اگر موهایتان خاکستری شد...

به گزارش بیباپ، بعد از سنین میانسالی، خیلی از خانم ها دوست دارند موهایشان را کوتاه نگه دارند تا هم رسیدگی به شست و شوی آنها آسان تر باشد، هم آزادی عمل بیشتری داشته باشند و بتوانند راحت تر کارهای روزانه شان را انجام بدهند.

اگر موهایتان خاکستری شد...

اگر موهایتان خاکستری شد...

نویسنده:دکتر گلرخ ثریا

7 فرمان زیبایی شناسانه به صاحبان موهای خاکستری

بعد از سنین میانسالی، خیلی از خانم ها دوست دارند موهایشان را کوتاه نگه دارند تا هم رسیدگی به شست و شوی آنها آسان تر باشد، هم آزادی عمل بیشتری داشته باشند و بتوانند راحت تر کارهای روزانه شان را انجام بدهند.

اگر شما هم دوست دارید در ششمین دهه زندگی تان مدل مویی ساده و زیبا داشته باشید، این توصیه ها را به خاطر داشته باشید.

1 موی خاکستری بلند معمولا رها و بی نظم است و در بعضی افراد حالتی ناخوشایند به وجود می آورد. اگر شما هم جزو همین گروه هستید و دوست دارید مویی بلند داشته باشید، مدل گرد قدیمی برایتان مناسب تر است. اگر تمایل دارید مدل مویتان کمی جدیدتر باشد، مدل کوپ بلند (مخصوصا برای یک خانم میانسال) عالی است.

2 بهتر است قد موهای شما کوتاه تا میانه باشد. ضمناً باید با به کار بردن یک رنگ تیره تر، موهای خاکستری تان را بپوشانید یا آنها را های لایتی از موهای خاکستری و مشکی کنید.

3 اگر روی پیشانی تان چین و چروک های ریزی دارید، توصیه ما این است که از مدل موی چتری بهره ببرید و با انداختن چتری ها روی خط و خطوط پیشانی آنها را بپوشانید.

4 اگر اهل کامپیوتر باشید یا نوه ای داشته باشید که از کامپیوتر سر در می آورد، با یاری او می توانید سری به نرم افزارهای طراحی چهره بزنید. این نرم افزارها به گونه ای هستند که شما عکس خود را به کامپیوتر می دهید و کامپیوتر، مدل موی مناسب را برای شما طراحی می نماید.

5 اگر مدل موهایتان را چند سال است که تغییر نداده اید، الان وقتش است که به یک آرایشگاه سری بزنید و از او بخواهید با کوتاه کردن موهایتان و تغییر مدل، چهره شما را تغییر دهد.

6 اضافه کردن های لایت های ملایم در لابلای موهایتان می تواند شما را بسیار متفاوت و مجذوب کننده نشان دهد. شما برای های لایت کردن موهایتان می توانید اول با یک رنگ زمینه تیره تر، موهای خاکستری تان را بپوشانید و سپس روی آن، از های لایت بهره ببرید.

7 خرد کردن لایه سطحی موها موجب می گردد مدل موی شما بیشتر شبیه جوانان گردد. اگر می خواهید چهره و مقدار موی شما بلندتر به نظر برسد، مدل لایه ای کوتاه و نیمه چتری را امتحان کنید. کوتاه کردن موی سر، وزن اضافی را از روی سر برمی دارد. موی پرپشت و سرچین شده، گردن را باریک تر نشان می دهد و از پژمرده بودن گونه ها جلوگیری می نماید. برای داشتن چهره ای نسبتا مجذوب کننده، موهایتان را تا بالای شانه ها کوتاه کنید و موها در قسمت پشت تا مقدار ای بلندتر از قسمت جلو باشند. بعلاوه تا پایین گوش ها چیده شوند و نیز برای موهای خود مقداری نرم کننده بهره ببرید.

نظر کارشناس/ دکتر فریده مهتی پور، متخصص پوست و مو

9±34 سالگی؛ سن سفید شدن موی سفیدپوستان

معمولا سفید شدن موها نشانه آغاز فرآیند پیری محسوب می گردد. این حالت ناشی از کاهش پیشرونده و تدریجی فعالیت سلول های رنگدانه ساز پوست و مو است که با کاهش تدریجی یا ناگهانی در فعالیت آنزیم های تولیدکننده ملانین در پیاز مو همراه است و به تدریج باعث از دست رفتن رنگ در بدنه موها می گردد؛ به طوری که در موی کاملا سفید، ملانوسیت یا اصلا وجود ندارد یا از لحاظ بیولوژیکی غیرفعال شده است.

با توجه به همراهی سفیدی موها با بعضی از بیماری های خودایمنی، پیشنهاد شده مساله ایمنی هم در این میان نقش مهمی داشته باشد. آغاز سن سفیدی موها بسیار متغیر بوده و تا حدود زیادی به ژنتیک فرد مربوط می گردد به طوری که در افراد با نژاد سفیدپوست، آغاز سفیدی مو بین سن (9±34) سال و در سیاه پوستان بین سن (10±44) سال است. گفته می گردد در سفیدپوستان در سن 50 سالگی، 50 درصد جمعیت، 50 درصد مویشان سفید شده است. معمولا موی ناحیه ریش و سبیل قبل از موی سر و بدن به سفیدی می گراید. در کف سر نیز ابتدا ناحیه گیجگاهی و بعد فرق سر و سپس قسمت های پشت سری درگیر می گردد. البته موارد نادری از سفید شدن ناگهانی و حتی یک شبه موها هم گزارش شده که مثال مشهور آن در تاریخ، ملکه آنتوانت در فرانسه است، اما بیشتر مواردی که از سفید شدن ناگهانی و سریع موها گزارش می گردد مربوط به بیماری ریزش موی سکه ای در شکل های گسترده آن است که باعث ریزش سریع موهای سیاه می گردد، در حالی که موهای سفید همچنان حفظ شده اند و بیمار آن را به سفید شدن ناگهانی مو تعبیر می نماید.

وقتی فرآیند سفید شدن مو آغاز گردد، این فرآیند پیشرونده و پایدار خواهد بود، البته در مراحل اولیه سفید شدن، ممکن است بیمار مراحلی متناوب از ساخت و توقف ساخت رنگدانه را تجربه کند که درنهایت به سمت سفیدشدن قطعی و کامل پیشرفت خواهد نمود. مویی که فعالیت ملانوسیت خود را از دست داده، نمی تواند مجددا این فعالیت را از سر گیرد، بنابراین تبلیغات گسترده ای که در خصوص برگشت رنگ موها و فعالیت ملانوسیت ها صورت می گیرد، صرفا جنبه تجاری داشته و فاقد مبنای علمی است.

سفیدی زودرس موها به سفیدشدن مو قبل از 20 سالگی در سفیدپوستان و قبل از 30 سالگی در سیاه پوستان اطلاق می گردد. این شرایط نیز مبنای ژنتیکی داشته و معمولا به صورت صفت اتوزوم غالب منتقل می گردد. همراهی سفیدی زودرس موها با بعضی از بیماری های ایمنی از قبیل کم خونی ایمنی، پرکاری تیرویید، کم کاری تیرویید و... شایع است. علاوه بر این، بعضی از بیماری های مادرزادی ژنتیکی هم همراه با سفیدی زودرس است که از جمله مشهورترین آنها باید به بیماری پیری زودرس اشاره نمود که سفیدی موها همراه با کاهش موها در حدود سن 2 سالگی در این افراد مشاهده می گردد. گاهی سفیدی مو به صورت ژنتیکی یا اکتسابی فقط در قسمتی از کف سر مشاهده می گردد که دسته ای از موهای مجاور را درگیر می نماید که ناشی از حضور نداشتن ملانوسیت یا مهاجرت نادرست ملانوسیت ها در زمان جنینی است.

بعضی از بیماری های اکتسابی التهابی مانند زونا یا رادیوتراپی از طریق اشعهX نیز می تواند باعث از دست دادن رنگ موها در قسمتی از بدن گردد. ضمناً مصرف بعضی مواد موضعی، شیمیایی، کمبود پروتئین شدید، سوءتغذیه شدید و موارد نادری از کمبودهای ویتامینی شدید می تواند با سفید شدن یا تغییرات دیگری در رنگ موها همراه باشد.

منبع: www.salamat.com

منبع:

منبع: راسخون
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: bebop.ir شناسه مطلب: 2388

به "اگر موهایتان خاکستری شد..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر موهایتان خاکستری شد..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید