برای نخستین بار کمباین برداشت زیتون وارد کشور شد

به گزارش بیباپ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: برای نخستین بار کمباین برداشت زیتون وارد کشور شده است و از آن در طارم سفلی بهره برداری خواهد شد.

برای نخستین بار کمباین برداشت زیتون وارد کشور شد

افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست دبیرخانه جشنواره زیتون طارم سفلی گفت: سطح زیرکشت زیتون استان قزوین حدود 10 هزار هکتار است و سال جاری با رشد 2.5 برابری اندازه فراوری زیتون در استان به 40 هزار تن رسیده است.

وی اضافه کرد: قزوین دومین فراوریکننده زیتون کشور است و به لحاظ کیفی، رتبه نخست جهان در کیفیت روغن زیتون را دارد.

به گفته افلاطونی، با توجه به افزایش اندازه محصول در استان و بعلاوه با توجه به اینکه روغن زیتون، سالم ترین روغن موجود در جهانست، بر همین اساس اندازه فراوری آن در استان افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: صادرات زیتون باید آزاد گردد و خرید تضمینی و حمایتی زیتون هم برای اولین بار از سوی جهاد کشاورزی استان انجام می گردد.

وی اضافه کرد: سرشاخه کاری زیتون و اصلاح باغات طادم سفلی با ارقام نو و واردات نهال های نو از اسپانیا و کشور های پیشروی جهان و مکانیزه کردن فراوری با هدف افزایش راندمان و بهره وری زیتون اجرا شده است.

افلاطونی ادامه داد: سال جاری 16 خط نو روغن کشی زیتون در استان راه اندازی شده و 18 کارخانه فعال روغن کشی زیتون هم در استان فعال است.

وی گفت: موضوع بعدی ترویج مصرف روغن زیتون در بین مردم استان است و باید شاهد افزایش مصرف آن در استان و کشور باشیم.

بخشنده رئیس اتاق بازرگانی هم گفت: در سال های اخیر بار ها و بار ها بر ایجاد بازارچه زیتون استان های قزوین و زنجان تاکید نمودیم، اما تا به امروز اقدامی صورت نگرفته است.

بخشنده تاکید نمود: باید در مبادی ورودی شهر های استان قزوین مراکزی برای فروش زیتون استان ایجاد کنیم تا باغداران به راحتی محصولاتشان را به فروش برسانند. برای حمایت از باغداران زیتون، جلوی واردات زیتون از کشور های جهان را بگیرید.

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس هم گفت: در مجلس، فقط برای دو محصول زیتون و انگور ردیف بودجه ملی خاص داریم.

خبرنگاران قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 آذر 1401 بروزرسانی: 9 آذر 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2469

به "برای نخستین بار کمباین برداشت زیتون وارد کشور شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای نخستین بار کمباین برداشت زیتون وارد کشور شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید