگردد و همانند حامی و مشاور با هنروتجربه برخورد کند اگر این اتفاق افتد شاهد آثار قوی تری خواهیم بود.

کارگردان معبد آناهیتا در بخش دیگری از صحبت هایش درباره مسائل مستندسازان در سالی که گذشت بیان نمود: مساله مهمی که باید پیش از هر چیز آنالیز گردد، جایگاه مستند در میان مدیران و جامعه ماست؛ مستند کاملا براساس اسناد ساخته می گردد و متاسفانه بسیاری از اسناد ما محفوظ یا پنهان شده است مثلا اگر قرار باشد مستندی درباره زمین خواری ساخته گردد، اسناد آن ها را نمی توان یافت. در این مساله مقصر مدیران و مسئولان ما هستند.

آزاد بیان کرد: بسیاری از مستندسازان ما برای ساخت اثر و یافتن سرمایه گذار، به خودفروشی می رسند به همین علت بسیاری از آن ها به ساخت اثر در سینمای داستانی تمایل پیدا می نمایند که باز هم خیلی از مدیران و سرمایه گذاران، آن ها را به عنوان فیلمسازان مستقل خوب نمی شناسند. واقعیت این است که مستندساز پایه علمی، فرهنگی و شناخت بالاتری از تصویر نسبت به سازندگان سینمای داستانی دارد به همین علت بزرگ ترین فیلمسازان داستانی در ابتدا مستندساز بوده اند.

این مستندساز تاکید نمود: در سال های گذشته در مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی نیز با مسائل بسیاری روبه رو بودیم، به شکلی که تنها مستندسازان خاصی با این مرکز همکاری می کردند و تعداد بسیاری از همکاران ما امکان برقراری ارتباط با این مرکز را نداشتند. این مساله در دوره مدیریت محمد حمیدی مقدم به خاتمه رسید، او تنها مدیر مرکز توسعه بوده است که بعد از سال ها به حمایت از مستندسازان دیگر هم پرداخت و با آن ها به گفت وگو نشست که باعث دلگرمی ماست.

وی با اشاره به اینکه صنفی مربوط به تدوینگران مستند وجود ندارد، توضیح داد: فیلم مستند در مرحله تدوین به ماهیت خود می رسد درصورتی که هیچ صنفی در سینما برای تدوینگران مستند وجود ندارد، این مساله موجب شده است تا تدوینگران به سمت ساخت آثار بروند یا به طور کلی کار کردن در این عرصه را کنار بگذارند.

کارگردان دشت ممنوعه بعلاوه درباره شرایط مخاطبان سینمای مستند اظهار کرد: رسانه ها در سال های اخیر به چند فرم تبدیل شده اند؛ یکی از این رسانه ها که به وسیله مردم بسیار دیده می گردد، فضای مجازی ست. متاسفانه ما نمی توانیم هیچ امکاناتی در قالب مستند به مخاطبان خود در این فضا دهیم. حضور مستندسازان در پلتفرم ها نیز بسیار کم رنگ است و مخاطبان با بسیاری از آثار ما ناآشنا هستند.

این مستندساز در خاتمه گفت: ما از بحث تبلیغات در سینمای مستند به دور هستیم درصورتی که سینمای داستانی کاملا در این باره حمایت می گردد. مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی و خانه سینما باید با مشارکتی، تشکلی را برای دیده شدن فیلم های مستند راه اندازی نمایند تا راه درستی برای نمایش آثارمان ایجاد کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2363

به "بسیاری از مستندسازان برای ساخت اثر و یافتن سرمایه گذار، به مقرون به صرفه فروشی می رسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسیاری از مستندسازان برای ساخت اثر و یافتن سرمایه گذار، به مقرون به صرفه فروشی می رسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید